Abstract
Effective organization of the distribution system is a prerequisite for the success of any business. Marketing distribution policy is one of the four main components of marketing activities in general. It is stated that disaggregation of the general marketing policy of distribution into separate specific techniques of the relevant activity provides a better understanding of its components, analysis of their effectiveness and making informed decisions at each stage of the goods movement process. An attempt is made to streamline and classify these techniques. The article analyses variants of techniques of distribution organisation with establishing vertical and horizontal marketing systems. It is emphasised that one of the manufacturer's primary tasks is to determine a reasonable distribution scheme among the methods of direct and indirect sales. The relevance of using dual distribution systems, which provide for the sale of goods both through intermediaries and through direct sales, is noted. Options for intensive, selective and exclusive distribution are outlined, and reasoned doubts regarding the fairness of the term ‘intensive’ distribution are expressed. Techniques of mediation with a full or partial service cycle are analysed. The techniques related to finding a market niche in the distribution of goods are considered. The expediency of using certain unconventional, informal terms and elements of humour in the names of techniques is substantiated, which increases the attractiveness of working with the bank of techniques and improves the memorability of the techniques. Several other various distribution techniques are formulated, in particular those related to special forms of retail sales. It is emphasised that the application of those of the various techniques meeting the specific features of certain goods distribution will enhance the efficiency of the relevant activities. It is stated that further research may be aimed at identifying additional techniques of the marketing distribution policy and elaborating options for combining selected techniques into holistic and effective systems for transferring goods from producers to consumers.
References
Біловодська О. А. Маркетингова політика розподілу інноваційної продукції промислових підприємств : монографія. Київ : Центр учбової літератури, 2019. 462 с.
Біловодська О. А. Маркетингова політика розподілу та збуту: дослідження сутності, ролі та значення. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 2. С. 85-97.
Біловодська О. А., Сигида Л. О. Маркетингова політика розподілу: принципи управління та показники ефективності. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика. 2016. № 846. С. 16-20.
Благодєтєлєв О. В. Формування маркетингової політики розподілу продукції підприємства : магістр. кваліфікаційна робота : 075 Маркетинг / Дніпровський держ.аграр.-екон. ун-т. Дніпро, 2024. 108 с. DSpace. URL: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10973
Болвінова А. О. Сутність дистрибуційної політики підприємства. Сучасні тенденції розвитку фінансових та інноваційно-інвестиційних процесів в Україні : матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції 12 березня 2021 року. Вінниця : ВНТУ, 2021. С. 40-41. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/fiip/fiip2021/paper/viewFile/11830/9896.
Ванівський М. М. Специфіка маркетингової діяльності торговельних підприємств споживчої кооперації Львівщини. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 23-25.
Варченко О. М., Герасименко І. О., Дмитрик О. В., Вернюк Н. О. Особливості формування маркетингових каналів розподілу сільськогосподарської продукції особистого селянського господарства (ОСГ). Економіка та управління АПК. 2021. № 1. С. 198-212. URL: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/6066/1/osoblyvosti_formuvannya.pdf
Голуб І. В. Дослідження існуючих каналів розподілу товарів підприємства. Ефективна економіка. 2014. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3028
Гоцалюк О. М. Тренди диджитал-маркетингу в ритейлі: виклики та можливості для українського ринку. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 33-35.
Гречуха А. О. Складові сучасної маркетингової політики розподілу продукції підприємства. Економіка і суспільство. 2016. № 4. С. 132-137. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/4_ukr/20.pdf
Дядін А. С., Ткаченко С. О. Канали розподілу товарів як фактор розвитку сфери обігу. Соціальна економіка. 2020. Вип. 59. С. 65-72. URL: https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/16120/15011
Жуков С. А. Дистрибуція та координація каналів розподілу з елементами маркетинг-міксу. Наукові праці ДонНТУ. Серія: економічна. 2019. №2 (21). С. 48-56. URL: https://economics.donntu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/03/9-Stattia-Zhukov-DonNTU.pdf
Іванюк Ю. І. Оцінювання впливу цифровізації на маркетингову діяльність підприємств. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 43-45.
