APPLICATION OF SOCIALLY ORIENTED CONCEPT OF TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN ENTERPRISES OF ENGINEERING SERVICES

PDF (Українська)

Keywords

total quality management (TQM) concept
international standard ISO 9001:2015
principles of quality management
sphere of engineering services

How to Cite

Trachenko, L. A. (2019). APPLICATION OF SOCIALLY ORIENTED CONCEPT OF TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN ENTERPRISES OF ENGINEERING SERVICES. Entrepreneurship and Trade, (25), 99-105. https://doi.org/10.36477/2522-1256-2019-25-14

Abstract

The article proves that the social-oriented concept of total quality management (TQM) is focused on quality, based on the involvement of all its members (staff in all departments and at all levels of the organizational structure) and aims to achieve long-term success by meeting consumer needs and obtaining useful effect both by employees of the enterprise and society in general. It is substantiated that the implementation of the TQM concept contributes to demand stability, profits growth, acquisition of competitive advantages in the market, but first of all it is necessary to create a high level of culture, consciousness and responsibility of owners and managers of enterprises to society. It is determined that the TQM concept, unlike international ISO 9000 series standards, is not limited to stringent requirements, but provides business executives with a broad set of specific approaches and methods to meet the requirements of the ISO 9000 series standards. The essence of TQM principles and the formation of quality management systems in the context of the requirements of ISO 9001:2015 standard, are disclosed. The problems of implementation by the companies of the total quality management systems are defined, such as: lack of strategic planning as well as lack of an appropriate corporate culture focused on the TQM program support. It is emphasized that firms implementing TQM should focus on three key areas: strategy, process management and be consumer-oriented. The results of the research allow to conclude that the modern approaches and methods of quality management at the engineering services enterprises are inextricably linked to the creation of a holistic and effective quality management system in the context of the international standard ISO 9001: 2015 requirements. This is exactly the approach for ensuring the proper quality of works (services) performance, enhancing their competitiveness as well as achieving the key business goals.

https://doi.org/10.36477/2522-1256-2019-25-14
PDF (Українська)

References

Бондаренко С. М. Особливості використання соціально-орієнтованої концепції загального управ-ління якістю TQM в Україні / С. М. Бондаренко, І. А. Строкач // Технології та дизайн КНУТД. – 2014. – №1 (10). – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/td_2014_1_8

Ляшенко Т. В. Концепція загального управ-ління якістю (TQM) та проблеми її реалізації на віт-чизняних підприємствах. Економіка, організація та управління підприємствами в сучасних економіко-правових умовах : матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 21 – 23 листоп. 2012 р., м. Дніпропетровськ [Электронный ресурс] / Т. В. Ляшенко. – Режим до-ступу: http://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/148280.

Лимачівський Р. І. Зарубіжний досвід з управ-ління якістю продукції : зб. наук. праць / Лимачівсь-кий Р. І.; [наук. ред. Р. І. Лимачівський]. – Кіро- воград : КДТУ, 2002. – 388 с.

Дудко П. Переваги та недоліки впровадження тотального управління якістю (TQM) на підприємс-тві / П. Дудко // Economic and law paradigm of modern society. – 2016. – Вип. № 2. – С. 30-34.

Давидова О. Ю. Управління якістю продукції та послуг у готельно-ресторанному господарстві : навч. посібник / О. Ю. Давидова, І. М. Писаревсь-кий, Р. С. Ладиженськ. – Х. : ХНАМГ, 2012. – 414 с.

Момот О. І. Менеджмент якості та елементи системи якості : навч. посібник / О. І. Момот. – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 368 с.

Kurtus R. Comparing ISO 9000 and TQM [Еле-ктронний ресурс] / R. Kurtus. – 2001. – Режим дос-тупу: https://www.school-for-champions.com/iso9000/iso_9000_vs_tqm.htm#.WuYQU8iFO.5.

Бондаренко С. М. Використання концепції за-гального управління якістю (TQM) в органах місце-вого самоврядування [Електронний ресурс] / С. М. Бондаренко, А. О. Касич // Державне управ-ління: удосконалення та розвиток. – 2017. – № 2. – Режим доступу: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1029.

Траченко Л. А. Системи управління якістю підприємств сфери інжинірингу : монографія / Л. А. Траченко // Одеса : ОНЕУ, Видавничий дім “Гельветика”, 2019. - 380 с.

Shewhart W. Statistical Method from the Viewpoint of Quality Control / W. Shewhart. – New York: Dover Publ., Inc., 1939 (reprint 1986). – 163 p.

Кузнецова І. О. Розвиток процесного підходу у концепції загального менеджменту якості [Елект-ронний ресурс] / І. О. Кузнецова, Ю.В. Карпенко // Вісник соціально-економічних досліджень. – 2012. – Вип. 2. – С. 121–125. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsed_2012_2_21.

Bondarenko, S. M. and Strokach, І. M. (2014), Osoblivostі vikoristannya sotsіal'no-orіуntovanoy kontseptsіi zagal'nogo upravlіnnya yakіstyu TQM v Ukrainі, Tekhnologіi ta dizayn, № 1 (10), available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/td_2014_1_8.

Lyashenko, T. V. (2012), Koncepciya zagalnogo upravlinnya yakistyu (TQM) problem ii realizacii na vitchiznyanih pidpriyemstvah. Economika, organizaciya ta upravlinnya pidpriyemstvami v suchasnih economiko-pravovih umovah: materiali mishnar. nauk.-prakt. konf., 21-23 listop. 2012 r., m. Dnipropetrovsk, available at: http://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/148280.

Lymachivskyi, R. I. (2002), Zarubizhnyi dosvid z upravlinnia yakistiu produktsii, KDTU, Kirovohrad, 388 s.

Dudko P. (2016), Perevagi ta nedoliki vprovadjennya totalnogo upravlinnya yakistyu (TQM) na pidpriyemstvi, Economic and law paradigm of modern society, № 2, s. 30-34.

Davidova, O. Yu. (2012), Upravlinnya yakistyu produkcii ta poslug u gotelno-restorannomu gospodarstvi: navch. posibnik, HNAMG, Kh, 414 s.

Momot, O. I. (2007), Menedzhment yakosti ta elementy systemy yakosti, Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, p. 368.

Kurtus R. (2001), Comparing ISO 9000 and TQM, available at: https://www.school-for-champions.com/iso9000/iso_9000_vs_tqm.htm#.WuYQU8iFO.5.

Bondarenko, S. M. (2017), Vikoristannya koncepcii zagalnogo upravlinnya yakistyu (TQM) v organah miscevogo samovryaduvannya, Dershavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvitok, №2, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1029.

Trachenko, L. A. (2019), Systemy upravlinnia yakistiu pidpryiemstv sfery inzhynirynhu: monohrafiia, ONEU,Vydavnychyi dim “Helvetyka”, Odesa, 380 s.

Shewhart W. 1939 (reprint 1986), Statistical Method from the Viewpoint of Quality Control, Dover Publ., Inc., New York, 163 p.

Kuznetsova, I. O. (2012), Rozvitok procesnogo pidhodu u koncepcii zagalnogo menedjmentu yakosti, Visnik socialno-economichnih doslidjen, vip. 2, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsed_2012_2_21.