SOCIAL ATTRACTIVENESS OF THE TRADE ENTERPRISE: THE ESSENCE AND APPROACHES TO EVALUATION

PDF (Українська)

Keywords

social attractiveness
social potential
factor
trade enterprise
trade network

How to Cite

Zhukovska, V. M. (2018). SOCIAL ATTRACTIVENESS OF THE TRADE ENTERPRISE: THE ESSENCE AND APPROACHES TO EVALUATION. Entrepreneurship and Trade, (22), 24-31. Retrieved from http://journals-lute.lviv.ua/index.php/pidpr-torgi/article/view/76

Abstract

The essence of the definition of "social attractiveness of the trade enterprise" is revealed by the components: the object of attractiveness (trade enterprise), the mechanism of the object influence, prompting the actors (stakeholders) to act. On the basis of a representative sample, respondents were interviewed about the probability of choosing a trade enterprise – the object of purchase and their main determinants of social attractiveness were identified. The methodical approach for assessing the social attractiveness of the trade enterprise (FMCG) for purchasing goods, considering the age and gender structure of consumers, is proposed. The research approach was based on the use of methods of system analysis and synthesis, questionnaire survey and economic-mathematical modeling.

PDF (Українська)

References

Мазаракі А. А. Розвиток внутрішньої торгівлі : монографія / А. А. Мазаракі; [за заг. ред. А. А. Мазаракі, В. Д. Лагутін]. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. – 894 с.

Сичова Н. В. Соціальний розвиток підприємства / Н. В. Сичова // Вісник КНТЕУ. – 2015. – № 4. – С. 43-49.

Кузьмін О. Діагностика потенціалу підприємства / О. Кузьмін, О. Мельник // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2011. – № 1. – С. 155-166.

Mykolaichuk I. Investigation of socially responsible behavior of trade enterprises on a competent-based approach / I. Mykolaichuk, Y. Sylkina, N. Sychova // Технологічний аудит та резерви виробництва. – 2017. – № 6/4 (38). – С. 52-57.

Назарова Г. В. Управління соціально-трудовою сферою підприємства : монографія / Г. В. Назарова. – Х. : ХНЕУ, 2010. – 324 с.

Серікова О. М. Соціальна відповідальність партнерів трудових відносин як чинник раціонального використання трудового потенціалу: теоретико-методо-логічний підхід / О. М. Серікова // Бізнес-Інформ. – 2013. – № 11. – С. 237.

Новікова О. Ф. Формування та використання соціального потенціалу сталого розвитку: концептуальні підходи / О. Ф. Новікова // Управління економікою: теорія та практика. – 2013. – № 2013. – С. 209-235.

Тютюнник Н. С. Соціальний потенціал підпри-ємства: сутність та склад [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/29022/1/144_2-43_244.pdf.

Тягунова Н. М. Маркетинговий потенціал роздрібних торговельних підприємств споживчої кооперації України / Н. М. Тягунова, З. О. Тягунова // Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. – 2010. – № 4 (43). – С. 172-178.

Жуковська В. М. Соціальний розвиток організації: потенціал, управління, інновації : монографія / В. М. Жуковська. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2018. – 352 с.

Drazkewicz J. Uwagi о aktywnoscispolecznej і zroznicowaniuspolecznym / Drazkewicz J. // Studiasocio-logiczne. – 1974. – № 4. – S. 25-48.

Привабливий – Академічний тлумачний словник української мови [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://sum.in.ua/s/pryvablyvyj.

Huff D. L. A Probabilistic Analysis of Shopping Center Trade Areas. Land Economics, 1963. –39(1): 81-90.

Mazaraki, A. A. (2016), Rozvytok vnutrishnjoji torghivli, Kyjiv. nac. torgh.-ekon. un-t, K., 894 s.

Sychova, N. V. (2015), Socialjnyj rozvytok pidpry-jemstva, Visnyk KNTEU, # 4, s. 43-49.

Kuzjmin O. and Meljnyk O. (2011), Diaghnostyka potencialu pidpryjemstva, Marketyngh i menedzhment innovacij, # 1, s. 155-166.

Mykolaichuk I., Sylkina Y. and Sychova N. (2017), Investigation of socially responsible behavior of trade enterprises on a competent-based approach, Tekhnolo-ghichnyj audyt ta rezervy vyrobnyctva, # 6/4 (38), s. 52-57.

Nazarova, Gh. V. (2010), Upravlinnja socialjno-trudovoju sferoju pidpryjemstva, KhNEU, Kharkiv, 324 s.

Serikova, O. M. (2013), Socialjna vidpovidaljnistj partneriv trudovykh vidnosyn jak chynnyk racionaljnogho vykorystannja trudovogho potencialu: teoretyko - metodologhichnyj pidkhid, Biznes-Inform, № 11, s. 237.

Novikova, O. F. (2013), Formuvannja ta vykorystannja socialjnogho potencialu stalogho rozvytku: konceptualjni pidkhody, Upravlinnja ekonomikoju: teorija ta praktyka, # 2013, s. 209-235.

Tjutjunnyk, N. S. Socialjnyj potencial pidpry-jemstva: sutnistj ta sklad, available at: http://ena.lp.edu.ua/-bitstream/ntb/29022/1/144_243_244.pdf.

Tjaghunova, N. M. and Tjaghunova, Z. O. (2010), Marketynghovyj potencial rozdribnykh torghoveljnykh pidpryjemstv spozhyvchoji kooperaciji Ukrajiny, Naukovyj visnyk Poltavsjkogho universytetu spozhyvchoji kooperaciji Ukrajiny, # 4 (43), s. 172-178.

Zhukovsjka, V. M. (2018), Socialjnyj rozvytok orghanizaciji: potencial, upravlinnja, innovaciji, Kyjiv. nac. torgh. - ekon. un-t, Kyjiv, 352 s.

Drazkewicz J. (1974), Uwagi о aktywnosci-spolecznej і zroznicowaniuspolecznym, Studiasociologicz-ne, № 4, s. 25-48.

Pryvablyvyj – Akademichnyj tlumachnyj slovnyk ukrajinsjkoji movy, available at: http://sum.in.ua/s/pryvab-lyvyj.

Huff, D. L. (1963), A Probabilistic Analysis of Shopping Center Trade Areas. Land Economics, 39(1): 81–90.