Abstract
A modern tourism enterprise is faced with the need not just to “be online”, but to work with data in real time, personalize its interaction with consumers, create new experiences for them using AR/VR technologies, dynamically optimize prices, and use generative artificial intelligence (GenAI) as a new layer of interaction with the market. In these conditions, the question comes to the fore: how are digital technologies transforming consumer behavior in the tourism market and what consequences will this have for the marketing management of tourism enterprises in the long term? The purpose of this study is to analytically assess the impact of digital marketing technologies on the behavior of consumers of tourism services and substantiate the choice of tools for measuring this impact at the level of the tourism enterprise. The main areas of research on the impact of digital marketing technologies on consumer behavior in the tourism sector conducted by foreign and domestic authors have been identified. Increased competition, the growing role of marketing information support in the tourism sector, and dynamic changes in the expectations and priorities of consumers of tourism services necessitate the active implementation of digital marketing tools in the activities of tourism enterprises. The impact of digital marketing tools on key indicators of consumer behavior of tourism services is summarized and formalized; a conceptual analytical model “DMT→BP” (Digital Marketing Technologies → Behavioral Patterns) is built; practical suggestions are formulated for managing digital marketing channels, budgets, and content with a focus on efficiency and the income of a tourism enterprise obtained from long-term interaction with the consumer of tourism services. It is concluded that the digital transformation of tourism enterprises significantly changes the decision-making mechanisms not only of the managers of these enterprises, but also of the tourists themselves, changing approaches to forming the structure of marketing communications and choosing interaction channels. Digital marketing technologies (DMT) not only expand the availability of information important to tourists, but also form new patterns of their consumer behavior, focused on personalized offers from tourism enterprises, interactivity as well as instant feedback.
References
Buhalis D., Law R. Progress in Information Technology and Tourism Management: 20 Years on and 10 Years After the Internet – The State of eTourism Research, Tourism Management. August 2008, 29(4):609-623. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005
Gretzel U., Sigala M., Xiang Z., Koo C. Smart tourism: foundations and developments, Electronic Markets. August 2015, 25(3). DOI: https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8
Guttentag D. A. Virtual reality: Applications and implications for tourism, Tourism Management, Elsevier. 2010. Vol. 31(5). P. 637-651. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.07.003
Кифяк О. В. Використання маркетингових інструментів в умовах трансформації регіонального ринку туризму. Науковий вісник Чернівецького університету. 2021. Вип. 830, Економіка. С. 103-110. URL: https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/1355/Kyfyak%20ChNU.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Валінкевич Н., Шестакова А. Цифрова трансформація як конкурентна перевага в індустрії туризму та гостинності. Економіка та суспільство. 2024. № 68. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-37
Токмакова І. В., Войтов І. М., Стратієнко Т. І., Давидова К. Цифровізація як нова парадигма управління підприємствами туристичної індустрії. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2022. № 78-79. С. 167-178. DOI: https://doi.org/10.18664/btie.78-79.282628
Адамовська М., Зубко Т. Туризм в епоху digital-комунікацій. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Туризм. 2021. Том 4 № 1. C. 30-39. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7603.4.1.2021.235145
Digital Dominates Travel Advertising in 2024: A 28% Growth in Ad Spend Reflects Shift to Hyper-Personalized Campaigns. Travel And Tour World. June 5, 2025. URL: https://www.travelandtourworld.com/news/article/digital-dominates-travel-advertising-in-2024-a-28-growth-in-ad-spend-reflects-shift-to-hyper-personalized-campaigns/?utm_source=chatgpt.com#google_vignette
Travel and Tourism Sector. Advertising in 2024. Trends, Insights, and Regional Dominance. Excellent Publicity. URL: https://www.excellentpublicity.com/insights/tourism-industry
Marketing In The Tourism Industry Statistics. WifiTalents. June 2, 2025. URL: https://wifitalents.com/marketing-in-the-tourism-industry-statistics/
Окландер М. А., Окландер Т. О., Яшкіна О. І. та ін. Цифровий маркетинг – модель маркетингу ХХІ сторіччя : монографія / за ред. М. А. Окландера. Одеса : Астропринт, 2017. 292 с.
