MERCHANDAZING TECHNOLOGIES OF IMPULSE PURCHASES STIMULATION IN RETAIL TRADE

PDF (Українська)

Keywords

merchandising
impulse purchase
demand
presentation
visual merchandising
sound merchandising
aroma merchandising
POS materials

How to Cite

Shaleva, O. I. (2018). MERCHANDAZING TECHNOLOGIES OF IMPULSE PURCHASES STIMULATION IN RETAIL TRADE. Entrepreneurship and Trade, (23), 144-149. https://doi.org/10.36477/2522-1256-2018-23-24

Abstract

The essence and objectives of merchandising and the necessity of using its tools for increasing the efficiency of retail trade enterprises by stimulating impulse purchases were determined in this article. The content of the concept of “impulse purchase” was characterized, promoting factors of their implementation and types of impulse purchases were investigated. The analysis of the structure of impulse purchases in Ukraine and abroad was carried out. The peculiarities of influence on consumer demand by such instruments of merchandising as the system of goods placing in the trading floor; it's displaying in the commercial equipment; appropriate light, color, sound and aroma design, POS-materials tools of psychological impact's using. The perspective directions of digital technologies application for stimulation of impulse purchases and problems faced by domestic retailers during the introduction of merchandising tools in their practical activity are determined.

https://doi.org/10.36477/2522-1256-2018-23-24
PDF (Українська)

References

IFM (Institut Français du Merchandising) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://-ifm.asso.fr/site.

Kotler Ph. Marketing and Merchandising : Encyclopedia Britannica / Ph. Kotler [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.britannica.-com/topic/marketing.

Веллхофф А. Мерчандайзинг : эффективные инструменты и управление товарными категориями / А. Веллхофф, Ж.-Е. Массон. – М. : Изд. Дом Гребенникова, 2004. – 280 с.

Мерчендайзинг – формирование импульса покупки [Электронный ресурс]. – Режим доступа : https://psyfactor.org/merchan.htm.

Category Shopping Fundamentals : Unders-tanding Consumers' Path to Purchase [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://is.gd/SjQ6bv.

Гафаїті О. Як збільшити продажі в магазині? Підігріти холодні зони / О. Гафаїті [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://hollydolly.com.ua.

Мерчандайзинг товаров импульсного спроса : украинские реалии [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://mmr.ua/show/merchandajzing-tovarov-impulsnogo-sprosa-ukrainskie-osobennosti.

Мурована Л. В. Візуальний мерчандайзинг – новий погляд на асортимент / Л. В. Мурована // Вісник Хмельницького національного університету. – 2009. - №5, Т. 3. – С. 96-98.

Запахи для увеличения продаж в магазине [Электронный ресурс]. – Режим доступа : https://-www.kom-dir.ru/article/1583/.

Как стимулировать покупателей совершать импульсные покупки? [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://tinyurl.com/y8mzsxsj.

IFM (French Institute of Merchandising) (1973), [Online], available at: http://ifm.asso.fr/site.

Kotler, Ph. (2003), Marketing and Merchandising : Encyclopedia Britannica, [Online], available at: https://www.britannica.com/topic/marketing.

Vellkhoff A. and Masson Zh.-E. (2004), Mer-chandayzing : effektivnyye instrumenty i upravleniye tovarnymi kategoriyami, Izd. Dom Grebennikova, Moscow.

Merchendayzing – formirovaniye impulsa pokupki (2017), [Online], available at: https://psy-factor.org/merchan.htm.

Category Shopping Fundamentals : Unders-tanding Consumers' Path to Purchase (2016) [Online], available at : https://is.gd/SjQ6bv.

Gafayiti O. (2015), Yak zbil`shyty prodazhu v magazyni? Pidigrity kholodni zony, [Online], available at: http://hollydolly.com.ua.

Murovana, L. V. (2009), Vizual`nyj merchan-dajzyng – novyj poglyad na asortyment, Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu, No5, vol. 3, pp. 96-98.

(2014) Merchandayzing tovarov impulsnogo sprosa : ukrainskiye realii, [Online], available at: http://mmr.ua/show/merchandajzing-tovarov-impulsno-go-sprosa-ukrainskie-osobennosti.

Zapakhi dlya uvelicheniya prodazh v magazine (2016), [Online], available at: https://www.kom-dir.ru/article/1583/.

Kak stimulirovat pokupateley sovershat impulsnyye pokupki? (2016), [Online], available at: https://tinyurl.com/y8mzsxsj.