Анотація
У статті розглянуто питання постійної комунікації підприємств зі споживачами в туристичній галузі за допомогою соціально-психологічних інструментів. У сучасних умовах психологія є головним аспектом у процесі комунікації компанії та споживача. Відповідно, метою статті був аналіз проблем дослідження та впровадження в практику соціально-психологічного інструментарію постійного спілкування туристичних підприємств зі споживачами. Для досягнення поставленої мети було обрано метод огляду літератури. Визначено, що найчастіше туристичні компанії вдаються до стимулювання попиту на послуги шляхом формування в споживача потреби придбати туристичну послугу чи продукт, тобто створюють умови для імпульсивної покупки. Розмежовано та схарактеризовано поняття «імпульсивна покупка» та «традиційна покупка». У результаті дослідження встановлено, що традиційна покупка – це послідовна та цілеспрямована дія, яка складається з п’яти етапів. Проте туристичні підприємства, викликаючи імпульсивні покупки в споживачів, сприяють тому, що процес купівлі туристичної послуги чи продукту зводиться лише до трьох основних етапів. У статті проаналізовано й визначено групу поколінь, яка є найбільш прийнятною цільовою групою, підпадає під вплив діяльності компаній та здійснює імпульсивні покупки, зокрема йдеться про покоління Z. Визначено найбільш поширені інструменти соціально-психологічного впливу в процесі комунікації зі споживачами, а саме електронне сарафанне радіо, соціальні мережі, чат-боти та віртуальна й доповнена реальності. Виявлено переваги й недоліки, які вищезазначені інструменти зумовлюють для туристичних підприємств під час комунікації з постійними та потенційними споживачами. У подальших дослідженнях важливо провести глибокі експертні інтерв’ю для вивчення досвіду тих туристичних підприємств, які вже впровадили такі соціально-психологічні інструменти на практиці. Доцільно більш детально проаналізувати можливості та загрози їх реалізації в туристичній галузі. Практична цінність даної статті полягає в тому, що її результати можуть бути використані українськими туристичними підприємствами для покращення взаємодії з постійними та потенційними споживачами.
Посилання
Крапівіна Г.О., Гончар В.Д., Зацепіна Т.В. Культурологія, екологія, педагогіка та психологія у туризмі і рекреації. Сучасні тенденції, проблеми та перспективи управління розвитком туризму – 2023: матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції (м. Дніпро, 23-24 березня 2023 р.). Дніпро : Приазовський державний технічний університет, 2023. C. 218–223. URL: https://dspace.ksaeu.kherson.ua/bitstream/handle/123456789/8952/materials-1st-international-scientific-and-practical-conference_modern-trends-problems-and-prospects-of-tourism-development-management.pdf?sequence=1#page=218 (дата звернення: 17.05.2024).
Lan F., Huang Q., Zeng L., Guan X., Xing D., Cheng Z. Tourism Experience and Construction of Personalized Smart Tourism Program Under Tourist Psychology. Front. Psychol. 2021. Vol. 12. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.691183
Алексєєнко-Лемовська Л. Психологічні аспекти управління в галузі туризму: роль ефективного ділового спілкування. Міжнародний науковий журнал з освіти та лінгвістики. 2024. № 3(1). C. 26–34. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240301.04
Угоднікова О., Соколенко А., Рябєв А., Абрамов В., Поколодна М., Кравцова С., Шевченко В., Мірошніченко Ю. Інноваційні підходи до управління ефективними комунікаціями в туризмі та готельно-ресторанному господарстві. Комунальне господарство міст. 2022. № 7(174). С. 9–13. DOI: https://doi.org/10.33042/2522-1809-2022-7-174-9-13
Garcês S., Pocinho M., Jesus S., Rieber M. Positive psychology and tourism: a systematic literature. Tourism & Management Studies. 2018. Vol. 14. № 3. P. 41–51. DOI: https://doi.org/10.18089/tms.2018.14304
Coskun G., Norman W. The influence of impulsiveness on local food purchase behavior in a tourism context. Tourism: An International Interdisciplinary Journal. 2021. Vol. 69. № 1. P. 7–18. DOI: https://doi.org/10.37741/t.69.1.1
Вдовічен А.А., Вдовічена О.Г. Модель управління розвитком туристичного бізнесу території на інноваційному підході. Економічний аналіз. 2018. № 28(2). С. 9–20. URL: https://www.researchgate.net/publication/331787463_Model_upravlinna_rozvitkom_turisticnogo_biznesu_teritorii_na_innovacijnomu_pidhodi (дата звернення: 17.05.2024).
