Abstract
The management of trading companies strives to minimize circulation costs, more rationally use trading space, increase the volume of the average check, the frequency of purchases and, as a result, achieve an increase in profitability. Such a straightforward approach, despite its obvious economic attractiveness, ignores the main orientation of business based on the provision of goods and services – the search for ways to satisfy the customers needs. The article is devoted to the problem of innovative development of trade enterprises, the functioning of which is considered from the point of view of a systemic approach. The article offers a general view of the trade and technological system, defines principles of its innovative development: optimisation of ways of delivery of goods; equipment of the material and technical base in accordance with requirements of the new economy; optimal use of means of delivery of goods; improvement of the technological chain of goods movement; use of innovative trade and technological equipment instead of manual labour; consumer orientation; integration with producers and intermediaries; efficient distribution; benchmarking of trade technologies. The article defines the content of the definition of «trade innovation», which is understood as a change achieved as a result of the use of scientific achievements, research and development, implemented to improve the basic and additional trade services, as well as economic and social relations in the field of commodity circulation. The economic content of the category of «innovative business technologies in trade» is considered, possible directions of their development are identified: informatisation, customisation, networking. It is shown that the transition of the economy to the information phase of development significantly affects the transformation of the conceptual orientation of entrepreneurship, which acquires an information vector of development and is based on networking. The information direction of business technology development in trade actualises the issue of commercialisation of trade innovations, which involve the transformation of consumer behaviour, and as a result, conditions are created for the formation of a bimodal IT architecture of trade. It was concluded that a better understanding of the peculiarities of the trade technological system allows to focus the efforts of the management of trade companies on specific areas of implementation of innovative business technologies.
References
Shaping the Future of Retail for Consumer Industries. Annual Report covers the period 2022-2023. 30 June 2023. URL: https://www.weforum.org/reports/shapingthefutureofretailforconsumerindustries
Кобєлєв В.М., Василюк К.О. Інноваційна діяльність промислового підприємства. Вісник НТУ “ХПІ”. Серія: Економічні науки. 2018. № 47 (1323). С. 67–72. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/187510623.pdf
Дорошко О.О. Особливості інноваційного розвитку України. Інвестиції: практика та досвід. 2011. № 5. С. 91–94.
Klimuk V., Kochurko V. Innovative development of countries: methodology. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія “Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм”. 2018. Вип. 8. С. 33–39.
Юдіна М. Сучасні тенденції розвитку інноваційного потенціалу вітчизняних підприємств в контексті національної безпеки країни. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 3. С. 259–262.
Paulo L. dos S., Noé W. Indices of Informational Association and Analysis of Complex Socio-Economic Systems. Entropy. 2019. No. 21. DOI: https://doi.org/10.3390/e21040367
Василиха Н.В. Торгово-технологічний процес у магазині: поняття, необхідність та завдання. Причорноморські економічні студії. 2019. Вип. 37. С. 13–16.
Christensen C.M., Overdorf M. Meeting the Challenge of Disruptive Change. Harvard Business Review. 2000. 78(2):67-76.
Полякова Ю.В., Новосад З.Г., Надь Г.О. Інновації у торговельній діяльності: виклики для споживчої кооперації. Приазовський економічний вісник. 2020. Вип. 1(18). С. 44–49.
Федірко О.А. Парадигма локального інноваційного розвитку в економіці ЄС : дис. … докт. юрид. наук: 08.00.02. Київ, 2017. 555 с.
Норіцина Н.І., Зельдін О.М. Методи діагностики та оцінки інноваційного потенціалу підприємства. CORE. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32607912.pdf
Barrichello A., Santos E.G., Morano R.S. Determinant and priority factors of innovation for the development ofnations. Innovation & Management Review. Volume 17. Issue 3. Р. 307–320. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/INMR-04-2019-0040/full/pdf
Вишняков О. Як росте ринок роздрібної торгівлі у світі. Економічна правда. 2022. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/02/15/682383/
Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/
Сембай Н. Сучасні стратегії інноваційного бізнесу в системі харчової промисловості України. Вісник Хмельницького національного університету. 2023. № 1. С. 285–289.
