Abstract
The subject of the study was the processes of formation and implementation of the public-private policy for the development of recreational activities of domestic tourist enterprises. Problematic aspects of the functioning and developing of tourism entities in Ukraine in the conditions of a full-scale war are shown, which led to an increase in the risks of travel and recreation, loss of inbound tourism, a decrease in the purchasing power of the population, respectively, a narrowing of the domestic market and a decrease in the level of demand for tourist services. It is argued that in such conditions, an effective tool for maintaining the sustainability of economic entities is the diversification of their economic and marketing activities. One of the vectors of appropriate diversification is the development of excursion activities of enterprises as a sphere where the free time of a tourist / consumer of services / vacationer is used for the purpose of recreation, treatment, recovery, cultural enrichment, etc. The purpose of the study is to substantiate the tools of state and private policy for stimulating recreational activities as a factor of diversification and strengthening the financial and economic stability of domestic tourism entities in the conditions of war. It is substantiated that for the respective purposes, both the state and the top management of economic entities should implement a number of proactive measures. From the point of view of business, this is the initiation of a separate direction of the formation of tourist services related to recreational activities, as well as the implementation of marketing activities aimed at their promotion. From the position of relevant state administration bodies, it is necessary to ensure the improvement of the organizational and motivational component of business for the initiation and activation of activities in the field of recreation. The block of the first toolkit provides for organizational and institutional support and assistance for tourism business entities that are ready to open new facilities/directions that involve the provision of recreation services. The block of the second toolkit is measures of an economic nature that will promote private investment in this type of project, as well as improving the economic capabilities of all types of accommodation facilities, as well as private estates in terms of creating new facilities for providing recreation services.
References
Барна М. Ю., Білецька І. М., Попадинець Н. М. Розвиток туристичного сектора в умовах глобалізації та цифровізації економіки України. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2020. № 1 (83). С. 38–44.
Божко Л. Д. Нові напрями в туризмі як культурні наслідки глобалізації. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 4. С. 3–9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2015_4_3
Голод А. Безпека туризму як об’єкт регіональних економічних досліджень. Інноваційна економіка. 2014. № 4. С. 190–194.
Гуткевич С. О. Привабливість Українських Карпат: сільський зелений туризм : монографія. Київ : НУХТ, 2016. 293 с.
Домбровська С. М., Майстро С. В. Особливості державного управління рекреаційним туризмом в Україні: монографія. Київ : Знання, 2017. 244 с.
Лупак Р. Л. Оцінювання формування конкурентних переваг туристичних підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. 2016. № 3. С. 189–194.
Мельниченко О. А., Величко Л. Ю. Індустрія туризму: сутність, складові, кластери, необхідність державного регулювання. Теорія та практика державного управління. 2015. Вип. 4. С. 3–9.
Охріменко А. Г. Досвід європейських країн фінансування туризму. Вісник Львівського університету. Серія: Міжнародні відносини. 2014. № 34. С. 160–167. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VLNU_Mv_2014_34_20
Пуцентейло П. Р. Економіка і організація туристично-готельного підприємництва: навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 344 с.
Barna M. Yu., Bilets'ka I. M., Popadynets' N. M. (2020), Rozvytok turystychnoho sektora v umovakh hlobalizatsii ta tsyfrovizatsii ekonomiky Ukrainy. Visnyk Sums'koho natsional'noho ahrarnoho universytetu, № 1 (83), s. 38–44.
Bozhko L. D. (2015), Novi napriamy v turyzmi iak kul'turni naslidky hlobalizatsii. Visnyk Natsional'noi akademii kerivnykh kadriv kul'tury i mystetstv, № 4, s. 3–9, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2015_4_3.
Holod A. (2014), Bezpeka turyzmu iak ob'iekt rehional'nykh ekonomichnykh doslidzhen'. Innovatsijna ekonomika, № 4, s. 190–194.
Hutkevych S. O. (2016), Pryvablyvist' Ukrains'kykh Karpat: sil's'kyj zelenyj turyzm : monohrafiia. NUKhT, Kyiv, 293 s.
Dombrovs'ka S. M., Majstro S. V. (2017), Osoblyvosti derzhavnoho upravlinnia rekreatsijnym turyzmom v Ukraini : monohrafiia. Znannia, Kyiv, 244 s.
Lupak R. L. (2016), Otsiniuvannia formuvannia konkurentnykh perevah turystychnykh pidpryiemstv. Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu, № 3, s. 189–194.
Mel'nychenko O. A., Velychko L. Yu. (2015), Industriia turyzmu: sutnist', skladovi, klastery, neobkhidnist' derzhavnoho rehuliuvannia. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia, vyp. 4, s. 3–9.
Okhrimenko A. H. (2014), Dosvid ievropejs'kykh krain finansuvannia turyzmu. Visnyk L'vivs'koho universytetu. Seriia: Mizhnarodni vidnosyny, № 34, s. 160-167, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VLNU_Mv_2014_34_20
Putsentejlo P. R. (2007), Ekonomika i orhanizatsiia turystychno-hotel'noho pidpryiemnytstva : navchal'nyj posibnyk. Tsentr uchbovoi literatury, K., 344 s.