Abstract
The article deals with the actual problems of formation and realization of social responsibility of the subjects of cooperative trade in the context of their adaptation to changes in the market environment and to role in the development of rural territories. The purpose of the article is to substantiate the necessity of social responsibility of cooperative trade, to study its essence, internal and external factors of formation, species manifestations and levels of realization. Considering the specifics of rural territories as an environment for conducting trade activity, the results of foreign studies of consumer loyalty, the experience of consumer cooperatives in Europe, the necessity of social responsibility of the subjects of cooperative trade in Ukraine is substantiated. The main external (social international principles and norms of cooperation, state regulation, environmental factors) and internal (social organization of cooperative property, social organization of management of consumer cooperatives, social organization of labor and creation of conditions for human capital development, social image) factors of development social responsibility of consumer cooperative trade are distinguished. In the course of the research, the theoretical foundations and realities of the practice of socially responsible activity of trade subjects were summarized, on the basis of which the main directions of realization of their social responsibility (social, labor, economic, environmental) were established. The main levels of social responsibility of cooperative trade entities in rural areas are identified (as a social requirement to comply with the laws of society; as a social obligation to work effectively; as a social sensitivity to solving problems of socio-economic development of rural areas, improving living conditions of rural population; as social responsibility of the organizer of the rural consumer market) and their characteristics are given. The benefits of consumer cooperatives trading in socially responsible activities are highlighted. Further research should be directed on the elaborating of the Consumer Cooperative Social Responsibility Development Strategy, the establishment of open communication on the promotion and implementation of the system's social responsibility measures.
References
Розвиток КСВ в Україні: 2010-2018 / [укл.: А. Зінченко, М. Саприкіна]. – К. : Юстон, 2017. – 52 с.
Хімченко А. Соціальні та економічні аспекти функціонування корпорацій / А. Хімченко // Вісник економічної науки України. – 2012. – № 2. – С. 168-172.
Нагаївська Д. Ю. Забезпечення соціальної відповідальності бізнесу на ринку продовольчих то-варів : дис. … канд. екон. наук: 08.00.07. Харків, 2018. 285 с.
Практики КСВ в Україні 2017 / [за ред. М. Саприкіної]. – К. : Розвиток КСВ, 2018. – 88 с.
Показники господарсько-фінансової діяль-ності підприємств і організацій спілок споживчих товариств областей за 2018 рік. – К., 2019. – 47 с.
Стратегія розвитку споживчої кооперації України (2004-2015 рр.) : Постанова ХΙХ з’їзду спо-живчої кооперації України від 23 бер. 2004 р. – К. : Укоопспілка, 2004. – 62 с.
Карпенко Н. В. Міжнародний досвід форму-вання концепції соціально-відповідального марке-тингу / Н. В. Карпенко // Академічний огляд. – 2013. – № 1 (38). – С. 129-135.
Костишина Т. Стратегія соціальної відпові-дальності споживчої кооперації як складова форму-вання людського потенціалу та забезпечення якості життя сільського населення / Т. Костишина, Л. Ру-дич // Україна: аспекти праці. – 2015. – № 6. – С. 45-50.
Руснак А. В. Роль споживчої кооперації у сталому розвитку сільських територій / А. В. Руснак // Агросвіт. – 2019. – № 12. – С. 3-9.
Апопій В. В. Соціальна функція торгівлі / В. В. Апопій // Економіка і прогнозування. – 2007. – № 4. – С. 93-104.
Васильців Т. Г. Напрями та засоби стиму-лювання соціальної відповідальності підприємниц-тва в Україні / Т. Г. Васильців, Р. Л. Лупак, О. В. Ру-дковський // Економіка та держава. – 2019. – № 5. – С. 4-8.
Yeleyko V. I. Trends and factors of social responsibility and social partnership / V. I. Yeleyko, O. V. Kolyanko, V. M. Kotsypej // Ekonomika i organizacja przedsiebiorstwa. – 2016. – Lipiec. – № 7 (798). – S. 3-11.
Куцик В. І. Розвиток концепції соціальної відповідальності бізнесу в Україні / В. І. Куцик // Підприємництво і торгівля. – 2019. – Вип. 24. – С. 31-37.
