SYSTEMATIC ANALYSIS OF COMPETITIVENESS FACTORS OF RETAIL ENTERPRISES: METHODICAL ASPECT

PDF (Українська)

Keywords

competitiveness
retail
systems analysis
influencing factors
strategic management
internal and external factors
economic turbulence

How to Cite

Kutsyk, V., & DushenkoО. (2025). SYSTEMATIC ANALYSIS OF COMPETITIVENESS FACTORS OF RETAIL ENTERPRISES: METHODICAL ASPECT. Entrepreneurship and Trade, (45), 30-36. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-45-04

Abstract

The article considers the problem of ensuring the competitiveness of retail enterprises in the conditions of increasing turbulence in the economic environment, caused by structural changes in consumer preferences, digital transformation, the consequences of the COVID-19 pandemic and Russia's military aggression against Ukraine. The key role of retail in the national economy is highlighted and the need to improve organizational and economic mechanisms aimed at forming and supporting the competitive advantages of enterprises in this industry is emphasized. Based on a review of scientific sources, the article provides a theoretical justification for the concept of competitiveness and determines the multifactorial nature of its formation. Particular attention is paid to the systemic approach as a methodological basis for the study, which allows considering a retail enterprise as an open socio-economic system sensitive to external and internal changes. The article presents a hierarchical classification of competitiveness factors, which covers macro-, meso- and micro-levels of influence, and a structural-logical model of the factor field. Internal factors (assortment, service, efficiency, staff motivation) are considered in connection with external factors (market demand, competition, regulatory environment), which allows identifying key points of managerial influence. The feasibility of combining qualitative and quantitative analysis, the use of statistical methods and expert assessments to increase the accuracy of diagnostics of the state of competitiveness is substantiated. It is concluded that a systemic approach allows not only to identify key factors, but also to identify their interdependencies, which is critically important for the development of adaptive strategies in the retail sector. The need for further development of methodological tools that integrate systemic analysis with strategic management tools is emphasized. The results obtained have both theoretical and applied value, especially in conditions of economic instability and constant transformations of the consumer market.

https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-45-04
PDF (Українська)

References

How Information Gives You Competitive Advantage. Michael E. Porter and Victor E. Millar. Harvard Business Review. From the Magazine (July 1985). URL: https://hbr.org/1985/07/how-information-gives-you-competitive-advantage

Борова А. О. Моделювання конкурентоспроможності підприємства за допомогою нечіткої логіки. Науковий вісник Донбаської машинобудівної академії. 2015. № 1. С. 132–137.

Калініна Г. Г., Кравченко А. В. Визначення впливу змін оточення на конкурентоспроможність морських портів. Менеджер. 2019. № 4. С. 30–38.

Навроцька Н. А. Конкурентоспроможність української економіки в умовах глобалізації. Вісник Донецького національного університету. Серія «Економіка і право». 2010. № 1. С. 278–285.

Амоша О. І., Шамілева Л. Л. Розвиток трудового потенціалу промисловості на засадах соціальної відповідальності: концептуальне та науково-методичне забезпечення. Вісник економічної науки України. 2016. № 2. С. 3–8.

Ackoff R. Towards a System of Systems Concepts. Institute of Management Sciences, 1971. 11 p.

Мазаракі А. А., Лагутін В. Д. Внутрішній ринок України в умовах дисбалансів між виробництвом та споживанням. Економіка України. 2016. № 4. С. 4–18.

Кваснюк Б. Є., Кірєєв С. І., Даниленко А. І. та ін. Макроекономічне прогнозування: системний підхід. Інститут економічного прогнозування НАН України, 2004. 116 с.

Ghoshal S., Bartlett C. The Individualized Corporation : A Fundamentally New Approach to Management : Great Companies are Defined by Purpose, Process, and People. Harper Business, 1997.

Ільченко С. В., Глушко Г. М. Визначення конкурентоспроможності з урахуванням особливостей портової діяльності. Економічні інновації. 2017. Вип. 63. С. 73–81.

Кузьмін О. Є. Конкурентоспроможність підприємства: планування та діагностика : монографія / за заг. ред. д.е.н., проф. Кузьміна О. Є. Івано-Франківськ : ІФНТУНГ, 2016. 198 с.

Онегіна В. М., Антощенкова В. В., Кравченко Ю. М. Кооперація, як основа забезпечення інноваційного розвитку та конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств України. Вісник ХНАУ. 2020. № 4(2). C. 79–90.

