Abstract
The People's Republic of China is the world's most populous country with an ever-growing economy second only to the United States. China was the largest tourism market prior to the global pandemic, and most analysts attribute the recovery of international tourism industry to the resumption of the outbound tourism from China. Attracting foreign tourists and reorienting inbound tourist flows is a particularly important issue for the domestic economy, as Ukraine has lost its traditional markets for consumers of its tourism product after the start of the military conflict. Under these conditions, the development of cooperation with countries whose residents are potentially interested in the domestic tourism product becomes a priority for Ukraine in the field of tourism, especially when it comes to countries with growing and hyper-large tourist markets. This article examines the state of inbound tourism from China to Ukraine, analyzes existing means of stimulating the flow of tourists and evaluates their effectiveness, and develops recommendations for promoting domestic tourism products on the Chinese market, taking into account the experience of other countries. It was established that Ukraine's cooperation with China in the field of international tourism has significant potential for intensification, provided that an appropriate strategy is developed both at the level of private tourism companies and the state level. It was established, that the most effective of the already implemented measures to attract Chinese tourists was the visa liberalization. It was established that the potential of cooperation is insufficiently used and can be significantly expanded if the appropriate strategy is developed both at the level of the largest private tourism enterprises and at the state level. The first steps in developing such a strategy may include: identifying priority areas for attracting Chinese tourists to Ukraine; expansion of humanitarian cooperation with China in the areas of training personnel for the tourism industry; inclusion of the support of the Chinese payment system; targeted advertising and promotion of Ukraine in the Chinese segment of the Internet; use of Ukraine's logistics potential as a "bridge" between Europe and Asia.
References
Офіційний сайт Світового банку, база даних (World Bank Open Data). Режим доступу: https://data.worldbank.org/ (дата звернення: 15.05.2022)
Офіційний сайт Всесвітньої туристичної організації (World Tourism Organization). Режим доступу: https://www.unwto.org/ (дата звернення: 15.05.2022)
Аналітичний звіт «Тренди китайського виїзного туризму та споживання, 2017 рік» (Outbound Chinese tourism and consumption trends, 2017), Nielsen Holdings Plc. Режим доступу: https://www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/05/outbound-chinese-tourism-and-consumption-trends.pdf (дата звернення: 15.05.2022)
Державна служба статистики України. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 15.05.2022)
Національна система туристичної статистики (НТОУ). Режим доступу: https://www.ntoukraine.org/nsts_analytics_ua.html (дата звернення: 15.05.2022)
Жодних короткострокових поїздок із Китаю (No Chinese outbound travel in short-term) (22.04.2022). TTR Weekly. Режим доступу: https://www.ttrweekly.com/site/2022/04/no-chinese-outbound-travel-in-short-term/ (дата звернення: 15.05.2022)
Туристичні наслідки війни Росії на Україну (Tourism effects of Russia’s war on Ukraine) (15.03.2022). Oxford economics. Режим доступу: https://www.oxfordeconomics.com/resource/tourism-effects-of-russias-war-on-ukraine/ (дата звернення: 15.05.2022)
Романова А. А. Особливості виїзного туристичного ринку КНР. Бізнес Інформ. 2017. № 12. С. 48-53
Романова А. А. Китайські туристи як пріоритетні споживачі українського турпродукту. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Сер. : Економіка. 2018. Вип. 1. С. 137-142.
Захарін С. В, Лі Інін, Смірнов Є. В. Економічні важелі стимулювання туристичного потоку між Китайською Народною Республікою та Україною. Экономический вестник университета. Сборник научных трудов ученых и аспирантов. 2019. №40.
Мандрик І., Гнедько К. Специфіка розвитку туристичної сфери Китаю. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія: Географічні науки. 2018. 10 (383).
Україна є ненадійним торговельним партнером, оскільки китайські товари відмовляються в транзиті (Ukraine Proving An Unreliable Trade Partner As China Sourced Goods To Poland Are Refused Transit) (20.01.2022). Silk Road Briefing. Режим доступу: https://www.silkroadbriefing.com/news/2022/01/20/ukraine-proving-an-unreliable-trade-partner-as-china-sourced-goods-to-poland-are-refused-transit/ (дата звернення: 15.05.2022)
Басюк Д. Стан і перспективи розвитку українсько-китайського співробітництва у туристичній сфері. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія : Туризм. 2020. Т. 3, № 1. С. 46-54.
Посольство України в Китайській Народній Республіці та Монголії. Режим доступу: https://china.mfa.gov.ua/
World Bank Open Data. Available at: https://data.worldbank.org/ (accessed 15 May 2022)
World Tourism Organization. Available at: https://www.unwto.org/ (accessed 15 May 2022)
Outbound Chinese tourism and consumption trends, 2017, Nielsen Holdings Plc. Available at: https://www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/05/outbound-chinese-tourism-and-consumption-trends.pdf (accessed 15 May 2022)
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [State Statistics Service of Ukraine] Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed 15 May 2022)
Natsionalna systema turystychnoi statystyky (NTOU) [National Tourism Statistics System of Ukraine]. Available at: https://www.ntoukraine.org/nsts_analytics_ua.html (accessed 15 May 2022)
No Chinese outbound travel in short-term (22.04.2022). TTR Weekly. Available at: https://www.ttrweekly.com/site/2022/04/no-chinese-outbound-travel-in-short-term/ (accessed 15 May 2022)
Tourism effects of Russia’s war on Ukraine (15.03.2022). Oxford economics. Available at: https://www.ntoukraine.org/nsts_analytics_ua.html (accessed 15 May 2022)
Romanova A. A. Osoblyvosti vyiznoho turystychnoho rynku KNR [The Peculiarities of the Outbound Tourist Market of China]. Biznes Inform. 2017. № 12. pp. 48-53
Romanova A. А. (2018) Kytaiski turysty yak priorytetni spozhyvachi ukrainskoho turproduktu [Chinese tourists as priority customers of the Ukrainian tour product]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Ser. : Ekonomika, no. 1, pp. 137-142
Zakharin S. V, Li Inin, Smirnov Ye. V. Ekonomichni vazheli stymuliuvannia turystychnoho potoku mizh Kytaiskoiu Narodnoiu Respublikoiu ta Ukrainoiu [Economic levers of stimulating tourist flow between the People's Republic of China and Ukraine]. Ekonomycheskyi vestnyk unyversyteta. Sbornyk nauchnykh trudov uchenykh y aspyrantov. 2019. №40.
Mandryk I., Hnedko K. Spetsyfika rozvytku turystychnoi sfery Kytaiu [The Specifics of the Development of Tourism in China]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Seriia: Heohrafichni nauky. 2018. 10 (383).
Ukraine Proving An Unreliable Trade Partner As China Sourced Goods To Poland Are Refused Transit (20.01.2022). Silk Road Briefing. Available at: https://www.silkroadbriefing.com/news/2022/01/20/ukraine-proving-an-unreliable-trade-partner-as-china-sourced-goods-to-poland-are-refused-transit/ (accessed 15 May 2022)
Basiuk D. (2020) Stan i perspektyvy rozvytku ukrainsko-kytaiskoho spivrobitnytstva u turystychnii sferi [State and prospects of Ukrainian-Chinese cooperation development in the tourist sphere]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Turyzm, no. 3(1), pp. 46-54
Embassy of Ukraine in the People's Republic of China. Available at: https://china.mfa.gov.ua (accessed 15 May 2022)