THE POTENTIAL OF SEASONAL DISHES IN THE STRATEGIC MANAGEMENT OF THE LOCAL FOOD RESTAURANT ESTABLISHMENT

PDF (Українська)

Keywords

niche restaurant
seasonal products
seasonal menu
gastronomic culture

How to Cite

Tserklevych, V., Dil, A., & Motsna, Y. (2023). THE POTENTIAL OF SEASONAL DISHES IN THE STRATEGIC MANAGEMENT OF THE LOCAL FOOD RESTAURANT ESTABLISHMENT. Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe, (9), 71-79. https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-9-9

Abstract

The article is devoted to the little-studied issue in Ukrainian science of finding out the potential of dishes from seasonal products in the strategic management of a restaurant business operating in the "local food" niche. It has been proven that the principle of seasonality is used by the vast majority of restaurants (the classic formula: 70% - "anchor" dishes, 30% - seasonal, trending and "self-realization dishes" of the chef's brand). Arguments in favor of a seasonal menu are formulated, in particular: reasonable savings due to the price of ingredients; freshness and quality of local products; customers' natural desire to taste seasonal dishes; uniqueness. The source base of the problem of formation of the concept of national and local gastronomic tradition is characterized in detail and in stages, the latest scientific and scientific-practical research in this area is presented; emphasis is placed on the value-cultural significance of the phenomenon of national gastronomic identity. The content features and priorities of the management strategy of a restaurant operating in the "local food" niche with an emphasis on local products and the priority of taking into account the principle of seasonality in menu development are outlined, the differentiation strategy is substantiated as dominant with an emphasis on the strategy of seasonal needs. According to the typology of restaurant concepts, the restaurants that became the site of the research are classified as "Fine Dining" - full-service refined premium and luxury restaurants with a clear food specialization. The experience of two restaurants working in the "local food" niche is characterized in terms of creating innovative dishes, seasonal menus based on local seasonal products for the promotion of gastronomic tourism within the tourist destination. The classification of dishes based on local seasonal products, developed by the chefs of Podillia regional cuisine restaurants, is presented according to the parameters: origin of the basic product, dishes based on seasonal products, integration with the concept of the restaurant, status of the dish. A criterion evaluation of the status of a dish developed by brand chefs is proposed (first level (approbation) – gastronovation; a dish from a brand chef (second level); a gastro-brand dish (third, highest level). Monitoring of author’s dishes from brand chefs in the menu of thematic gastro evenings is presented, indicating the basic local products and applied traditional cooking techniques.

https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-9-9
PDF (Українська)

References

Декалюк О.В. Методичні підходи до управління готельно-ресторанним бізнесом. Вісник Хмельницького національного університету. 2017. № 2. Том 2. URL: http://lib.khmnu.edu.ua/pdf/visnyk_tup/2017/VKNU-ES-2017-N2-Volume2_246.pdf#page=261

Заячковська Г.А., Вовк С.В. & Церклевич В.С. Тренди постпандемічного розвитку туризму в країнах Європейського Союзу: наративи, імперативи, прогнози. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-2

Концепції ресторанів і їх види. URL: https://jak.koshachek.com/articles/koncepcii-restoraniv-i-ih-vidi.html

Церклевич В.С. & Маслиган О.О. та ін. Методологічний базис розвитку туристично-рекреаційних та ресторанних кластерів у регіонах. Ефективна економіка. 2022. № 12. URL: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/885

Церклевич В., Діль А. & Діль М. Розробка нових гастрономічних спеціалітетів як засіб промоції ресторану ніші «local food». Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 6. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1193

Церклевич В. & Діль А. Вишневі ноти Різдва на Поділлі та «Богородиця з вишеньками». 2021. URL: https://lb.ua/gastronomy/2021/12/26/501822_vishnevi_noti_rizdva_podilli.html

Церклевич В. & Діль А. Торт з кропивою: коли кондитерський бізнес перетворюється на мистецтво. Хлібний і кондитерський бізнес. 2020. № 9. C. 42–43.

Ukrainian Gastro Show 2021. URL: https://posteat.ua/news/ukra%D1%97nska-kuxnya-osnova-ta-innovaci%D1%97-koncept-roku-ukrainian-gastro-show-2021/

Zhang T., Chen J. & Hu B. Authenticity, quality, and loyalty: Local food and sustainable tourism experience. Sustainability. 2019. № 11(12).

Церклевич В., Діль А., Блаута А. & Діль М. Інноваційні компоненти стратегії просування ресторану регіональної кухні поділля: кейс «Ресторації Шпігеля». Трансформаційна економіка. 2023. № (3 (03). C. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11

Церклевич В.С., Оніщук М.І. & Шпаковський С.М. Культурні детермінанти еволюції гастрономічних спеціалітетів: до питання формування гастрономічного бренду Поділля. Трансформаційна економіка. 2023. № 1. C. 67–75. URL: https://transformations.in.ua/index.php/journal/article/view/12/12

Dekaliuk O. V. (2017) Metodychni pidkhody do upravlinnia hotelno-restorannym biznesom. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 2, vol. 2. Available at: http://lib.khmnu.edu.ua/pdf/visnyk_tup/2017/VKNU-ES-2017-N2-Volume2_246.pdf#page=261

Zaiachkovska H. A., Vovk S. V. & Tserklevych V. S. (2023) Trendy postpandemichnoho rozvytku turyzmu v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: naratyvy, imperatyvy, prohnozy. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, no. 8. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-2

Kontseptsii restoraniv i yikh vydy. Available at: https://jak.koshachek.com/articles/koncepcii-restoraniv-i-ih-vidi.html

Tserklevych V. S. & Maslyhan O. O. ta in. (2022) Metodolohichnyi bazys rozvytku turystychno-rekreatsiinykh ta restorannykh klasteriv u rehionakh. Efektyvna ekonomika, no. 12. Available at: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/885

Tserklevych V., Dil A. & Dil M. (2022) Rozrobka novykh hastronomichnykh spetsialitetiv yak zasib promotsii restoranu nishi «local food». Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, no. 6. Available at: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1193

Tserklevych V. & Dil A. Vyshnevi noty Rizdva na Podilli ta «Bohorodytsia z vyshenkamy». (2021). Available at: https://lb.ua/gastronomy/2021/12/26/501822_vishnevi_noti_rizdva_podilli.html

Tserklevych V., & Dil A. (2020) Tort z kropyvoiu: koly kondyterskyi biznes peretvoriuietsia na mystetstvo. Khlibnyi i kondyterskyi biznes, no. 9, pp. 42–43.

Ukrainian Gastro Show 2021. Available at: https://posteat.ua/news/ukra%D1%97nska-kuxnya-osnova-ta-innovaci%D1%97-koncept-roku-ukrainian-gastro-show-2021/

Zhang T., Chen J. & Hu B. (2019) Authenticity, quality, and loyalty: Local food and sustainable tourism experience. Sustainability, no. 11(12).

Tserklevych V., Dil A., Blauta A. & Dil M. (2023) Innovatsiini komponenty stratehii prosuvannia restoranu rehionalnoi kukhni podillia: keis «Restoratsii Shpihelia». Transformatsiina ekonomika, no. (3 (03), pp. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11

Tserklevych V. S., Onishchuk M. I. & Shpakovskyi S. M. (2023) Kulturni determinanty evoliutsii hastronomichnykh spetsialitetiv: do pytannia formuvannia hastronomichnoho brendu Podillia. Transformatsiina ekonomika, no. 1, pp. 67–75. Available at: https://transformations.in.ua/index.php/journal/article/view/12/12