Ковальчук С. В. Омніканальність та колаборації – сучасні тренди успішного бізнесу. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 46-48.
Корман І., Семенда О., Осадчук Н. Маркетингове дослідження каналів розподілу. Економіка та суспільство. Розділ Маркетинг. 2021. № 29. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/566/542
Корольов Б. І. Маркетингова політика розподілу і збуту промислового підприємства : кваліфікаційна бакалаврська робота, спеціальність 075 “Маркетинг”. Запоріжжя, 2023. URL: http://library.econom.zp.ua:85/xmlui/handle/123456789/186
Мельниченко С. В., Бондарев Б. В. Електронна комерція та її вплив на бізнес-середовище. Маркетинг і цифрові технології. 2025. Т. 9. № 1. С. 117-129.
Олексин І. І. Сучасні проблеми інноваційного розвитку торговельного підприємства. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 158-160.
Пенькова О. Г. Маркетингова політика розподілу фармацевтичних підприємств. Ефективна економіка. 2023. № 5. URL: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/1547/1557
Пістунов І. М. Моделі економічного зростання : навч. наоч. посіб. Дніпро : НТУ “ДП”, 2024. 44 с. URL: https://ir.nmu.org.ua/server/api/core/bitstreams/e89fcd42-4b1d-46f8-b2a9-21b8f18ffdcd/content
Пронтекер В. Є. Маркетингова політика просування товарів і послуг. URL: http://www.spilnota.net.ua/ua/article/id-4573/
Разінькова М. Ю. Маркетингова політика розподілу. Економіка та держава. 2018. № 3. С. 57-59. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/3_2018/14.pdf
Розумей С. Б., Ніколаєнко І. В. Методичні аспекти формування систем розподілу продукції в збутовій системі підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2017. Вип. № 5(61). С. 125-130. URL: http://psae-jrnl.nau.in.ua/journal/5_61_2017_ukr/19.pdf
Хінальська Т. Р. Проблеми розвитку підприємств торгівлі в умовах глобалізації та цифровізації під час військового стану. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 185-186.
Bilovods'ka, O. A. (2019), Marketynhova polityka rozpodilu innovatsijnoi produktsii promyslovykh pidpryiemstv : monohrafiia, Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, 462 s.
Bilovods'ka, O. A. (2017), Marketynhova polityka rozpodilu ta zbutu: doslidzhennia sutnosti, roli ta znachennia, Marketynh i menedzhment innovatsij, № 2, s. 85-97.
Bilovods'ka, O. A. and Syhyda, L. O. (2016), Marketynhova polityka rozpodilu: pryntsypy upravlinnia ta pokaznyky efektyvnosti, Visnyk Natsional'noho universytetu “L'vivs'ka politekhnika”, Seriia: Lohistyka, № 846, s. 16-20.
Blahodietieliev, O. V. (2024), Formuvannia marketynhovoi polityky rozpodilu produktsii pidpryiemstva : mahistr. kvalifikatsijna robota : 075 Marketynh / Dniprovs'kyj derzh.ahrar.-ekon. un-t. Dnipro, 108 s. DSpace, available at: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10973
Bolvinova, A. O. (2021), Sutnist' dystrybutsijnoi polityky pidpryiemstva, Suchasni tendentsii rozvytku finansovykh ta innovatsijno-investytsijnykh protsesiv v Ukraini : materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii 12 bereznia 2021 roku, VNTU, Vinnytsia, s. 40-41, available at: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/fiip/fiip2021/paper/viewFile/11830/9896
Vanivs'kyj, M. M. (2025), Spetsyfika marketynhovoi diial'nosti torhovel'nykh pidpryiemstv spozhyvchoi kooperatsii L'vivschyny, Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 23-25.