Câmara E., Pocinho M., Agapito D., de Jesus S. N. Meaningful experiences in tourism: A systematic review of psychological constructs. European Journal of Tourism Research. 2023. Vol. 34. URL: https://ejtr.vumk.eu/index.php/about/article/view/2964 (дата звернення: 17.05.2024).
Priporas C.V., Stylos N., Kamenidou I.E. City image, city brand personality and generation Z residents’ life satisfaction under economic crisis: Predictors of city-related social media engagement. Journal of Business Research. 2019. P. 1–29. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296319303315 (дата звернення: 17.05.2024).
Денисенко М.П., Давиденко Н. В. Теорія поколінь та який її вплив на сучасний бізнес. Економічна наука. 2020. № 1. С. 46–49. DOI: https://doi.org/10.32702/23066806.2020.1.46
Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/ (дата звернення: 17.05.2024).
Petcharat T., Leelasantitham A. A retentive consumer behavior assessment model of the online purchase decision-making process. Heliyon. 2021. Vol. 7. URL: https://www.cell.com/heliyon/pdf/S2405-8440(21)02272-6.pdf (дата звернення: 17.05.2024).
Заячковська Г.А., Бухта С.В. Маркетингові інструменти стимулювання імпульсних покупок: група «продовольчі товари». Підприємництво та інновації. 2020. № 13. С. 9–44. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/13.7
Iyer G.R., Blut M., Xiao S.H., Grewal D. Impulse buying: a meta-analytic review. Journal of the academy of marketing science. 2020. Vol. 48. P. 384–404. DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-019-00670-w
Zhou S., Yan Q., Yan M., Shen C. Tourists’ emotional changes and eWOM behavior on social media and integrated tourism websites. International Journal of Tourism Research. 2019. Vol. 22(3). P. 336–350. DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.2339
González I.O., Camarero C., Cabezudo R.S.J. SOS to my followers! The role of marketing communications in reinforcing online travel community value during times of crisis. Tourism Management Perspectives. 2021. Vol. 39. P. 1–15. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100843
Chamboko-Mpotaringa M., Tichaawa T.M. Tourism digital marketing tools and views on future trends: A systematic review of literature. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure. 2021. Vol. 10. № 2. P. 712–726. URL: https://www.ajhtl.com/uploads/7/1/6/3/7163688/article_21_10_2_712-726.pdf (дата звернення: 17.05.2024).
Krapivina, H. O., Honchar, V. D. and Zatsepina, T. V. (2023), “Cultural studies, ecology, pedagogy and psychology in tourism and recreation”, Materialy I Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii [Materials of the 1st International Scientific and Practical Conference], Suchasni tendentsii, problemy ta perspektyvy upravlinnia rozvytkom turyzmu, Pryazovskyi derzhavnyi tekhnichnyi universytet, Dnipro, Ukraine, pp. 218–223, available at: https://dspace.ksaeu.kherson.ua/bitstream/handle/123456789/8952/materials-1st-international-scientific-and-practical-conference_modern-trends-problems-and-prospects-of-tourism-development-management.pdf?sequence=1#page=218 (accessed May 17, 2024).