Куцик П. О., Лупак Р. Л., Качан О. Є. Особливості державної політики модернізації системи внутрішньої торгівлі. Підприємництво і торгівля. 2024. № 41. С. 47–53. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1256-2024-41-06

Куцик П. О. Внутрішня торгівля України у системі міжгалузевих зв’язків: сучасні тенденції і ключові диспропорції. Підприємництво і торгівля. 2021. № 31. С. 5–12. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-31-01

Куцик П., Ковтун О. Визначення перспективного бізнесу та моделювання оптимальних стратегічних наборів для підприємств з використанням можливостей штучного інтелекту. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. № 5 (14). С. 127–136. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.14-20

Porter, M. E. and Millar, V. E. How Information Gives You Competitive Advantage. Harvard Business Review. From the Magazine (July 1985), available at: https://hbr.org/1985/07/how-information-gives-you-competitive-advantage

Borova, A. O. (2015). Modeliuvannia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva za dopomohoiu nechitkoi lohiky. Naukovyi visnyk Donbaskoi mashynobudivnoi akademii, no. 1, s. 132–137.

Kalinina, H. H. and Kravchenko, A. V. (2019). Vyznachennia vplyvu zmin otochennia na konkurentospromozhnist morskikh portiv. Menedzher, no. 4, s. 30–38.

Navrotska, N. A. (2010). Konkurentospromozhnist ukrainskoi ekonomiky v umovakh hlobalizatsii. Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Ekonomika i pravo», no. 1, s. 278–285.

Amosha, O. I. and Shamileva, L. L. (2016). Rozvytok trudovoho potentsialu promyslovosti na zasadakh sotsialnoi vidpovidalnosti: kontseptualne ta naukovo-metodychne zabezpechennia. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, no. 2, s. 3–8.

Ackoff R. (1971). Towards a System of Systems Concepts. Institute of Management Sciences, 11 p.

Mazaraki, A. A. and Lahutin, V. D. (2016). Vnutrishnii rynok Ukrainy v umovakh dysbalansiv mizh vyrobnytstvom ta spozhyvanniam. Ekonomika Ukrainy, no. 4, s. 4–18.

Kvasniuk B. Ye., Kireiev S. I., Danylenko A. I. and in. (2004). Makroekonomichne prohnozuvannia: systemnyi pidkhid. Instytut ekonomichnoho prohnozuvannia NAN Ukrainy, 116 s.

Ghoshal S. and Bartlett C. (1997). The Individualized Corporation: A Fundamentally New Approach to Management: Great Companies are Defined by Purpose, Process, and People. Harper Business.

Ilchenko, S. V. and Hlushko, H. M. (2017). Vyznachennia konkurentospromozhnosti z urakhuvanniam osoblyvostei portovoi diialnosti. Ekonomichni innovatsii, vyp. 63, s. 73–81.

Kuzmin, O. Ye. (2016). Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: planuvannia ta diahnostyka: monohrafiia. IFNTUNG, Ivano-Frankivsk, 198 s.

Onehina, V. M. Antoshchenkova, V. V. and Kravchenko, Yu. M. (2020). Kooperatsiia, yak osnova zabezpechennia innovatsiinoho rozvytku ta konkurentospromozhnosti silskohospodarskykh pidpryiemstv Ukrainy. Visnyk KhNAU, no. 4(2), s. 79–90.

Kutsyk, P. O. Lupak, R. L. and Kachan, O. Ye. (2024). Osoblyvosti derzhavnoi polityky modernizatsii systemy vnutrishnoi torhivli. Pidpryiemnytstvo i torhivlia, no. 41, s. 47–53. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1256-2024-41-06

Kutsyk, P. O. (2021). Vnutrishnia torhivlia Ukrainy u systemi mizhhaluzevykh zviaziv: suchasni tendentsii i kliuchovi dysproportsii. Pidpryiemnytstvo i torhivlia, no. 31, s. 5–12. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-31-01

Kutsyk P. and Kovtun O. (2024). Vyznachennia perspektyvnoho biznesu ta modeliuvannia optymalnykh stratehichnykh naboriv dlia pidpryiemstv z vykorystanniam mozhlyvostei shtuchnoho intelektu. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, no. 5(14), s. 127–136. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.14-20