КОНЦЕПЦІЯ «FOOD PLATING» У РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ УКРАЇНИ

PDF

Ключові слова

фудплейтинг
гастродизайн
креативна подача страв
ресторанний бізнес
інноваційні ресторанні технології

Як цитувати

Рутинський, М. Й., & Зайченко, В. В. (2022). КОНЦЕПЦІЯ «FOOD PLATING» У РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ УКРАЇНИ. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі, (7), 43-49. https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-7-6

Анотація

Глобальна тривала ковід-криза та всеохоплююча цифровізація активізували нову хвилю трансформацій у ресторанному бізнесі. Сучасні ресторани дедалі активніше конкурують в інтернет мережі, на платформах з пошуку та бронювання, у смарт-застосунках тощо. По суті, для успішності бізнесу визначальною у ХХІ столітті стає конкуренція рейтингами, балами споживацьких оцінок та цифровими вітринами в Інстаграм і мобільних за стосунках. У таких реаліях пріоритетна увага прикута до кулінарного мистецтва та візуальної естетики ресторанних страв. Сотні тисяч світлин гарно оформлених страв, що «мерехтять» у стрічках щоденного контенту приватних соціальних мереж споживачів, сьогодні формують новий світогляд потенційних відвідувачів ресторанів щодо того, як має оформлятися та виглядати їжа в прогресивному (модному, високо оціненому в інтернет-відгуках) закладі громадського харчування. Дедалі зростаючі запити пересічних споживачів спонукають рестораторів до пошуку й запровадження інноваційних концепцій та креативних технік приготування страв і обслуговування клієнтів. Перенасичення ринку пропозицією активізувало прагнення рестораторів до виокремлення власних закладів із середовища стандартизованого мас-маркету. Автори обґрунтовують твердження про те, що фудплейтинг за наступні десятиріччя перетвориться на ключову конкурентну перевагу ресторанного закладу в умовах тотального побутування технологій цифрової економіки. У статті систематизовано закордонний досвід поширення інноваційної концепції «food plating» від ресторанів високої кухні до множини гастрономічних закладів бюджетніших форматів. Ресторанний бізнес України задля виживання в несприятливі роки пандемійної й воєнної криз активно включився у глобальний тренд впровадження модних елементів фудплейтингу. Локомотивами інновацій є заклади громадського харчування найбільших міст України. У цій статті наведено факти й узагальнено тенденцію динамічного впровадження закладами громадського харчування України модних елементів фудплейтингу. Бездоганно естетичні зразки авторського фудплейтингу страв високої кухні у 2023 р. демонструє більшість ресторанів бізнес-сегменту столиці України. За відгуками в Інстаграм та оцінками на платформі Tripadvisor на початок 2023 року до когорти лідерів за естетикою фудплейтингу можемо віднести десятки ресторанів Києва. Понад два десятки «магнітів» локального фудплейтингу сьогодні творять гастрономічно-туристичну айдентику Львова. Окрему лідерську нішу за креативністю фудплейтингу займають ресторани у складі 5-зіркових готелів України. Авторами зроблено висновок про те, що Київ, Львів, Одеса та інші центри гастрономічного туризму України сьогодні здобувають лідерські позиції за креативністю фудплейтингу у регіоні Центрально-Східної Європи.

https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-7-6
PDF

Посилання

Geary P. Experimental Dining: Performance, Experience and Ideology in Contemporary Creative Restaurants. New York: Intellect Books, 2021. 220 р.

Grahl Jo. Secrets Of Modern Plating: The Importance, Tools, And Techniques Of Food Plating: An Overview Of Food Styling And Carving. London: Independently Published, 2021. 241 р.

Hobday C., Denbury Jo. Food Presentation Secrets: Styling Techniques of Professionals. New York: Firefly Books, 2010. 176 р.

Kushniruk H., Rutynskyi M. Development of the infrastructure of Turkish restaurants in the tourist center of Eastern Europe: the case of Kyiv. GastroMedia Journal. 2022, 1(1), рр. 1-18. DOİ: 10.54497/Gastromedia.2022.1

Michel C., Velasco C., Fraemohs P., Spence C. Studying the impact of plating on ratings of the food served in a naturalistic dining context. Appetite. 2015, Vol. 90, pp. 45-50. DOI: https://doi.org/10.1016/j.appet.2015.02.030

Moss D. The Art of Food Presentation: The Eye Also Eats. London: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2016. 56 р.

