Abstract
The principle of alternativeness in solving problems of development and competitive behavior is determined. The specificity and necessity of using a certain competitive strategy, determined by the ratio between the number of competitive advantages of hotel enterprises and their competitiveness level, are considered. The decomposition scheme of the process of substantiation of strategic alternatives in the competitive strategies development is proposed. The model of the choice of optimal competitive strategies for hotel enterprises is developed and substantiated. It is proved that without a well-elaborated strategy and carefully calculated means of its development, the hotel enterprises can not perform their work perfectly as well as receive the expected results. Further research should be focused at introducing into the practice of both hotel enterprises and other institutions of the hospitality industry a strategic model for choosing their competitive strategies.
References
Ансофф И. Стратегическое управление / Ансофф И.; [пер. с англ.]. – М. : Экономика, 1994. – 214 с.
Боровських Н. В. Конкурентні стратегії: методологія формування і розвитку / Боровських Н. В. // Маркетинг. – 2005. – № 2. – С. 37-49.
Геєць В. Про сучасні проблеми економічного розвитку України / Геєць В., Пирожков С., Гунський Б. // Економіка України. – 1999. - № 9. – С. 4.
Портер М. Е. Конкурентные стратегии / Портер М. Е. – М. : Логос, 2004. – 588 с.
Портер М. Е. Стратегія конкуренції / Портер М. Е.; [пер. з англ. А. Олійник, Р. Скільський]. – К. : Основи, 1997. – 390 с.
Томпсон А. А. Стратегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа / А. А. Томпсон, Д. Стрикленд. – М. : ЮНИТИ, 1998. – 577 с.
Фатхутдинов Р. Конкурентоспособность орга-низаций в условиях кризиса: экономика, маркетинг, менеджмент / Фатхутдинов Р. – М., 2002. – 222 с.
Мізюк Б. М. Конкурентні стратегії торго-вельних підприємств : монографія / Б. М. Мізюк, І. І. Тучковська. – Львів : Вид-во ЛКА, 2013. – 192 с.
Ansoff I. (1994), Strategicheskoye upravleniye : per. z angl., Ekonomika, M., 214 s.
Borovsʹkykh, N. V. (2005), Konkurentni stra-tehiyi: metodolohiya formuvannya i rozvytku, Marketynh, № 2, s. 37-49.
Heyetsʹ V., Pyrozhkov S. and Hunsʹkyy B. (1999), Pro suchasni problemy ekonomichnoho roz-vytku Ukrayiny, Ekonomika Ukrayiny, № 9, s. 4.
Porter, M. Ye. (2004), Konkurentnyye strategii, Logos, M., 588 s.
Porter, M. E. (1997), Stratehiya konkurentsiyi, per. z anhl. A. Oliynyk, R. Skilʹsʹkyy, Osnovy, K., 390 s.
Tompson, A. A. and Striklend D. (1998), Strategicheskiy menedzhment: kontseptsii i situatsii dlya analiza, YUNITI, M., 577 s.
Fatkhutdinov R. (2002), Konkurentosposobnost' organizatsiy v usloviyakh krizisa: ekonomika, marke-ting, menedzhment, M., 222 s.
Mizyuk, B. M. and Tuchkovsʹka, I. I. (2013), Konkurentni stratehiyi torhovelʹnykh pidpryyemstv