EVENT TOURISM: SPECIFICATION OF BASIC CHARACTERISTICS

PDF (Українська)

Keywords

event-tourism
event
special event
МІСЕ tourism
festival tourism
mega event

How to Cite

Shchuka, H., Kovalska, L., & Bezruchenkov, Y. (2022). EVENT TOURISM: SPECIFICATION OF BASIC CHARACTERISTICS. Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe, (7), 70-76. https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-7-8

Abstract

The article focuses on the authors’ scientific point of view regarding the basic characteristics of event tourism. Attention to this kind of specialized tourism is caused by such factors as, firstly - the increase in the number of travellers with the purpose of participating in or observing a certain event; secondly - the properties of this kind of tourism, which allows to increase the number of tourist arrivals and expenses, to overcome seasonal fluctuations, traditional for tourism, to form a positive image of the tourist destination and achieve economic prosperity even in the absence of tourist resources; thirdly - creation of public interest in the development of event tourism in Ukraine. It has been established that the available studies of this phenomenon in most cases are devoted to the description of successful events or destinations that are effectively developing due to event tourism. However, the essence and basic characteristics of the concept remain debatable. Event tourism is called this way, since "event" in English is, in Ukrainian transliteration, івент. Event tourism acts simultaneously as a tool for tourist motivation and destination development, the process of consumption of a tourist service, a characteristic of travelling and a specialized kind of tourism and is classified by the scale and theme of the event, goals and professional directions, the participants and organizers. The result of the heterogeneity of this phenomenon is the formation of separate segments of consumers in each of the subkinds of event tourism not only by the type of event (sports, artistic, political, religious, etc.), but also by its scale (global, regional, local) and other characteristics. Accordingly, the needs and expectations of consumers of each event tour differ, as well as the possibilities of the destination to organize this or that event. Hence, event tourism ensures the effective development of a tourist destination only if its tourist potential is correctly determined, the offer (event portfolio) is formed according to the needs of the consumer and extensive marketing work is carried out to attract tourists.

https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-7-8
PDF (Українська)

References

Getz D. Event management and event tourism. Second Edition, 2004. 520 р.

Getz D., Page, S.J. Progress and prospects for event tourism research. Tourism Management. 2016. № 52. Р. 593–631.

Yua Q., McManusb R., Yenc D. A., Lid X. (R.) Tourism boycotts and animosity: а study of seven events. Annals of Tourism Research. 2020. № 80 (102792). Р. 1–16.

Академічний тлумачний словник. URL: http://sum.in.ua/s/podija

Алексеева О. В. Событийный туризм как фактор социально-экономического развития региона: автореф. дис. … канд. екон. наук : Москва, 2012. 24 с.

Бабкін О. В. Спеціальні види туризму. Ростов-на-Дону, 2008. 252 с.

Бейдик О. О., Новосад Н. О., Топалова О. І. Чинники розвитку та особливості подієвого туризму. Часопис картографії. 2016. Вип. 16. С. 125–131.

Бейсембинова А. С., Молдагалиева А. Е. Событийный туризм: понятия, виды, классификация. Journal of Geography and Environmental Management. 2017. № 4 (47). С. 140–148.

Вовк К. Управління розвитком подієвого туризму в регіоні : дис. … д-ра філ-фії. Харків, 2021. 264 с.

Даниленко О. О. Особливості та дискусійні аспекти понять «подія» та «івент» у ресторанному господарстві. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. №6, С. 12–18.

Донских С. Событийный туризм : уч.-метод. пособие. Минск, 2014. 112 с.

Забалдіна Ю. Б., Тараненко А. П. Формування івентивного портфеля туристичних дестинацій. Інтелект ХХІ. 2017. № 5. С. 48–52.

Максимовська Н., Поляничко А. Подієвий менеджмент як чинник інноваційного розвитку соціокультурної сфери. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 3–4 (97–98). С. 218–227.

Молчанова С. А., Диха С. В. Подієвий менеджмент в системі організації просвітницьких заходів (досвід наукової бібліотеки ХНУ). Книги і бібліотеки в глобалізованому світі : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Кам’янець-Подільський, 15–16 трав. 2019 р. Кам’янець-Подільський, 2019. С.106–113.

На одного конкурента менше: жителі Баварії відмовилися приймати Олімпіаду-2022. Gazeta.ua. 11 листопада 2013 р. URL: https://gazeta.ua/articles/sport/_na-odnogo-konkurenta-menshe-zhiteli-bavariyi-vidmovilisya-prijmati-olimpiadu2022/525363 (дата звернення 3 січня 2023 р.)

Огієнко М., Огієнко А., Яковуник О. Методологічні підходи до оцінювання ефективності проведення туристичних подієвих заходів. Український журнал прикладної економіки. 2020. Т. 5. № 1. С. 349–358.

