Анотація
Ефективна організація системи розподілу є передумовою успішності будь-якого бізнесу. Маркетингова політика розподілу є однією з чотирьох основних складових маркетингової діяльності загалом. Констатується, що дезагрегація загальної маркетингової політики розподілу на окремі конкретні прийоми відповідної діяльності дозволяє краще розуміти її складові, аналізувати їх результативність і приймати обґрунтовані рішення на кожному етапі процесу товароруху. Зроблено спробу впорядкування і класифікації цих прийомів. Проаналізовано варіанти прийомів організації розподілу з утворенням вертикальних і горизонтальних маркетингових систем. Підкреслено, що одним із першочергових завдань виробника є визначення обґрунтованої схеми розподілу з-поміж способів прямого і непрямого продажу. Зазначено актуальність застосування дуальних систем дистрибуції, що передбачають реалізацію товарів як через посередників, так і шляхом прямих продажів. Окреслюються варіанти інтенсивної, селективної й ексклюзивної дистрибуції, висловлюються аргументовані сумніви щодо справедливості терміна “інтенсивна дистрибуція”. Аналізуються прийоми посередництва з повним або неповним циклом обслуговування. Розглянуто прийоми, пов’язані зі знаходженням ринкової ніші у сфері розподілу товарів. Обґрунтовується доцільність застосування у назвах прийомів певних оригінальних, неофіційних термінів, елементів гумору, що підвищує цікавість роботи з банком прийомів і покращує їх запам’ятовуваність. Сформульовано низку інших різноманітних прийомів зі сфери розподілу, зокрема пов’язаних із особливими формами роздрібної реалізації товарів. Підкреслюється, що застосування на практиці саме тих з широкого спектра прийомів, які відповідають конкретним особливостям розподілу окремих товарів, сприятиме підвищенню ефективності відповідної діяльності. Констатується, що подальші дослідження можуть бути спрямовані на ідентифікацію додаткових прийомів маркетингової політики розподілу і опрацювання варіантів поєднання окремих прийомів у цілісні й ефективні системи доведення товарів від виробників до споживачів.
Посилання
Біловодська О. А. Маркетингова політика розподілу інноваційної продукції промислових підприємств : монографія. Київ : Центр учбової літератури, 2019. 462 с.
Біловодська О. А. Маркетингова політика розподілу та збуту: дослідження сутності, ролі та значення. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 2. С. 85-97.
Біловодська О. А., Сигида Л. О. Маркетингова політика розподілу: принципи управління та показники ефективності. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика. 2016. № 846. С. 16-20.
Благодєтєлєв О. В. Формування маркетингової політики розподілу продукції підприємства : магістр. кваліфікаційна робота : 075 Маркетинг / Дніпровський держ.аграр.-екон. ун-т. Дніпро, 2024. 108 с. DSpace. URL: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10973
Болвінова А. О. Сутність дистрибуційної політики підприємства. Сучасні тенденції розвитку фінансових та інноваційно-інвестиційних процесів в Україні : матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції 12 березня 2021 року. Вінниця : ВНТУ, 2021. С. 40-41. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/fiip/fiip2021/paper/viewFile/11830/9896.
Ванівський М. М. Специфіка маркетингової діяльності торговельних підприємств споживчої кооперації Львівщини. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 23-25.
Варченко О. М., Герасименко І. О., Дмитрик О. В., Вернюк Н. О. Особливості формування маркетингових каналів розподілу сільськогосподарської продукції особистого селянського господарства (ОСГ). Економіка та управління АПК. 2021. № 1. С. 198-212. URL: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/6066/1/osoblyvosti_formuvannya.pdf
Голуб І. В. Дослідження існуючих каналів розподілу товарів підприємства. Ефективна економіка. 2014. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3028
Гоцалюк О. М. Тренди диджитал-маркетингу в ритейлі: виклики та можливості для українського ринку. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 33-35.
Гречуха А. О. Складові сучасної маркетингової політики розподілу продукції підприємства. Економіка і суспільство. 2016. № 4. С. 132-137. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/4_ukr/20.pdf
Дядін А. С., Ткаченко С. О. Канали розподілу товарів як фактор розвитку сфери обігу. Соціальна економіка. 2020. Вип. 59. С. 65-72. URL: https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/16120/15011
Жуков С. А. Дистрибуція та координація каналів розподілу з елементами маркетинг-міксу. Наукові праці ДонНТУ. Серія: економічна. 2019. №2 (21). С. 48-56. URL: https://economics.donntu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/03/9-Stattia-Zhukov-DonNTU.pdf
Іванюк Ю. І. Оцінювання впливу цифровізації на маркетингову діяльність підприємств. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 43-45.
