Abstract
The article considers the current trends in the development of the restaurant industry in the Western region of Ukraine, in particular the new formats of institutions that are used to maintain regular and attract new customers. The actual problems concerning application of modern tendencies of development of restaurant economy are analyzed. The services provided by the restaurant industry of Ternopil to attract a large number of customers, which allows to increase sales of products, increase the profitability of the enterprise, its competitiveness. Quarantine restrictions due to the COVID-19 pandemic have had an extremely negative impact on the development of Ukrainian enterprises, including the restaurant business. The current situation in the services market is forcing restaurant companies to develop new mechanisms for maintaining and developing their business, adapting to new environmental conditions. On the basis of the analysis the peculiarities and substantiated prospects of enterprise development are determined. The main indicators were evaluated, namely: the number of restaurant enterprises, the number of places in the restaurant facilities, the provision of the population with seats in the restaurant facilities. Lviv region has the highest development of the restaurant industry, moderate development of the restaurant industry should be noted in Ternopil and Ivano-Frankivsk regions. These areas are favorable for attracting investment in the development of the industry, are characterized by an average level of provision of the population with restaurants. Chernivtsi and Zakarpattia oblasts have a low level of food security. The reasons that hinder the development of restaurant facilities and innovative approaches to retain regular visitors, attract new ones in a competitive environment are identified. The article proves that the introduction of innovations provides restaurants with competitive advantages. The tendencies leading to the emergence of new types of restaurant organization are listed.
References
Возович А. та ін. 2021 карантин економіки. Київ : Adastra, 2021. 34 с. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/602f9ce03135f554471158.pdf
Александрова С. А., Голуб М. Є. Cтратегічне управління іміджем підприємств готельного господарства. Сучасні тенденції розвитку індустрії туризму та гостинності у конкурентному середовищі : матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків / колектив авторів; Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, 2020. C. 43−44.
Архіпов В.В. Організація ресторанного господарства : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 280 с.
Балацька Н.Ю. Ресторанний бізнес в умовах пандемії коронавірусу: проблеми та напрями трансформації моделей розвитку. Економіка та управління підприємствами. 2020. Випуск 42. С. 117−122. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/42_2020_ukr/22.pdf
Богдан Н.М., Корчагіна Д.С. Фактори туристичної привабливості дестинації: готельно-ресторанний бізнес. Сучасні тенденції розвитку індустрії туризму та гостинності у конкурентному середовищі: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків / колектив авторів; Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, 2020. С. 23−24.
Державний комітет статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/
Мальська М.П. Ресторанна справа. URL: http://westudents.com.ua/glavy/93166-14-suchasn-tendents-rozvitku-restorannogo-gospodarstva-u-svt-ta-ukran.html
Цікаві ресторани Тернополя з незвичними інтер'єрами. URL: https://top20.ua/tr/blog/tsikavi-zakladi-ternopolya-z-nezvichnimi-intererami-8.html.
2021 karantyn ekonomiky / Vozovych A. ta in. Kyiv: Adastra, 2021. 34 s. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/602f9ce03135f554471158.pdf
Aleksandrova S. A., Holub M. Ie. (2020), Ctratehichne upravlinnia imidzhem pidpryiemstv hotelnoho hospodarstva. Suchasni tendentsii rozvytku industrii turyzmu ta hostynnosti u konkurentnomu seredovyshchi: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Kharkiv / kolektyv avtoriv; Kharkivskyi natsionalnyi universytet miskoho hospodarstva imeni O.M. Beketova, S. 43−44.
Arkhipov V. V. (2007), Orhanizatsiia restorannoho hospodarstva: navch. posib. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 280 s.
Balatska N. Iu. (2020), Restorannyi biznes v umovakh pandemii koronavirusu: problemy ta napriamy transformatsii modeleyi rozvytku. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. № 42. S. 117−122. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/42_2020_ukr/22.pdf
Bohdan N. M., Korchahina D. S. (2020), Faktory turystychnoi pryvablyvosti destynatsii: hotelno-restorannyi biznes. Suchasni tendentsii rozvytku industrii turyzmu ta hostynnosti u konkurentnomu seredovyshchi: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Kharkiv / kolektyv avtoriv; Kharkivskyi natsionalnyi universytet miskoho hospodarstva imeni O.M. Beketova, S. 23−24.
Derzhavnyyi komitet statystyky Ukrainy. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/
Malska M.P. Restoranna sprava. URL: http://westudents.com.ua/glavy/93166-14-suchasn-tendents-rozvitku-restorannogo-gospodarstva-u-svt-ta-ukran.html.
Tsikavi restorany Ternopolia z nezvychnymy interieramy. URL: https://top20.ua/tr/blog/tsikavi-zakladi-ternopolya-z-nezvichnimi-intererami-8.html.