Балацька Н., Радкевич Л., Робул Ю. та ін. Цифрові технології та диджитал-маркетинг: нові можливості для туристичного й готельно-ресторанного бізнесу. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2022, 6(47), 424-432. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.47.2022.3924
Куруджи Ю., Холодний Г., Холодна Ю. Використання цифрового маркетингу для розвитку туристичної сфери в умовах сучасних викликів. Економіка та суспільство. 2023. № 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-8
Галюк Я. Д., Стадник В. В. Можливості сучасних маркетингових технологій для розвитку туристичного бізнесу в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. Серія “Економічні науки”. 2018. № 1. С. 160-165. URL: https://elar.khmnu.edu.ua/handle/123456789/6286
Петлін І. В., Клюйник Х. А. Роль цифрового маркетингу у розвитку підприємств готельної індустрії в сучасних умовах. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 37-43. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-5
Калініченко С., Грібіник А., Аврята А. Вплив цифровізації туристичної інфраструктури на розвиток регіонального туризму. Modeling the Development of the Economic Systems. 2023, 1, 133-138. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2023-7-19
Buhalis D. and Law R. (2008), Progress in Information Technology and Tourism Management: 20 Years on and 10 Years After the Internet – The State of eTourism Research, Tourism Management, 29(4):609-623. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005
Gretzel U., Sigala M., Xiang Z. and Koo C. (2015), Smart tourism: foundations and developments, Electronic Markets, 25(3). DOI: https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8
Guttentag, D. A. (2010), Virtual reality: Applications and implications for tourism, Tourism Management, Elsevier, vol. 31(5), p. 637-651. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.07.003
Kyfiak, O. V. (2021), Vykorystannia marketynhovykh instrumentiv v umovakh transformatsii rehionalnoho rynku turyzmu, Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu, vyp. 830, Ekonomika, s. 103-110, available at: https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/1355/Kyfyak%20ChNU.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valinkevych N. and Shestakova A. (2024), Tsyfrova transformatsiia yak konkurentna perevaha v industrii turyzmu ta hostynnosti, Ekonomika ta suspilstvo, № 68. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-37
Tokmakova, I. V., Voitov, I. M., Stratiienko, T. I. and Davydova K. (2022), Tsyfrovizatsiia yak nova paradyhma upravlinnia pidpryiemstvamy turystychnoi industrii, Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, № 78-79, s. 167-178. DOI: https://doi.org/10.18664/btie.78-79.282628
Adamovska M. and Zubko T. (2021), Turyzm v epokhu digital-komunikatsii, Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Turyzm, Tom 4, № 1, s. 30-39. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7603.4.1.2021.235145
Digital Dominates Travel Advertising in 2024: A 28% Growth in Ad Spend Reflects Shift to Hyper-Personalized Campaigns. Travel And Tour World. June 5, 2025, available at: https://www.travelandtourworld.com/news/article/digital-dominates-travel-advertising-in-2024-a-28-growth-in-ad-spend-reflects-shift-to-hyper-personalized-campaigns/?utm_source=chatgpt.com#google_vignette
Travel and Tourism Sector. Advertising in 2024. Trends, Insights, and Regional Dominance. Excellent Publicity, available at: https://www.excellentpublicity.com/insights/tourism-industry
Marketing in the Tourism Industry Statistics. WifiTalents. June 2, 2025, available at: https://wifitalents.com/marketing-in-the-tourism-industry-statistics/
Oklander M. A., Oklander T. O., Yashkina O. I. ta in. (2017), Tsyfrovyi marketynh – model marketynhu XXI storichchia : monohrafiia, Astroprint, Odesa, 292 s.
Balatska N., Radkevych L., Robul Yu. ta in. (2022), Tsyfrovi tekhnolohii ta dydzhytal-marketynh: novi mozhlyvosti dlia turystychnoho y hotelno-restorannoho biznesu, Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 6(47), 424-432. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.47.2022.3924
Kurudzhi Yu., Kholodnyi H. and Kholodna Yu. (2023), Vykorystannia tsyfrovoho marketynhu dlia rozvytku turystychnoi sfery v umovakh suchasnykh vyklykiv, Ekonomika ta suspilstvo, № 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-8
Haliuk, Ya. D. and Stadnyk, V. V. (2018), Mozhlyvosti suchasnykh marketynhovykh tekhnolohii dlia rozvytku turystychnoho biznesu v Ukraini, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Seriia “Ekonomichni nauky”, № 1, s. 160-165, available at: https://elar.khmnu.edu.ua/handle/123456789/6286
Petlin, I. V. and Kliuinyk, Kh. A. (2023), Rol tsyfrovoho marketynhu u rozvytku pidpryiemstv hotelnoi industrii v suchasnykh umovakh, Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, № 8, s. 37-43. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-5
Kalinichenko S., Hribinyk A. and Avriata A. (2023), Vplyv tsyfrovizatsii turystychnoi infrastruktury na rozvytok rehionalnoho turyzmu, Modeling the Development of the Economic Systems, 1, 133-138. DOI: https://doi.orgorg/10.31891/mdes/2023-7-19