Abstract
Global changes occurring in the world economy, deterioration of the ecological situation and the quality of tap water as well as the approximation to European regulations stipulate the new role of the mineral water consumer market, which is to meet the primary needs of the population, considering the impact of economic processes in society, the formation of export potential and promoting a positive image of the country. The article deals with topical issues of the mineral water market development in Ukraine, presents analytical aspects of the dynamics of production volumes growth by regions and the reduction of the number of enterprises producing water in general. It is revealed that Ukraine ranks fourth in Europe in terms of explored water reserves and is in the group of mineral water reserves world leaders as well as by its production, bottling and sale. Trends of growth of water production in Ukraine by its types are distinguished: natural mineral non-aerated water, natural mineral aerated water, water with added sugar, sweetening or flavoring substances. The study revealed increasing of competition and exit of small operators from the market. Systematic analysis, generalization and comparison methods have been used to identify product sales channels. The presence of favorable conditions, unique recipes of the product, innovations for growth of domestic production, culture of mineral water consumption produced by the Ukrainian manufacturers, are considered. Prospects for further research are more detailed analysis and monitoring of the mineral water market, evaluation of competitive positions, strategic analysis of brands and major players in the market.
References
Британова Т. С. Товарознавча характерис-тика мінеральних вод України / Т. С. Британова, А. В. Самко // Актуа-льні питання фармацевтичної і медичної науки та практики. – 2012. – № 3. – С. 94-98.
Заїнчковський А. О. Розвиток інтеграцій-ного простору на ринку мінеральної води / Заїнчков-ський А. О., Кушніренко А. М. // Наук. пр. Нац. ун-ту харчових технологій. – 2011. – № 41 [Електрон-ний ресурс]. – Режим доступу: https://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/.../1/65.pdf.
Олесюк О. Невагоме багатство ринку міне-рально-столових вод України / О. Олесюк // Марке-тинг в Україні. – 2016. – № 2. – С. 17-22.
Пахтер Ю. О. Мінеральні води як важлива складова розвитку курортно-рекреаційної сфери / Пахтер Ю. О. // Наук. вісн. УжНУ. Серія “Еконо-міка”. – 2009. – Вип. 28. – С. 45-48.
Пономаренко І. В. Аналіз ринку мінераль-них вод в Україні / Пономаренко І. В. // Інфраструк-тура ринку. – 2018. – №25. – С. 412-418.
Пілюшенко В. Л. Стратегія інноваційного управління сферою послуг на основі маркетинго-вого підходу / В. Л. Пілюшенко, І. О. Аракелова // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2013. – № 4. – С. 133-142.
Тур О. В. Ринок мінеральної води в Україні: виробництво та споживання / О. В. Тур // Економі-чна наука. – 2013. – №7. – С. 105-111.
Шестопалов В. М. Новая классификация мине-ральных вод в Украине / Шестопалов В. М., Овчинникова Н. Б. // Природні ліки. – 2018. – №11.
Шевченко О. Мінеральні ресурси України / О. Шевченко // Маркетинг в Україні. – 2017. – №2. – С. 37-42.
Эркомаишвили Г. Г. Производство мине-ральных вод в Грузии и его потребительский рынок / Эркомаишвили Г. Г. // Проблемы современной эко-номики. Евроазийский науч.-аналит. журн. – 2003. – № 2 (6).
Офіційний сайт Державної служби статис-тики України [Електронний ресурс]. – Режим дос-тупу: http://ukrstat.gov.ua/.
Основні канали збуту мінеральної води в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://pro-consulting.ua/ua/pressroom/osnovnye-kanaly-sbyta-mineralnoj-vody-v-ukraine.
Файвішенко Д. С. Аналітичні аспекти перс-пектив розвитку мінеральної води / Файвішенко Д. С. // Теоретичні і практичні аспекти економіки та інте-лектуальної власності. – 2013. – Т. 3. – Вип. 1. – С. 213-216.
Ukrinform.ua [Електронний ресурс]. – Режим доступу. – https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/2656962-slava-bilak-kandidat-geologomineralogicnih-nauk.html.
Brytanova, T. S. and Samko, A. V. (2012), Tovaroznavcha kharakterystyka mineral'nykh vod Ukrainy, Aktual'ni pytannia farmatsevtychnoi i medychnoi nauky ta praktyky, № 3, s. 94-98.
Zainchkovs'kyj, A. O. and Kushnirenko, A. M. (2011), Rozvytok intehratsijnoho prostoru na rynku mineral'noi vody, Nauk. pr. Nats. un-tu kharchovykh tekhnolohij, № 41, available at: https://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/.../1/65.pdf.
Olesiuk O. (2016), Nevahome bahatstvo rynku mineral'no-stolovykh vod Ukrainy, Marketynh v Ukraini, № 2, s. 17-22.
Pakhter, Yu. O. (2009), Mineral'ni vody iak vazhlyva skladova rozvytku kurortno-rekreatsijnoi sfery, Nauk. visn. UzhNU. Seriia “Ekonomika”, vyp. 28, s. 45-48.
Ponomarenko, I. V. (2018), Analiz rynku mineral'nykh vod v Ukraini, Infrastruktura rynku, №25, s. 412-418.
Piliushenko, V. L. and Arakelova, I. O. (2013), Stratehiia innovatsijnoho upravlinnia sferoiu posluh na osnovi marketynhovoho pidkhodu, Marketynh i menedzhment innovatsij, № 4, s. 133-142.
Tur, O. V. (2013), Rynok mineral'noi vody v Ukraini: vyrobnytstvo ta spozhyvannia, Ekonomichna nauka, №7, s. 105-111.
Shestopalov, V. M. and Ovchynnykova, N. B. (2018), Novaia klassyfykatsyia myneral'nykh vod v Ukrayne, Pryrodni liky, №11.
Shevchenko O. (2017), Mineral'ni resursy Ukrainy, Marketynh v Ukraini, №2, s. 37-42.
Erkomayshvyly, H. H. (2003), Proyzvodstvo myneral'nykh vod v Hruzyy y eho potrebytel'skyj rynok, Problemy sovremennoj ekonomyky. Evroazyjskyj nauch.-analyt. zhurn, № 2 (6).
Ofitsijnyj sajt Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy, available at: http://ukrstat.gov.ua/.
Osnovni kanaly zbutu mineral'noi vody v Ukraini, available at: https://pro-consulting.ua/ua/pressroom/osnovnye-kanaly-sbyta-mineralnoj-vody-v-ukraine.
Fajvishenko, D. S. (2013), Analitychni aspekty perspektyv rozvytku
mineral'noi vody, Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektual'noi vlasnosti, T. 3, vyp. 1, s. 213-216.
Ukrinform.ua, available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/2656962-slava-bilak-kandidat-geologomineralogicnih-nauk.html.