CONVENIENCE STORES AS ORGANIZATIONAL INNOVATION IN RETAIL TRADE OF UKRAINE

PDF (Українська)

Keywords

innovations in trade
organizational innovation
social innovation
convenience store
discounter
format of the trade object

How to Cite

MishchukА. I. (2018). CONVENIENCE STORES AS ORGANIZATIONAL INNOVATION IN RETAIL TRADE OF UKRAINE. Entrepreneurship and Trade, (22), 32-35. Retrieved from http://journals-lute.lviv.ua/index.php/pidpr-torgi/article/view/77

Abstract

The article summarizes the directions of innovative changes, which are disseminated by the subjects of trade of Ukraine. The problems hindering the innovative activity of domestic trade enterprises are determined. Characteristics of "store near the home" as a type of organizational innovation in the field of trade are given. It is proposed to consider a convenience store as a type of social innovation that takes into account changes in the lifestyle of the able-bodied population and individuals with disabilities and special social constraints. The differences between the convenience store and the discounter are distinguished. The advantages and reasons of the viability of this format of retail trade are determined. Further research requires clarification of the classification of types of innovations in trade and the identification of trends in their implementation in the activities of domestic traders.

PDF (Українська)

References

Антонюк Я. М. Ефективність управління інвестиційно-інноваційним забезпеченням підпри-ємств роздрібної торгівлі / Я. М. Антонюк, І. О. Орлик // Торгівля, комерція, підприємництво : зб. наук. праць. – Львів : ЛКА, 2014. – Вип. 17. – С. 12-15.

Богославець Г. М. Інноваційна діяльність підприємств торгівлі / Г. М. Богославець, О. M. Трубей // Інноваційна економіка. – 2016. – № 7-8. – С. 69-74.

ДСТУ 4303:2004. Роздрібна та оптова торгівля. Терміни та визначення понять [Електрон-ний ресурс]. – Режим доступу : https://www.-profiwins.com.ua/uk/directories1/dstu4303.html.

Кащенко Е. Г. Особенности и тенденции развития розничных торговых предприятий на рынке / Е. Г. Кащенко // Вестник ОГУ. – 2010. – № 2. – С. 73-79.

Кузьмина Е. Е. Маркетинг : учеб. / Е. Е. Кузьмина. - М. : Юрайт, 2016. - 383 с.

Мальцева О. И. Инновации в современной торговле [Электронный ресурс] / О. И. Мальцева, Г. В. Гнедов. – Режим доступа : http://orelgiet.ru-/docs/monah/79jhg.pdf.

Пецольдт К. Инновации в розничной торговле: технологии самообслуживания как путь повышения конкурентоспособности компаний / К. Пецольдт, А. Коваль, А. Григорьева // Инновации. – 2012. – № 7. – С. 78-85.

Стрюк Ю. А. Направления инноваций в управлении торговыми операциями / Ю. А. Стрюк // Инновационная наука : междун. научн. журн. - 2015. - № 11. - С. 165-167.

Пигунова О. В. Инновации в торговле / О. В. Пигунова. – Мн. : “Вышэйшая школа”, 2012. – 270 с.

Підкамінний І. М. Інноваційний розвиток підприємств роздрібної торгівлі / І. М. Підкамінний, І. О. Совершенна // Бізнес Інформ. – 2013. – № 1. – С. 156-159.

Чи супермаркет конкурент “магазину біля дому”? [Електронний ресурс]. – Режим доступу : //http://www.mgn.com.ua/uk/konkurent-li-supermark-et-magazinu-u-doma/.

Antoniuk, Ya. M. and Orlyk, I. O. (2014), Efektyvnist upravlinnia investytsiino-innovatsiinym zabezpechenniam pidpryiemstv rozdribnoi torhivli, Torhivlia, komertsiia, pidpryiemnytstvo, vol. 17, s. 12-15.

Bohoslavets, H. M. and Trubei, O. M. (2016), Innovatsiina diialnist pidpryiemstv torhivli, Innova-tsijna ekonomika, vol. 7-8, s. 69-74.

DSTU 4303:2004. Rozdribna ta optova torhivlia. Terminy ta vyznachennia poniat, available at : https://www.profiwins.com.ua/uk/directories1/dstu43-03.html.

Kashhenko, E. G. (2010), Osobennosti i tendencii razvitija roznichnyh torgovyh predprijatij na rynke, Vestnik OGU, vol. 2, s. 73-79.

Kuz'mina, E. E. (2016), Marketing, Jurajt, Moscow.

Mal'ceva, O. I. and Gnedov, G. V. Innovacii v sovremennoj torgovle, available at : http://orelgiet.ru-/docs/monah/79jhg.pdf.

Pecol'dt, K., Koval', A. and Grigor'eva, A. (2012), Innovacii v roznichnoj torgovle: tehnologii samoobsluzhivanija kak put' povyshenija konkurento-sposobnosti kompanij, Innovacii, vol. 7, s. 78-85.

Strjuk, Ju. A. (2015), Napravlenija innovacij v upravlenija torgovymi operacijami, Innovacionnaja nauka : mezhdun. nauchn. zhurn., vol. 11, s. 165-167.

Pigunova, O. V. (2012), Innovacii v torgovle, “Vyshjejshaja shkola”, Minsk.

Pidkaminnyi, I. M. and Sovershenna, I. O. (2013), Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv rozdribnoi torhivli, Business Inform, vol. 1, s. 156-159.

Chy supermarket konkurent “mahazynu bilia domu”?, available at : http://www.mgn.com.ua/uk-/konkurent-li-supermarket-magazinu-u-doma.