Abstract
The article deals with actual problems of development of processes of stores specialization in the context of substantiation the expediency of using in them conceptual provisions and tools of the sales management system. The purpose of the article is to systematize and clarify the scientific and theoretical foundations of specialization processes development in retail trade, to substantiate the need to implement the tools of goods sales management system in retail trade, to study the content and features of sales management in specialized stores, as well as to elaborate directions for improving the retail systems management. The analysis of the essential content of retail trade specialization and the modern development of specialization in the retail stores networks in Ukraine showed a change in trend in the segment of specialized non-food stores in the direction of significant decrease of such stores networks and their share in terms of quantity and sales area. The necessity of intensifying the activity of such stores through the implementation in retail practice of basic provisions and tools of the sales management is substantiated. Systematization of scientific and theoretical provisions and practical experience allowed us to propose the author's principle model of the sales management system. The content and key elements of the goods sales management were determined, the crucial role of the stores in the implementation of the sales management system target was emphasized, the features and perspective directions of sales management tools use in specialized retail trade were distinguished. Further research should focus on the development of relevant tools for sales management, adapted to the specific activities of different groups and types of specialized stores.
References
Комерційна діяльність : підручник / [В. В. Апопій, С. Г. Бабенко, Я. А. Гончарук та ін.; за ред. В. В. Апопія]. – [2-ге вид.]. – К. : Знання, 2008. – 558 с.
Апопій В. В. Тенденції розвитку спеціалізації у роздрібній торгівлі України / В. В. Апопій, О. І. Шалева, Т. В. Гуштан // Науковий вісник Ужго-родського національного університету. – 2016. – Вип. 10. – Ч. 1. – С. 18-22.
Апопій В. В. Особливості аналізу конкуренто-спроможності спеціалізованих підприємств роздріб-ної торгівлі / В. В. Апопій, О. І. Шалева, Т. В. Гуштан // Причорноморські економічні студії. – 2016. – Вип. 12. – Ч. 1. – С. 110-116.
Апопій В. В. Роздрібна торгівля: концентра-ція, спеціалізація та типізація : монографія / В. В. Апопій, Т. В. Гуштан, М. Б. Павлова ; [за ред. В. В. Апопія]. – Львів : Новий Світ-2000, 2018. – 232 с.
Сысоева С. Тренинг продажи и обслуживания покупателей в розничном магазине / С. Сысоева. – СПб. : Питер, 2007. – 144 с.
Кондратюк І. В. Професійні продажі / І. В. Кондратюк, М. Я. Малініна ; [за наук. ред. М. Г. Бойко]. – Івано-Франківськ : “Лілея НВ”, 2015. – 192 с.
Кількість магазинів роздрібної торгівлі та їх торгова площа за видами економічної діяльності у 2018 році. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2019/fin/pdp/pdp_u/arh_kil_roz_mag_u.htm (дата звернення: 04.11.2019)
Роздрібна торгівля України у 2017 р. : стат. збірник / Державна служба статистики України ; [відп. за вип. А. О. Фризоренко]. – К., 2018. – 135 с.
Управление продажей товаров и услуг / И. М. Волохов, И. С. Дмитриева, С. И. Копылов, А. С. Копылов, Н. А. Кустова. – Волгоград : Волго-градское научное издательство, 2006. – 190 с.
Белобородова А. Л. Управление продажами / А. Л. Белобородова, О. В. Мартынова. – Казань : Из-дательство “Абзац”, 2016. – 88 c.
Apopij, V. V., Babenko, S. H. and Honcharuk, Ya. A. (2008), Komertsijna diial'nist', 2nd ed., Znannia, Kyiv.
Apopij, V. V., Shaleva, O. I. and Hushtan, T. V. (2016), Tendentsii rozvytku spetsializatsii u rozdribnij torhivli Ukrainy, Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu, vol. 10, part 1, pp. 18-22.
Apopij, V. V., Shaleva, O. I. and Hushtan, T. V. (2016), Osoblyvosti analizu konkuren-tospromozhnosti spetsializovanykh pidpryiemstv rozdribnoi torhivli, Prychornomors'ki ekonomichni studii, vol. 12, part 1, pp. 110-116.
Apopij, V. V., Hushtan, T. V. and Pavlova, M. B. (2018), Rozdribna torhivlia: kontsentratsiia, spetsializatsiia ta typizatsiia, Novyj Svit-2000, Lviv.
Sysoeva, S. (2007), Trening prodazhi i obsluzhivanija pokupatelej v roznichnom magazine, Piter, Saint-Petersburg.
Kondratiuk, I. V. and Malinina, M. Ya. (2015), Profesijni prodazhi, Lileia NV, Ivano-Frankivsk.
Kil'kist' mahazyniv rozdribnoi torhivli ta ikh torhova ploscha za vydamy ekonomichnoi diial'nosti u 2018 rotsi, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2019/fin/pdp/pdp_u/arh_kil_roz_mag_u.htm. (Accessed 4 Nonember 2019).
Rozdribna torhivlia Ukrainy u 2017 r.: Statystychnyj zbirnyk, vidp. za vyp. Fryzorenko A. O. (2018), Kyiv, 135 s.
Volohov, I. M. Dmitrieva, I. S. Kopylov, S. I. Kopylov, A. S. and Kustova, N. A. (2006), Upravlenie prodazhej tovarov i uslug, Volgogradskoe nauchnoe izdatel'stvo, Volgograd.
Beloborodova, A. L. and Martynova, O. V. (2016), Upravlenie prodazhami, Abzac, Kazan.