Ковальчук С. В. Омніканальність та колаборації – сучасні тренди успішного бізнесу. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 46-48.
Корман І., Семенда О., Осадчук Н. Маркетингове дослідження каналів розподілу. Економіка та суспільство. Розділ Маркетинг. 2021. № 29. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/566/542
Корольов Б. І. Маркетингова політика розподілу і збуту промислового підприємства : кваліфікаційна бакалаврська робота, спеціальність 075 “Маркетинг”. Запоріжжя, 2023. URL: http://library.econom.zp.ua:85/xmlui/handle/123456789/186
Мельниченко С. В., Бондарев Б. В. Електронна комерція та її вплив на бізнес-середовище. Маркетинг і цифрові технології. 2025. Т. 9. № 1. С. 117-129.
Олексин І. І. Сучасні проблеми інноваційного розвитку торговельного підприємства. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 158-160.
Пенькова О. Г. Маркетингова політика розподілу фармацевтичних підприємств. Ефективна економіка. 2023. № 5. URL: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/1547/1557
Пістунов І. М. Моделі економічного зростання : навч. наоч. посіб. Дніпро : НТУ “ДП”, 2024. 44 с. URL: https://ir.nmu.org.ua/server/api/core/bitstreams/e89fcd42-4b1d-46f8-b2a9-21b8f18ffdcd/content
Пронтекер В. Є. Маркетингова політика просування товарів і послуг. URL: http://www.spilnota.net.ua/ua/article/id-4573/
Разінькова М. Ю. Маркетингова політика розподілу. Економіка та держава. 2018. № 3. С. 57-59. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/3_2018/14.pdf
Розумей С. Б., Ніколаєнко І. В. Методичні аспекти формування систем розподілу продукції в збутовій системі підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2017. Вип. № 5(61). С. 125-130. URL: http://psae-jrnl.nau.in.ua/journal/5_61_2017_ukr/19.pdf
Хінальська Т. Р. Проблеми розвитку підприємств торгівлі в умовах глобалізації та цифровізації під час військового стану. Інноваційні стратегії та виклики сучасного маркетингу в умовах глобальних технологічних змін та цифровізації економічних процесів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛТЕУ, 2025. С. 185-186.
Bilovods'ka, O. A. (2019), Marketynhova polityka rozpodilu innovatsijnoi produktsii promyslovykh pidpryiemstv : monohrafiia, Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, 462 s.
Bilovods'ka, O. A. (2017), Marketynhova polityka rozpodilu ta zbutu: doslidzhennia sutnosti, roli ta znachennia, Marketynh i menedzhment innovatsij, № 2, s. 85-97.
Bilovods'ka, O. A. and Syhyda, L. O. (2016), Marketynhova polityka rozpodilu: pryntsypy upravlinnia ta pokaznyky efektyvnosti, Visnyk Natsional'noho universytetu “L'vivs'ka politekhnika”, Seriia: Lohistyka, № 846, s. 16-20.
Blahodietieliev, O. V. (2024), Formuvannia marketynhovoi polityky rozpodilu produktsii pidpryiemstva : mahistr. kvalifikatsijna robota : 075 Marketynh / Dniprovs'kyj derzh.ahrar.-ekon. un-t. Dnipro, 108 s. DSpace, available at: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10973
Bolvinova, A. O. (2021), Sutnist' dystrybutsijnoi polityky pidpryiemstva, Suchasni tendentsii rozvytku finansovykh ta innovatsijno-investytsijnykh protsesiv v Ukraini : materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii 12 bereznia 2021 roku, VNTU, Vinnytsia, s. 40-41, available at: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/fiip/fiip2021/paper/viewFile/11830/9896
Vanivs'kyj, M. M. (2025), Spetsyfika marketynhovoi diial'nosti torhovel'nykh pidpryiemstv spozhyvchoi kooperatsii L'vivschyny, Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 23-25.