Lan, F., Huang, Q., Zeng, L., Guan, X., Xing, D. and Cheng, Z. (2021), “Tourism Experience and Construction of Personalized Smart Tourism Program Under Tourist Psychology”, Front. Psychol, no 12, DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.691183
Aleksieienko-Lemovska, L. (2024), “Psychological Aspects of Tourism Management: The Role of Effective Business. Communication”, Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal z osvity ta linhvistyky, vol. 3, no 1, pp. 26–34, DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240301.04
Uhodnikova, O., Sokolenko, A., Riabiev, A., Abramov, V., Pokolodna, M., Kravtsova, S., Shevchenko, V. and Miroshnichenko, Yu. (2022), “Innovative approaches to managing effective communications in the tourism and hospitality industries”, Komunalne hospodarstvo mist, vol. 7, no 174, pp. 9–13, DOI: https://doi.org/10.33042/2522-1809-2022-7-174-9-13
Garcês, S., Pocinho, M., Jesus, S. and Rieber, M. (2018), “Positive psychology and tourism: a systematic literature”, Tourism & Management Studies, vol. 14, no 3, pp. 41–51, DOI: https://doi.org/10.18089/tms.2018.14304
Coskun, G. and Norman W. (2021), “The influence of impulsiveness on local food purchase behavior in a tourism context”, Tourism: An International Interdisciplinary Journal, vol. 69, no 1, pp. 7–18, DOI: https://doi.org/10.37741/t.69.1.1
Vdovichen, A. A. and Vdovichena, O. H. (2018), “A model for managing the development of tourism in a territory based on an innovative approach”, Ekonomichnyi analiz, vol. 28, no 2, pp. 9–20, available at: https://www.researchgate.net/publication/331787463_Model_upravlinna_rozvitkom_turisticnogo_biznesu_teritorii_na_innovacijnomu_pidhodi (accessed May 17, 2024).
Câmara, E., Pocinho, M., Agapito, D. and Jesus, S. N. (2023), “Meaningful experiences in tourism: A systematic review of psychological constructs”, European Journal of Tourism Research, no 34, available at: https://ejtr.vumk.eu/index.php/about/article/view/2964 (accessed May 16, 2024).
Priporas, C. V., Stylos, N. and Kamenidou, I. E. (2019), “City image, city brand personality and generation Z residents’ life satisfaction under economic crisis: Predictors of city-related social media engagement”, Journal of Business Research, no 119, pp. 1–43, available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296319303315 (accessed May 16, 2024).
Denysenko, M. P. and Davydenko N. V. (2020), “Generational Theory and its Impact on Modern Business”, Ekonomichna nauka, no 1, pp. 46–49, DOI: https://doi.org/10.32702/23066806.2020.1.46
Statista (2024), “Number of social media users worldwide from 2017 to 2028”, available at: https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/ (accessed May 16, 2024).
Petcharat, T. and Leelasantitham, A. (2021), “A retentive consumer behavior assessment model of the online purchase decision-making process”, Heliyon, vol. 7, available at: https://www.cell.com/heliyon/pdf/S2405-8440(21)02272-6.pdf (accessed May 16, 2024).
Zaiachkovska, H. A. and Bukhta, S. V. (2020), “Marketing tools to drive impulse purchases: Food Group”, Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, no 13, pp. 9–44, DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/13.7
Iyer, G. R., Blut, M., Xiao, S. H. and Grewal, D. (2020), “Impulse buying: a meta-analytic review”, Journal of the academy of marketing science, no 48, pp. 384–404, DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-019-00670-w
Zhou, S., Yan, Q., Yan, M. and Shen, C. (2019), “Tourists’ emotional changes and eWOM behavior on social media and integrated tourism websites”, International Journal of Tourism Research, vol. 22, no 3, pp. 336–350, DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.2339
González, I. O., Camarero C. and Cabezudo, R. S. J. (2021), “SOS to my followers! The role of marketing communications in reinforcing online travel community value during times of crisis”, Tourism Management Perspectives, no 39, pp. 1–15, DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100843
Chamboko-Mpotaringa, M. and Tichaawa, T. M. (2021), “Tourism digital marketing tools and views on future trends: A systematic review of literature”, African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, vol. 10, no 2, pp. 712–726, available at: https://www.ajhtl.com/uploads/7/1/6/3/7163688/article_21_10_2_712-726.pdf (accessed May 16, 2024).