ВПЛИВ ВІЙНИ НА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННИЙ БІЗНЕС УКРАЇНИ

PDF

Ключові слова

сфера гостинності
готельно-ресторанний бізнес
війна
криза
стратегії закладів готельно-ресторанної сфери
перспективи відновлення
шляхи подолання кризи

Як цитувати

Даниленко-Кульчицька, В. А. (2022). ВПЛИВ ВІЙНИ НА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННИЙ БІЗНЕС УКРАЇНИ. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі, (6), 19-23. https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-6-3

Анотація

У статті розглянуто вплив війни в Україні на вітчизняний готельно-ресторанний ринок. Відзначено, що для багатьох закладів цей вплив виявився катастрофічним і призвів до того, що вони були змушені припинити свою роботу. Також відзначено, що будь-яка криза приводить до появи нових можливостей. Проаналізовано зміни у веденні бізнесу, викликані війною. З’ясовано, що сьогодні ключовим показником ефективності готельно-ресторанного бізнесу є відсутність збитків та об’єктів, які потребують дотацій. Відзначено, що на заході та в центрі України ситуація є більш оптимістичною. Основною причиною цього стало вимушене і раптове прибуття у цей регіон великої кількості внутрішньопереміщених осіб. Попри значне просідання в перші місяці війни, сьогодні більшість закладів харчування західних та центральних регіонів за рівнем продажів вийшли на довоєнний рівень. З’ясовано, що основними проблемами, які створила війна підприємствам сфери гостинності є: фізичне знищення закладів, порушення логістичних ланцюгів, падіння купівельної спроможності населення, зростання собівартості продукції, відтік кваліфікованих працівників за кордон. Відзначено, що основним чинником економічного виживання закладів сфери гостинності є поєднання двох принципів: системності (розуміння стратегічних цілей, система контролю, прозорі внутрішні процеси та аналітика) і гнучкості (швидкість прийняття креативних, нестандартних рішень). Розглянуто можливі кроки, до яких можуть вдатися заклади готельно-ресторанного бізнесу з метою утримання позицій на ринку. А саме: заміна одних інгрідієнтів іншими, гнучке оновлення меню, створення власних ланцюгів поставок, організація власного імпорту, суворий контроль доходів та витрат, відкриття нових закладів у безпечних регіонах України або за кордоном, релокація бізнесу в інші регіони України, тимчасова відмова від маркетингових заходів, зміна форми оплати праці та робочих графіків тощо. Запропоновано використовувати позитивний досвід повоєнного відновлення економіки готельно-ресторанного сектору таких країн як Хорватія, Кіпр, Грузія.

https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-6-3
PDF

Посилання

Кудряшова В. «Львівські круасани» вийшли на європейський ринок. У Польщі відкрили перші заклади. The Village: веб-сайт. URL: https://www.the-village.com.ua/village/business/news/331365-lvivski-kruasani-viyshli-na-evropeyskiy-rinok-u-polschi-vidkrili-pershi-zakladi (дата звернення: 29.10.2022).

Лупашко А. Заощаджуємо та примножуємо. Як власникам бізнесу змусити гроші працювати в умовах війни. Діло: веб-сайт. URL: https://delo.ua/realty/zaoshhadzujemo-ta-primnozujemo-yak-vlasnikam-biznesu-zmusiti-grosi-pracyuvati-v-umovax-viini-404867 / (дата звернення: 01.11.2022).

Оновлення меню, інші постачальники: як ресторатори справляються зі зростанням цін на продукти. Журнал Ресторатор: веб-сайт. URL: https://www.restorator.ua/post/prices_and_strategy (дата звернення: 30.10.2022).

Посохов П. Як живе тернопільський бізнес на четвертому місяці війни? Аналізуємо збитки та очікування (ЦИФРИ). Газета 20 хвилин: веб-сайт. URL: https://te.20minut.ua/Groshi/ochikuvannya-ternopilskogo-biznesu-na-chetvertomu-misyatsi-viyni-virya-11617692.html (дата звернення: 28.10.2022).

Робота закладів західної частини України в умовах війни: що змінилося? Журнал Ресторатор: веб-сайт. URL: https://www.restorator.ua/post/west-ukrainian-restaurants-during-war (дата звернення: 01.11.2022).

Kudryashova, V. (2022), “"Lviv croissants" entered the European market. The first institutions were opened in Poland“, The Village [The Village] (electronic journal), available at: https://www.the-village.com.ua/village/business/news/331365-lvivski-kruasani-viyshli-na-evropeyskiy-rinok-u-polschi-vidkrili-pershi-zakladi (accessed 29 October 2022).

Lupashko, A. (2022), “We save and multiply. How business owners make money work in wartime“, Dilo [Business] (electronic journal), available at: https://delo.ua/realty/zaoshhadzujemo-ta-primnozujemo-yak-vlasnikam-biznesu-zmusiti-grosi-pracyuvati-v-umovax-viini-404867 (accessed 01 November 2022).

Restaurateur (2022), “Menu updates, new suppliers: How restaurateurs are coping with rising food prices“, Restorator [Restaurateur] (electronic journal), available at: https://www.restorator.ua/post/prices_and_strategy (accessed 30 October 2022).

Posohov, P. (2022), “How is Ternopil business in the fourth month of the war? We analyze losses and expectations (FIGURES)“, Gazeta “20 hvylyn” [Newspaper 20 minutes], (electronic journal) available at: https://te.20minut.ua/Groshi/ochikuvannya-ternopilskogo-biznesu-na-chetvertomu-misyatsi-viyni-virya-11617692.html (accessed 28 October 2022).

Restaurateur (2022), “The work of institutions in the western part of Ukraine during the war: what has changed?“, Restorator [Restaurateur] (electronic journal), available at: https://www.restorator.ua/post/west-ukrainian-restaurants-during-war (accessed 01 November 2022).