Varchenko, O. M., Herasymenko, I. O., Dmytryk, O. V. and Verniuk N. O. (2021), Osoblyvosti formuvannia marketynhovykh kanaliv rozpodilu sil's'kohospodars'koi produktsii osobystoho selians'koho hospodarstva (OSH), Ekonomika ta upravlinnia APK, № 1, s. 198-212, available at: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/6066/1/osoblyvosti_formuvannya.pdf
Holub, I. V. (2014), Doslidzhennia isnuiuchykh kanaliv rozpodilu tovariv pidpryiemstva, Efektyvna ekonomika, № 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3028
Hotsaliuk, O. M. (2025), Trendy dydzhytal-marketynhu v rytejli: vyklyky ta mozhlyvosti dlia ukrains'koho rynku, Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 33-35.
Hrechukha, A. O. (2016), Skladovi suchasnoi marketynhovoi polityky rozpodilu produktsii pidpryiemstva, Ekonomika i suspil'stvo, № 4, s. 132-137, available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/4_ukr/20.pdf
Diadin, A. S. and Tkachenko S. O. (2020), Kanaly rozpodilu tovariv iak faktor rozvytku sfery obihu, Sotsial'na ekonomika, vyp. 59, s. 65-72, available at: https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/16120/15011
Zhukov, S. A. (2019), Dystrybutsiia ta koordynatsiia kanaliv rozpodilu z elementamy marketynh-miksu, Naukovi pratsi DonNTU, Seriia: ekonomichna, №2 (21), s. 48-56, available at: https://economics.donntu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/03/9-Stattia-Zhukov-DonNTU.pdf
Ivaniuk, Yu. I. (2025), Otsiniuvannia vplyvu tsyfrovizatsii na marketynhovu diial'nist' pidpryiemstv, Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 43-45.
Koval'chuk, S. V. (2025), Omnikanal'nist' ta kolaboratsii – suchasni trendy uspishnoho biznesu, Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 46-48.
Korman I., Semenda O. and Osadchuk N. (2021), Marketynhove doslidzhennia kanaliv rozpodilu, Ekonomika ta suspil'stvo, Rozdil Marketynh, № 29, available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/566/542
Korol'ov, B. I. (2023), Marketynhova polityka rozpodilu i zbutu promyslovoho pidpryiemstva : kvalifikatsijna bakalavrs'ka robota, spetsial'nist' 075 “Marketynh”. Zaporizhzhia, available at: http://library.econom.zp.ua:85/xmlui/handle/123456789/186
Mel'nychenko, S. V. and Bondarev, B. V. (2025), Elektronna komertsiia ta ii vplyv na biznes-seredovysche, Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, t. 9, № 1, s. 117-129.
Oleksyn, I. I. (2025), Suchasni problemy innovatsijnoho rozvytku torhovel'noho pidpryiemstva, Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 158-160.
Pen'kova, O. H. (2023), Marketynhova polityka rozpodilu farmatsevtychnykh pidpryiemstv, Efektyvna ekonomika, № 5, available at: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/1547/1557
Pistunov, I. M. (2024), Modeli ekonomichnoho zrostannia : navch. naoch. posib., NTU “DP”, Dnipro, available at: https://ir.nmu.org.ua/server/api/core/bitstreams/e89fcd42-4b1d-46f8-b2a9-21b8f18ffdcd/content
Pronteker, V. Ye. (2023), Marketynhova polityka prosuvannia tovariv i posluh, available at: http://www.spilnota.net.ua/ua/article/id-4573/
Razin'kova, M. Yu. (2018), Marketynhova polityka rozpodilu, Ekonomika ta derzhava, № 3, s. 57-59, available at: http://www.economy.in.ua/pdf/3_2018/14.pdf
Rozumej, S. B. and Nikolaienko, I. V. (2017), Metodychni aspekty formuvannia system rozpodilu produktsii v zbutovij systemi pidpryiemstva, Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, vyp. № 5(61), s. 125-130, available at: http://psae-jrnl.nau.in.ua/journal/5_61_2017_ukr/19.pdf
Khinal's'ka, T. R. (2025), Problemy rozvytku pidpryiemstv torhivli v umovakh hlobalizatsii ta tsyfrovizatsii pid chas vijs'kovoho stanu. Innovatsijni stratehii ta vyklyky suchasnoho marketynhu v umovakh hlobal'nykh tekhnolohichnykh zmin ta tsyfrovizatsii ekonomichnykh protsesiv : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, LTEU, L'viv, s. 185-186.