Varchenko, O. M., Herasymenko, I. O., Dmytryk, O. V. and Verniuk N. O. (2021), Osoblyvosti formuvannia marketynhovykh kanaliv rozpodilu sil's'kohospodars'koi produktsii osobystoho selians'koho hospodarstva (OSH), Ekonomika ta upravlinnia APK, № 1, s. 198-212, available at: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/6066/1/osoblyvosti_formuvannya.pdf
Holub, I. V. (2014), Doslidzhennia isnuiuchykh kanaliv rozpodilu tovariv pidpryiemstva, Efektyvna ekonomika, № 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3028
Hotsaliuk, O. M. (2025), Trendy dydzhytal-marketynhu v rytejli: vyklyky ta mozhlyvosti dlia ukrains'koho rynku, Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 33-35.
Hrechukha, A. O. (2016), Skladovi suchasnoi marketynhovoi polityky rozpodilu produktsii pidpryiemstva, Ekonomika i suspil'stvo, № 4, s. 132-137, available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/4_ukr/20.pdf
Diadin, A. S. and Tkachenko S. O. (2020), Kanaly rozpodilu tovariv iak faktor rozvytku sfery obihu, Sotsial'na ekonomika, vyp. 59, s. 65-72, available at: https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/16120/15011
Zhukov, S. A. (2019), Dystrybutsiia ta koordynatsiia kanaliv rozpodilu z elementamy marketynh-miksu, Naukovi pratsi DonNTU, Seriia: ekonomichna, №2 (21), s. 48-56, available at: https://economics.donntu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/03/9-Stattia-Zhukov-DonNTU.pdf
Ivaniuk, Yu. I. (2025), Otsiniuvannia vplyvu tsyfrovizatsii na marketynhovu diial'nist' pidpryiemstv, Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 43-45.
Koval'chuk, S. V. (2025), Omnikanal'nist' ta kolaboratsii – suchasni trendy uspishnoho biznesu, Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 46-48.
Korman I., Semenda O. and Osadchuk N. (2021), Marketynhove doslidzhennia kanaliv rozpodilu, Ekonomika ta suspil'stvo, Rozdil Marketynh, № 29, available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/566/542
Korol'ov, B. I. (2023), Marketynhova polityka rozpodilu i zbutu promyslovoho pidpryiemstva : kvalifikatsijna bakalavrs'ka robota, spetsial'nist' 075 “Marketynh”. Zaporizhzhia, available at: http://library.econom.zp.ua:85/xmlui/handle/123456789/186
Mel'nychenko, S. V. and Bondarev, B. V. (2025), Elektronna komertsiia ta ii vplyv na biznes-seredovysche, Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, t. 9, № 1, s. 117-129.
Oleksyn, I. I. (2025), Suchasni problemy innovatsijnoho rozvytku torhovel'noho pidpryiemstva, Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 158-160.
Pen'kova, O. H. (2023), Marketynhova polityka rozpodilu farmatsevtychnykh pidpryiemstv, Efektyvna ekonomika, № 5, available at: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/1547/1557
Pistunov, I. M. (2024), Modeli ekonomichnoho zrostannia : navch. naoch. posib., NTU “DP”, Dnipro, available at: https://ir.nmu.org.ua/server/api/core/bitstreams/e89fcd42-4b1d-46f8-b2a9-21b8f18ffdcd/content
Pronteker, V. Ye. (2023), Marketynhova polityka prosuvannia tovariv i posluh, available at: http://www.spilnota.net.ua/ua/article/id-4573/
Razin'kova, M. Yu. (2018), Marketynhova polityka rozpodilu, Ekonomika ta derzhava, № 3, s. 57-59, available at: http://www.economy.in.ua/pdf/3_2018/14.pdf
Rozumej, S. B. and Nikolaienko, I. V. (2017), Metodychni aspekty formuvannia system rozpodilu produktsii v zbutovij systemi pidpryiemstva, Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, vyp. № 5(61), s. 125-130, available at: http://psae-jrnl.nau.in.ua/journal/5_61_2017_ukr/19.pdf
Khinal's'ka, T. R. (2025), Problemy rozvytku pidpryiemstv torhivli v umovakh hlobalizatsii ta tsyfrovizatsii pid chas vijs'kovoho stanu. Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 185-186.

