ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИТЕЙЛУ В УКРАЇНІ

PDF (Українська)

Keywords

retail
domestic retailers
foreign retailers
distinctive features of retailers
modern trade formats
private labels
loyalty programs
design of retail areas

How to Cite

Антонюк, Я. М., & Shyndyrovsky, I. M. (2019). ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИТЕЙЛУ В УКРАЇНІ. Entrepreneurship and Trade, (24), 22-30. https://doi.org/10.36477/2522-1256-2019-24-03

Abstract

The essence of the category "retail" is improved; the comparative characteristic of the properties of retail and traditional retail trade is given; the activity of foreign and domestic retailers by various features was investigated; the anal-ysis of private labels trading in Ukraine is made; the dependence of the private labels sales volume on the type of foreign and domestic retailer as well as the name of the product is revealed. Attention is focused on the factors of increasing goods sales within the domestic retail market. In the course of the study it was found that for modern domestic retailers the growth is not related on the number of existing trading enterprises, the range of goods in the store, location of trading facilities, but mainly on the private labels share in the turnover, the prices of which are 5-20% lower than on traditional goods as well as introduction of loyalty programs, increasing the time of customers' stay in the store, improvement of design and corporate style, etc. It is offered to use indicators of high-quality retail services through the introduction of private labels, loyalty pro-grams, merchandising, trading areas design as well as the necessity of their use in domestic retail is substantiated.

https://doi.org/10.36477/2522-1256-2019-24-03
PDF (Українська)

References

Антонюк Я. М. Особливості інноваційного процесу в торгівлі в сучасних умовах / Я. М. Антонюк // Торгівля, комерція, підприємництво : збірник наукових праць. – Вип. 12. – Львів : Вид-во ЛКА, 2011. – С. 46-49.

Антонюк Я. М. Тенденції розвитку роздрібної торгівлі у країнах Європи в умовах інтернаціоналізації / Я. М.Антонюк, Г. Я. Антонюк // Науковий вісник Полтавського університету економіки та торгівлі. 2013. – №3 (59). – С. 36-42. – (Серія Еко-номічні науки).

Структурні зміни та сучасні тенденції розвит-ку внутрішньої торгівлі України: монографія / Апопій В. В., Міщук І. П., Антонюк Я. М. та ін.; [за ред. проф. Апопія В. В.]. – Львів : “Новий Світ – 2000”, 2017. – 440 с.

Горохов М. А. Товары класса “премиум”: сущность и основные характеристики [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dis.ru/library/541/29361/.

Гелевачук З. Й. Приватні торгові марки як ефективний інструмент маркетингової товарної політики / Гелевачук З. Й., Лозна К. О. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.rusnauka.com/13_EISN_2013/Economics/6.

Дима О. О. Перспективи реалізації стратегії сталого розвитку вітчизняними роздрібними опера-торами через впровадження власних торгових марок / Дима О. О. // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2015. – №1 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.fem.sundu.edu.ua/.

Забарило М. Ключевые тенденции развития форматов розницы в Украине и Европе [Електрон-ний ресурс]. – Режим доступу: http://www.slideshare.net

http://www.ukrstat.gov.ua.

http://www.gtpartners.com.ua.

https://rau.ua/novyni/top-10-krupnejshih/.

https://koloro.ua/blog/dizain/kakim-cvetom-oformit-magazin-gayd-po-cvetovospriyatiu.html.

https://trademaster.ua/articles/312868.

Antoniuk, Ya. M. (2011), Osoblyvosti innovatsijnoho protsesu v tor¬hivli v suchasnykh umo¬vakh, Torhivlia, komertsiia, pidpryiemnytstvo : zbirnyk naukovykh prats', vyp. 12, Vyd-vo LKA, L'viv, s. 46-49.

Antoniuk, Ya. M. and Antoniuk, H. Ya. (2013), Tendentsii rozvytku rozdribnoi torhivli u krainakh Yevropy v umovakh internatsionalizatsii, Naukovyj visnyk Poltavs'koho universytetu ekonomiky ta torhi-vli, №3 (59), s. 36-42. – (Seriia Ekonomichni nauky).

Strukturni zminy ta suchasni tendentsii rozvytku vnutrishn'oi torhivli Ukrainy: monohrafiia, Apopij V. V., Mischuk I. P., Antoniuk Ya. M. ta in.; za red. prof. Apopiia V. V. (2017), “Novyj Svit – 2000”, L'viv, 440 s.

Horokhov, M. A. Tovary klassa “premyum”: suschnost' y osnovnye kharakterystyky, available at: http://dis.ru/library/541/29361/.

Helevachuk, Z. J. and Lozna, K. O. Pryvatni torhovi marky iak efektyvnyj instrument marketyn-hovoi tovarnoi polityky, available at: http://www.rusnauka.com/13_EISN_2013/Economics/6.

Dyma, O. O. (2015), Perspektyvy realizatsii stratehii staloho rozvytku vitchyznianymy rozdribnymy operatoramy cherez vprovadzhennia vlasnykh torhovykh marok, Marketynh i menedzhment inno-vatsij, №1, available at: http://www.fem.sundu.edu.ua/.

Zabarylo M. Kliuchevye tendentsyy razvytyia formatov roznytsy v Ukrayne y Evrope, available at: http://www.slideshare.net/gfkukraine.

http://www.ukrstat.gov.ua.

http://www.gtpartners.com.ua.

https://rau.ua/novyni/top-10-krupnejshih/.

https://koloro.ua/blog/dizain/kakim-cvetom-oformit-magazin-gayd-po-cvetovospriyatiu.html.

https://trademaster.ua/articles/312868.