Pendrill K. Food Plating Techniques: How to Plate Food Like a Chef. URL: https://www.touchbistro.com/blog/food-plating-techniques-for-restaurants/ (дата звернення: 10.01.2023).

Rutynskyi M., Kushniruk H. Restaurant industry in the tourist city of Eastern Europe: Post-COVID-19 perspectives – The case of Lviv, Ukraine. In Borges A. et al. (Eds). Gastronomy, Hospitality, and the Future of the Restaurant Industry: Post-COVID-19 Perspectives. Hershey, USA: IGI Global. 2022, pp. 220-243. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-9148-2

Styler С. Working the Plate: The Art of Food Presentation. New York: John Wiley & Sons, 2006. 200 р.

Velasco C., Michel C., Woods A., Spence C. On the importance of balance to aesthetic plating. International Journal of Gastronomy and Food Science. 2016, Vol. 5–6, pp. 10-16. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2016.08.001

Velasco C., Veflen N. Aesthetic plating and motivation in context. International Journal of Gastronomy and Food Science. 2021, Vol. 24, 100323. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2021.100323

Zampollo, F., Wansink, B., Kniffin, K.M., Shimuzu, M., Omori, A. Looks good enough to eat: how food plating preferences differ across cultures and continents. Cross-Cult. Res. 2012, 46, pp. 31–49. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1069397111418428

Zellner D., Lankford M., Ambrose L., Locher P. Art on the plate: Effect of balance and color on attractiveness of, willingness to try and liking for food. Food Quality and Preference. 2010. Vol. 21, Issue 5, pp. 575-578. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.foodqual.2010.02.007

Zellner, D.A., Loss, C.R., Zearfoss, J., Remolina, S. It tastes as good as it looks! The effect of food presentation on liking for the flavor of food. Appetite. 2014, 77, pp. 31–35. http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2014.02.009

Zellner, D.A., Siemers, E., Teran, V., Conroy, R., Lankford, M., Agrafiotis, A., Ambrose, L., Locher, P. Neatness counts. How plating affects liking for the taste of food. Appetite. 2011. 57, pp. 642–648. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2011.08.004

Архіпов В.В., Іванникова Т.В., Архіпова А.В. Ресторанна справа: Асортимент, технологія і управління якістю продукції в сучасному ресторані: навч. посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2017. 382 с.

Зайченко В. В. Стратегічні пріоритети забезпечення технологічної конкурентоспроможності економіки України. Регіональна економіка. 2020. №1(95). С. 134-143. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2020-1-14

Кравченко М.Ф., Антоненко A.B. Теоретичні основи харчових технологій: навч. посібник. Київ : Київ. нац. торг-екон. ун-т, 2011. 516 с.

П’ятницька Г.Т. Інноваційні ресторанні технології : навч. посібник. Київ : Київ. нац. торг-екон. ун-т, 2013. 249 с.

Рутинський М. Й. Розвиток сегменту BBQ-ресторанів в Україні. Сучасні тенденції розвитку індустрії гостинності : матеріали ІІ міжнар. наук.-практ. конф. 7-8.10.2021 р. Львів : ЛДУФК, 2021. C. 91–95.

Українець А.І., Сімахіна Г.О., Мазаракі А.А. та ін. Інновації в харчовій промисловості: від наукової ідеї до впровадження: монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2015. 360 с.

Geary, P. (2021), Experimental Dining: Performance, Experience and Ideology in Contemporary Creative Restaurants, Intellect Books, New York.

Grahl, Jo. (2021). Secrets Of Modern Plating: The Importance, Tools, And Techniques Of Food Plating: An Overview Of Food Styling And Carving, Independently Published, London.

Hobday, C. and Denbury, Jo. (2010). Food Presentation Secrets: Styling Techniques of Professionals, Firefly Books, New York.