Kalaman O., Volodina O., Mandrikin D. Innovative development strategy formation of the modern enterprise. Food Industry Economics. 2018. No. 10(2). DOI: https://doi.org/10.15673/fie.v10i2.963
Проблеми та перспективи розвитку інноваційної діяльності в Україні: виклики воєнного часу : тези доп. ХІV Міжнар. бізнес-форуму (Київ, 23 берез. 2023 р.). Київ : Держ. торг.-екон. ун-т, 2023. 197 с.
Thomassen L., Lincoln K., Anconis. Retailization. 2006. Keith Lincoln Relié. 200 р.
Shaping the Future of Retail for Consumer Industries. Annual Report covers the period 2022-2023. (June 30, 2023), available at: https://www.weforum.org/reports/shapingthefutureofretailforconsumerindustries
Kobieliev, V. M. and Vasyliuk, K. O. (2018), “Innovatsiina diialnist promyslovoho pidpryiemstva”, Visnyk NTU “KhPI”. Seriia: Ekonomichni nauky., no. 47 (1323), pp. 67–72, available at: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://core.ac.uk/download/pdf/187510623.pdf.
Doroshko, O. O. (2011), Osoblyvosti innovatsiinoho rozvytku Ukrainy, Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 5, pp. 91–94.
Klimuk V. and Kochurko V. (2018), Innovative development of countries: methodology, Visnyk KhNU imeni V.N. Karazina. Seriia “Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm”, vyp. 8, pp. 33–39.
Yudina M. (2022), Suchasni tendentsii rozvytku innovatsiinoho potentsialu vitchyznianykh pidpryiemstv v konteksti natsionalnoi bezpeky krainy, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 3, pp. 259–262.
Paulo L. dos S., Noé W. (2019), Indices of Informational Association and Analysis of Complex Socio-Economic Systems, Entropy, no. 21. DOI: https://doi.org/10.3390/e21040367
Vasylykha, N. V. (2019), Torhovo-tekhnolohichnyi protses u mahazyni: poniattia, neobkhidnist ta zavdannia, Prychornomorski ekonomichni studii, vyp. 37, pp. 13–16.
Christensen, C. M. and Overdorf M. (2000), Meeting the Challenge of Disruptive Change, Harvard Business Review, no. 78(2), pp. 67–76.
Poliakova, Yu. V. Novosad, Z. H. and Nad, H. O. (2020), Innovatsii u torhovelnii diialnosti: vyklyky dlia spozhyvchoi kooperatsii, Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, vyp. 1(18), pp. 44–49.
Fedirko, O. A. (2017), Paradyhma lokalnoho innovatsiinoho rozvytku v ekonomitsi YeS : dys. … dokt. yuryd. nauk: 08.00.02. Kyiv, Ukraine, 555 p.
Noritsyna, N. I. and Zeldin, O. M. Metody diahnostyky ta otsinky innovatsiinoho potentsialu pidpryiemstva, CORE, available at: https://core.ac.uk/download/pdf/32607912.pdf
Barrichello A., Santos, E. G. and Morano, R. S. Determinant and priority factors of innovation for the development ofnations, Innovation & Management Review, volume 17, issue 3, рр. 307–320, available at: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/INMR-04-2019-0040/full/pdf
Vyshniakov, O. (2022), “Yak roste rynok rozdribnoi torhivli u sviti”, Ekonomichna pravda, available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/02/15/682383/
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy, available at: https://www.ukrstat.gov.ua/
Sembai N. (2023), Suchasni stratehii innovatsiinoho biznesu v systemi kharchovoi promyslovosti Ukrainy, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 1, pp. 285–289.
Kalaman O., Volodina O. and Mandrikin D. (2018), Innovative development strategy formation of the modern enterprise, Food Industry Economics, no. 10(2). DOI: https://doi.org/10.15673/fie.v10i2.963
Problemy ta perspektyvy rozvytku innovatsiinoi diialnosti v Ukraini: vyklyky voiennoho chasu : tezy dop. KhIV Mizhnar. biznes-forumu (Kyiv, 23 berez. 2023 r.) (2023), Derzh. torh.-ekon. un-t, Kyiv, Ukraine, 197 p.
Thomassen L., Lincoln K., Anconis. (2006), Retailization, Keith Lincoln Relié, 200 р.