Парфіненко А. Ю. Подієвий туризм як чинник формування туристичної привабливості міста. Географія та туризм. 2015. Вип. 34. С. 144–154.

Писарева І. В., Радіонова О. М., Приходько М. Д. Розвиток подієвого туризму та його вплив на просування території. Економічний простір. 2020. № 161. С. 104–109.

Повалій Т. Л., Світайло Н. Д. Івент-менеджмент : навчальний посібник. Суми, 2021. 198 c.

Саух І. В. Концептуальні основи формування системи туризму в Україні. Вісник ЖДТУ. 2016. № 1 (75). С. 113–122.

Хальцбаур У., Йеттингер Э., Кнаусе Б., Мозер Р., Целлер М. Event-менеджмент. М., 2007. 384 с.

Getz, D. (2004), Event management and event tourism, 2nd ed, New York, USA.

Getz, D. and Page, S.J. (2016), “Progress and prospects for event tourism research”, Tourism Management, vol. 52, pp. 593–631.

Yua, Q. McManusb, R. Yenc, D. A. and Lid, X. (R.) (2020), “Tourism boycotts and animosity: а study of seven events”, Annals of Tourism Research, vol. 80 (102792), pp. 1–16.

Academic explanatory dictionary (2020), “Event” , available at: http://sum.in.ua/s/podija (accessed 2 January 2023).

Alekseeva, O. V. (2012), “Event tourism as a factor in the socio-economic development of the region”, Ph.D. Thesis, Economics and management of the national economy (recreation and tourism), Russian International Academy of Tourism, Moscow, russia.

Babkin, O. V. (2008), Spetsialni vidi turizma [Special types of tourism], Feniks, Rostov-on-Don, russia.

Beidyk, O. O. Novosad, N. O. and Topalova, O. I. (2016), “Officials of the development and special features of tourism”, Chasopys kartohrafii, vol. 16, pp. 125–131.

Bejsembinova, A. S. Moldagalieva, A. E. (2017), “Event tourism: concepts, types, classification”, Journal of Geography and Environmental Management, vol. 4 (47), pp. 140–148.

Vovk, K. M. (2021), “Management of the development of tourism in the region”, Abstract of Ph.D. dissertation, Tourism, Semen Kuznets National Economic University of Kharkiv, Kharkiv, Ukraine.

Danylenko, O. O. (2022), “Peculiarities and discussion aspects of understanding the “podia” and “vent” in the restaurant state”. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, vol. 6, pp. 12–18.

Donskih, S. V. (2014), Sobytijnyj turizm [Event tourism], RIPO, Minsk, Belarus.

Zabaldina, Yu. B. and Taranenko, A. P. (2017), “Formation of an event portfolio of tourist destinations”, Intelekt ХХІ, vol. 5, pp. 48–52.

Maksymovska, N. and Polianychko, A. (2020), “Podієvy management as a clerk of the innovative development of the socio-cultural sphere”, Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, vol. 3–4 (97–98). pp. 218–227.

Molchanova, S. A. and Dykha, S. V. (2019), “Event-management in the system of organization of educational visits (certificate of scientific library of KhNU)”, Knyhy i biblioteky v hlobalizovanomu sviti [Books and libraries in the globalized world], Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia [All-Ukrainian scientific and practical conference], Kam'yanets-Podilsky, Ukraine, 15–16 May 2019, pp.106–113.

Gazeta.ua (2013), “One less competitor: the people of Bavaria refused to host the 2022 Olympics”, available at: https://gazeta.ua/articles/sport/_na-odnogo-konkurenta-menshe-zhiteli-bavariyi-vidmovilisya-prijmati-olimpiadu2022/525363 (accessed 3 January 2023).

Ohiienko, M. Ohiienko, A. and Yakovunyk, O. (2020), “Methodological approaches to evaluating the effectiveness of tourist events”, Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky, vol. 5, № 1, pp. 349–358.

Parfinenko, A. Yu. (2015), “Event tourism as a factor in the formation of the city's tourist attraction”, Heohrafiia ta turyzm, vol. 34, pp. 144–154.

Pysareva, I. V. Radionova, O. M. and Prykhodko, M. D. (2020), “Development of event tourism and its influence on the promotion of the territory”, Ekonomichnyi prostir, vol. 161, pp. 104–109.

Povalii, T. L. and Svitailo, N. D. (2021), Ivent-menedzhment : navchalnyi posibnyk [Event management: a study guide], Sumy, Ukraine.

Saukh, I. V. (2016), Conceptual foundations of the formation of the tourism system in Ukrain, Visnyk ZhDTU, vol. 1 (75), pp. 113–122.

Khaltsbaur, U. Yettynher, E. Knause, B. Mozer, R. and Tseller, M. (2007), Event-menedzhment [Event management], Eksmo, Moscow, russia.