Kushniruk, H. and Rutynskyi, M. (2022). “Development of the infrastructure of Turkish restaurants in the tourist center of Eastern Europe: the case of Kyiv”, GastroMedia Journal, vol. 1(1), pp. 1-18. DOİ: 10.54497/Gastromedia.2022.1

Michel, C., Velasco, C., Fraemohs, P., Spence, C. (2015). Studying the impact of plating on ratings of the food served in a naturalistic dining context, Appetite, vol. 90, pp. 45-50. DOI: https://doi.org/10.1016/j.appet.2015.02.030

Moss, D. (2016). The Art of Food Presentation: The Eye Also Eats, CreateSpace Independent Publishing Platform, London.

Pendrill, K. (2023), “Food Plating Techniques: How to Plate Food Like a Chef”, URL: https://www.touchbistro.com/blog/food-plating-techniques-for-restaurants/ (Accessed 10 January 2023).

Rutynskyi, M. and Kushniruk, H. (2022), Restaurant industry in the tourist city of Eastern Europe: Post-COVID-19 perspectives – The case of Lviv, Ukraine, Borges A. et al. (Eds). Gastronomy, Hospitality, and the Future of the Restaurant Industry: Post-COVID-19 Perspectives, IGI Global, Hershey, pp. 220-243. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-9148-2

Styler, С. (2006), Working the Plate: The Art of Food Presentation, John Wiley & Sons, New York.

Velasco, C., Michel, C., Woods, A., Spence, C. (2016), “On the importance of balance to aesthetic plating”, International Journal of Gastronomy and Food Science, vol. 5–6, pp. 10-16. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2016.08.001

Velasco, C. and Veflen, N. (2021), “Aesthetic plating and motivation in context”, International Journal of Gastronomy and Food Science, vol. 24, 100323. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2021.100323

Zampollo, F., Wansink, B., Kniffin, K.M., Shimuzu, M., Omori, A. (2012), “Looks good enough to eat: how food plating preferences differ across cultures and continents’, Cross-Cult. Res. Vol. 46, pp. 31–49. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1069397111418428.

Zellner, D., Lankford, M., Ambrose, L., Loche,r P. (2010), “Art on the plate: Effect of balance and color on attractiveness of, willingness to try and liking for food”, Food Quality and Preference, vol. 21(5), pp. 575-578. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.foodqual.2010.02.007

Zellner, D., Loss, C., Zearfoss, J., Remolina, S. (2014), “It tastes as good as it looks! The effect of food presentation on liking for the flavor of food”, Appetite, vol. 77, pp. 31–35. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2014.02.009

Zellner, D., Siemers, E., Teran, V., Conroy, R., Lankford, M., Agrafiotis, A., Ambrose, L., Locher, P. (2011), “Neatness counts. How plating affects liking for the taste of food”, Appetite, vol. 57, pp. 642–648. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2011.08.004

Arkhipov, V., Ivannikova T., Arkhipova A. (2017), Restoranna sprava: Asortyment, tekhnolohiya i upravlinnya yakistyu produktsiyi v suchasnomu restorani [Restaurant business: Assortment, technology and product quality management in a modern restaurant], Center for Educat. Literature, Kyiv, Ukraine.

Zaychenko, V. (2020), “Strategic priorities for ensuring the technological competitiveness of the economy of Ukraine”, Rehionalna ekonomika, vol. 1(95), pp. 134-143. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2020-1-14

Kravchenko, M. and Antonenko, A. (2011), Teoretychni osnovy kharchovykh tekhnolohiy [Theoretical foundations of food technologies], Kyiv. national trading economy University, Kyiv, Ukraine.

Pyatnytska, G. (2013), Innovatsiyni restoranni tekhnolohiyi [Innovative restaurant technologies], Kyiv. national trading economy University, Kyiv, Ukraine.

Rutynskyi, M. (2021), “The development of the BBQ restaurant segment in Ukraine”, Modern trends in the development of the hospitality industry: materials of the II International. science and practice conf., October 7-8, 2021, LDUFK, Lviv, pp. 91–95.

Ukrainets, A., Simakhina, G., Mazaraki, A. et. all. (2015), Innovatsiyi v kharchoviy promyslovosti: vid naukovoyi ideyi do vprovadzhennya [Innovations in the food industry: from a scientific idea to implementation], Kyiv. national trade and economy University, Kyiv, Ukraine.