Підприємства на ринку товарів і послуг: соціальний діалог і соціальна відповідальність : монографія / [під ред. Н. Г. Міценко]. – Львів : ЛТЕУ, 2015. – 446 с.
Ліфінцев Д. С. Корпоративна соціальна від-повідальність як складова культури організації: еко-номічне значення / Д. С. Ліфінцев // Ефективна еко-номіка. – 2013. – № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2505.
Статистичний щорічник України за 2018 рік / Державна служба статистики України ; [за ред. І. Є. Вернера]. – Житомир : ТОВ “БУК-ДРУК”, 2019. – 482 с.
Rozvytok KSV v Ukraini: 2010-2018, ukl.: A. Zinchenko, M. Saprykina (2017), Yuston, K., 52 s.
Khimchenko A. (2012), Sotsial'ni ta ekonomichni aspekty funktsionuvannia korporatsij, Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, № 2, s. 168-172.
Nahaivs'ka, D. Yu. (2018), Zabezpechennia sotsial'noi vidpovidal'nosti biznesu na rynku prodovol'chykh tovariv : dys. … kand. ekon. nauk: 08.00.07, Kharkiv, 285 s.
Praktyky KSV v Ukraini 2017, za red. M. Saprykinoi (2018), Rozvytok KSV, K., 88 s.
Pokaznyky hospodars'ko-finansovoi diial'nosti pidpryiemstv i orhanizatsij spilok spozhyvchykh tovarystv oblastej za 2018 rik (2019), K., 47 s.
Stratehiia rozvytku spozhyvchoi kooperatsii Ukrainy (2004-2015 rr.) : Postanova KhΙKh z'izdu spozhyvchoi kooperatsii Ukrainy vid 23 ber. 2004 r. (2004), Ukoopspilka, K., 62 s.
Karpenko, N. V. (2013), Mizhnarodnyj dosvid formuvannia kontseptsii sotsial'no-vidpovidal'noho marketynhu, Akademichnyj ohliad, № 1 (38), s. 129-135.
Kostyshyna T. and Rudych L. (2015), Stratehiia sotsial'noi vidpovidal'nosti spozhyvchoi kooperatsii iak skladova formuvannia liuds'koho potentsialu ta zabezpechennia iakosti zhyttia sil's'koho naselennia, Ukraina: aspekty pratsi, № 6, s. 45-50.
Rusnak, A. V. (2019), Rol' spozhyvchoi kooperatsii u stalomu rozvytku sil's'kykh terytorij, Ahrosvit, № 12, s. 3-9.
Apopij, V. V. (2007), Sotsial'na funktsiia torhivli, Ekonomika i prohnozuvannia, № 4, s. 93-104.
Vasyl'tsiv, T. H. Lupak, R. L. and Rudkovs'kyj, O. V. (2019), Napriamy ta zasoby stymuliuvannia sotsial'noi vidpovidal'nosti pidpryiemnytstva v Ukraini, Ekonomika ta derzhava, № 5, S. 4-8.
Yeleyko, V. I. Kolyanko, O. V. and Kotsypej, V. M. (2016), Trends and factors of social responsibility and social partnership, Ekonomika i organizacja przedsiebiorstwa, Lipiec, № 7 (798), s. 3-11.
Kutsyk, V. I. (2019), Rozvytok kontseptsii sotsial'noi vidpovidal'nosti biznesu v Ukraini, Pidpryiemnytstvo i torhivlia, vyp. 24, s. 31-37.
Pidpryiemstva na rynku tovariv i posluh: sotsial'nyj dialoh i sotsial'na vidpovidal'nist' : monohrafiia, pid red. N. H. Mitsenko (2015), LTEU, L'viv, 446 s.
Lifintsev, D. S. (2013), Korporatyvna sotsial'na vidpovidal'nist' iak skladova kul'tury orhanizatsii: ekonomichne znachennia, Efektyvna ekonomika, № 11, URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2505.
Statystychnyj schorichnyk Ukrainy za 2018 rik / Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy ; za red. I. Ye. Vernera (2019), TOV “BUK-DRUK”, Zhytomyr, 482 s.