МАРКЕТИНГ ДЛЯ СПЕЦІАЛІЗОВАНИХ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ (ВЕГАНСЬКИХ, ВЕГЕТАРІАНСЬКИХ) ТА ЙОГО ВПЛИВ НА СПОЖИВЧІ ЗВИЧКИ ТА ПОВЕДІНКУ

PDF

Ключові слова

вегетаріанство
веганство
соціальні мережі
маркетинг
бренд
маркетингова стратегія
сайт
споживачі

Як цитувати

Кубашевський, О. (2025). МАРКЕТИНГ ДЛЯ СПЕЦІАЛІЗОВАНИХ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ (ВЕГАНСЬКИХ, ВЕГЕТАРІАНСЬКИХ) ТА ЙОГО ВПЛИВ НА СПОЖИВЧІ ЗВИЧКИ ТА ПОВЕДІНКУ. Підприємництво і торгівля, (45), 22-29. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-45-03

Анотація

Стаття аналізує розвиток ринку вегетаріанських та веганських продуктів в Україні та світі, акцентуючи увагу на змінах у маркетингових підходах, які використовуються для просування цих продуктів. Визначено, що традиційні стратегії маркетингу, орієнтовані на вузькі цільові аудиторії, поступово трансформуються в більш широкі та інклюзивні стратегії, спрямовані на залучення споживачів із різноманітними харчовими вподобаннями. Розглянуто концепцію вегетаріанства та веганства, їх різновиди, а також основні мотивації споживачів, серед яких екологічні та здоров'я-орієнтовані фактори. Окремо розглянуто важливість різноманітних маркетингових стратегій у популяризації вегетаріанських продуктів в Україні та досліджено роль цифрових платформ і соціальних медіа в просуванні брендів та продукції. Представлено приклади успішних українських брендів, які активно використовують різноманітні платформи та соціальні мережі для залучення нових клієнтів, а також детально розглянуто маркетингові підходи компаній. Розвиток маркетингових стратегій веганських та вегетаріанських брендів, згідно з результатами дослідження, сприяє зростанню популярності цих продуктів серед українських споживачів і стимулює зміни в харчових звичках. Крім того, в статті розглядається зростання попиту на ці продукти, навіть серед осіб, які не є прихильниками таких дієт, і зазначається, як традиційні виробники доповнюють свої асортименти веганськими альтернативами. Дослідження також показує, як маркетингові стратегії допомагають популяризувати екологічно чисті та корисні для здоров’я продукти серед більш широкої аудиторії, не обмежуючись лише вегетаріанцями та веганами. Стаття демонструє, як зміни в споживчих уподобаннях та інноваційні маркетингові стратегії сприяють зростанню популярності веганських та вегетаріанських продуктів, що впливає на розвиток ринку та трансформацію харчових звичок українських споживачів. Також розглядаються перспективи розвитку ринку веганських продуктів в Україні, зокрема в контексті підвищення доступності та зниження вартості продукції для ширшого споживчого сегменту.

https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-45-03
PDF

Посилання

Багорка М. О. Стан та проблеми розвитку ринку органічної продукції в Україні. Причорноморські економічні студії. 2017. Вип. 14. С. 29–33.

Бєлкіна К. Кількість вегетаріанців в Україні зростає. Відкриті клітки. Зоозахисна організація. 2020. URL: http://surl.li/kadjv

Ваків В. Життя без м’яса і сиру: що таке веганська дієта. Shuba.life. Аrticles. URL: https://shuba.life/articles/5756-zhittya-bez-myasa-i-siru-sho-take-veganska-diyeta

Веганство та вегетаріанство: харчування без м’яса. URL: https://foodexhub.com.ua/blog/veganstvo-ta-vegetarianstvo-harchuvannya-bez-myasa

Веганські продукти. Зроблено в Україні. Каталог українських виробників. URL: https://madeinua.org/catalog/produkty-kharchiuvannia/vegan/#google_vignette

Волкова І. М. Дослідження поведінки споживачів на ринку органічної продукції. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки). 2013. № 1(2). С. 47–53.

Гуменна О. В. Сучасні інструменти цифрового маркетингу в системі інтегрованих маркетингових комунікацій. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2016. № 1 (1). С. 48–53.

Карпій О. П., Струк Н. Р. Дослідження поведінки споживачів на ринку органічної продукції в Україні. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. 2021. № 2 (8). С. 72–83.

Ковальчук С. В., Забурмеха Є. М. Маркетингові цифрові технології у дослідженні споживачів органічної продукції. Маркетинг і цифрові технології. 2017. № 1. С. 34–51.

Косар Н. С., Кузьо Н. Є. Дослідження ринку органічних продуктів харчування України та напрями підвищення їх конкурентоспроможності. Ефективна економіка. 2016. № 2.

Країни з найвищим рівнем вегетаріанства. Нistory-hub.com. URL: http://surl.li/kadhs

Кучмійов А. В. Екологічний маркетинг у системі еколого-економічного управління. Ефективна економіка. 2011. № 11. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2278

Летуновська Н. Є., Яшкіна О. І., Сагер Л. Ю. та ін. Аналіз споживчої поведінки у сегменті здорового харчування як перспектива розвитку інклюзивного маркетингу. Marketing and Management of Innovations. 2021. Issue 4. URL: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/en

Милованов Є. В. Тенденції розвитку ринку української органічної продукції. Сучасні тенденції виробництва та маркетингу органічної продукції: матеріали науково-практичного семінару (м. Львів, 31 березня 2004 р.). 2004. Львів. С. 37–42.

Пан-і-веган магазин хорошої їжі. URL: https://panivegan.com/naturalnyi-marmelad/

Самосват І. С. Їжа для веганів: 6 українських виробників рослинної продукції. 2020. URL: https://shotam.info/yizha-dlia-vehaniv-6-ukrains-kykh-vyrobnykiv-roslynnoi-produktsii/

Семенда Д. К., Семенда О. В. Оцінка внутрішнього ринку органічної продукції України та поведінка споживачів на ньому. Молодий вчений. 2019. № 11(75). С. 609–614.

Смак Життя. URL: https://sz.lviv.ua

Чайка Т. О. Передумови розвитку ринку органічної продукції в Україні. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4. Т. 1. С. 233–240.

Шушпанов Д. Г. Соціально-економічні особливості споживання продуктів харчування та їх вплив на стан здоров’я населення України. Актуальні проблеми економіки. 2016. № 7. С. 344–36.

ATB Мarket. Official site. URL: https://www.atbmarket.com

Eat me at. Official site. URL: https://eat-me-at.com/uk

Green Chef. Official site. URL: https://greenchef.ua

Green Smile. Оfficial page. URL: https://greensmile.ua/

Meet Not Meat. Official site. URL: https://meetnotmeat.com.ua

Mostafa Mahmoud. Kotler on strategic marketing. URL: http://surl.li/jzuje

Stefan F. Dieffenbacher. Porter’s Generic Strategies: Cost Leadership, Differentiation and Focus. Digital Leadership. Blog. 2023. URL: https://digitalleadership.com/blog/porters-generic-strategies/

&JOY. Official site. URL: https://andjoy.com.ua/ua/about/

Bagorka, M. O. (2017), “State and problems of development of the organic products market in Ukraine”, Black Sea Economic Studies, vol. 14, pp. 29–33.

Belkina, K. (2020), “The number of vegetarians in Ukraine is growing”, Open cells. Animal protection organization, available at: http://surl.li/kadjv

Vakiv, V., “Life without meat and cheese: what is a vegan diet”, Shuba.life. Articles, available at: https://shuba.life/articles/5756-zhittya-bez-myasa-i-siru-sho-take-veganska-diyeta

Veganism and Vegetarianism: Meat-Free Diet, available at: https://foodexhub.com.ua/blog/veganstvo-ta-vegetarianstvo-harchuvannya-bez-myasa

Vegan Products. Made in Ukraine. Catalog of Ukrainian Manufacturers, available at: https://madeinua.org/catalog/produkty kharchiuvannia/vegan/#google_vignette

Volkova, I. M. (2013), “Research on Consumer Behavior in the Organic Products Market”, Collection of Scientific Papers of the Tavria State Agrotechnological University (Economic Sciences), No. 1(2), pp. 47–53.

Gumenna, O. V. (2016), “Modern digital marketing tools in the system of integrated marketing communications”, Scientific notes of NaUKMA, Economic sciences, No. 1(1), pp. 48–53.

Karpiy, O. P. and Struk, N. R. (2021), “Research on consumer behavior in the organic products market in Ukraine”, Bulletin of the National University “Lviv Polytechnic”, No. 2 (8), pp. 72–83.

Kovalchuk, S. V. and Zaburmekha, E. M. (2017), “Marketing digital technologies in the study of consumers of organic products”, Marketing and digital technologies, No. 1, pp. 34–51.

Kosar, N. S. and Kuzio, N. E. (2016), “Research on the Ukrainian organic food market and directions for increasing their competitiveness”, Effective Economy, No. 2.

Countries with the highest level of vegetarianism. History-hub.com, available at: http://surl.li/kadhs

Kuchmiyov, A. V. (2011), “Ecological marketing in the system of ecological and economic management”, Effective Economy, No. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2278

Letunovska, N. Ye., Yashkina, O. I., Sager, L. U. and others (2021), “Analysis of consumer behavior in the healthy food segment as a perspective for the development of inclusive marketing”, Marketing and Management of Innovations, Issue 4, available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/en

Mylovanov, E. V. (2004), “Trends in the development of the Ukrainian organic products market”, Modern trends in the production and marketing of organic products: materials of a scientific and practical seminar (Lviv, March 31, 2004), Lviv, pp. 37–42.

Pan-i-vegan good food store, available at: https://panivegan.com/naturalnyi-marmelad/

Samosvat, I. S. (2020), “Food for vegans: 6 Ukrainian producers of plant products”, Shotam.info, available at: https://shotam.info/yizha-dlia-vehaniv-6-ukrains-kykh-vyrobnykiv-roslynnoi-produktsii/

Semenda, D. K. and Semenda, O. V. (2019), “Assessment of the domestic market of organic products in Ukraine and consumer behavior on it”, Young Scientist, No. 11(75), pp. 609–614.

Taste of Life, available at: https://sz.lviv.ua

Chaika, T. O. (2011), “Prerequisites for the development of the organic market in Ukraine”, Marketing and management of innovations, No. 4, vol. 1, pp. 233–240.

Shushpanov, D. G. (2016), “Socio-economic features of food consumption and their impact on the health of the population of Ukraine”, Current problems of economy, No. 7, pp. 344–36.

ATB Мarket. Official site, available at: https://www.atbmarket.com

Eat me at. Official site, available at: https://eat-me-at.com/uk

Green Chef. Official site, available at: https://greenchef.ua

Green Smile. Official page, available at: https://greensmile.ua/

Meet Not Meat. Official site, available at: https://meetnotmeat.com.ua

Mostafa Mahmoud. Kotler on strategic marketing, available at: http://surl.li/jzuje

Stefan F. Dieffenbacher (2023), “Porter’s Generic Strategies: Cost Leadership, Differentiation and Focus. Digital Leadership”, Blog, available at: https://digitalleadership.com/blog/porters-generic-strategies/

&JOY. Official site, available at: https://andjoy.com.ua/ua/about/