Abstract
The article considers the organisation, content and logic of marketing researches in the sphere of hotel-restaurant and tourist business and examines the shortcomings occurring in the process of such researches. The aim of the article is to systematise the mistakes that happen in marketing research for minimising their amount as well as their potential negative impact on entrepreneurial decisions in the future. It is shown that problems in marketing research can arise even when solving relatively simple tasks such as determining the number of institutions operating in the field under study. It is stated that there are certain discrepancies in the data given in various sources, and the reason for such discrepancies can be attributed, in particular, to mixing of different classification groups, vagueness of the criteria for referring a particular institution to a certain category, and arbitrariness of self-positioning of individual establishments. Typical mistakes in marketing research in the field of hotel-restaurant and tourist business are analysed. These mistakes include: interviewing one-time occasional customers as regular ones; treating uncritically the ranges of scales with variants of answers offered to respondents; excessive number of groups into which respondents are divided; failure to consider uniqueness of establishments and polyfactoriality of their choice by consumers; putting more questions than necessary; overestimating the level of respondents' skills in the research subject; failure to take into account the differences in importance of individual factors or criteria; the use of closed-ended questions in situations with multiple possible answers of respondents; combining several questions within one; lack of research focus on specific managerial decisions; setting unachievable goals; unreliability of information upon which decisions are to be based. The dependence of respondents' choice of certain proposed alternatives on the number of these alternatives and the question formulation has been analysed. The importance of compliance with the requirements of the International Code of Marketing and Social Research regarding the clear distinction between the results obtained and the researcher's interpretation of them has been emphasized. The relevance of the requirement to ensure and adequately assess the representativeness of research in the field of tourism and hotel-restaurant business is pointed out. A number of leading catering company websites have been analysed to justify a competitive catering company website "clock", which should contain 12 blocks mandatory to impact on potential customers. It is shown that such a "clock" can be recommended for the websites of all hotel, restaurant and travel companies. It is emphasized that further research would be advisable to focus on regular monitoring of ongoing market researches and summarizing the types of possible errors in order to avoid them in the future.
References
Анкета вибіркового опитування відвідувачів (туристів та одноденних відвідувачів). URL: https://www.dst.dk/Site/Dst/SingleFiles/GetArchiveFile.aspx?fi=842027219&fo=0&ext=ukraine (дата звернення: 2.03.2021).
Анкета гостя готеля – Шепільська. URL: http://shepilska.com.ua/anketa/ (дата звернення: 2.03.2021).
Баран О. П. Управління конкурентоспроможністю закладу ресторанного господарства. Тернопіль : ТНЕУ, 2017. 100 с.
Басюк Д. І., Мельник Д. О. Комплексний підхід до оцінки якості послуг готельних підприємств. Економiка та держава. 2019. № 3. С. 30–33.
Воронюк Т. А. Формування механізму управління конкурентоспроможністю підприємств ресторанного господарства : дис. … канд. екон. наук : 08.00.04 / Одеська національна академія харчових технологій. Одеса, 2019. 200 с.
Гірняк Л. І., Глагола В. А. Сучасний стан, перспективи та тенденції розвитку ресторанного господарства в Україні. Інфраструктура ринку. 2018. № 16. С. 71–78.
Дружиніна В. В. Використання експертного методу для оцінки конкурентоспроможності ресторанних закладів у туристичній сфері. Економіка і суспільство. 2019. Вип. 20. С. 221–228.
Дружиніна В. В., Зінченко Д. С., Кириченко А. В. Імідж як вагомий фактор конкурентноспроможності закладів ресторанного господарства. Вісник Донецького національного університету. Серія В: Економіка і право. 2015. Вип. 1. С. 92–95.
Кізима В. Л., Бортнік Н. В. Маркетингове дослідження ринку туристичних і готельних послуг України. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. 2016. Вип. 17. Ч. 2. С. 37–40.
Ковешников В. С., Матвієнко А. Т., Разметова О. Г. Організація готельно-ресторанного господарства : навч. посіб. Київ : Ліра-К, 2018. 564 с.
Кожушко С. П., Захарова С. Г. Маркетингові дослідження та методи збору маркетингової інформації в сучасному готельному підприємстві. Держава та регіони. 2020. № 4 (115). С. 81–84.
Компанія ArtCatering. URL: http://artcatering.lviv.ua (дата звернення: 2.03.2021).
Компанія Chef. URL: www.chef.lviv.ua (дата звернення: 2.03.2021).
Конкурентоспроможність підприємства : оцінка рівня та напрями підвищення : монографія / за заг. ред. О. Г. Янкового]. Одеса : Атлант, 2013. 470 с.
Маркетингове дослідження готелю "ЄВА". URL: https://knowledge.allbest.ru/marketing/3c0b65635b2ad78b5c43a89521206d37_0.html (дата звернення: 2.03.2021).
Міжнародний процесуальний кодекс маркетингових і соціальних досліджень ICC/ESOMAR. URL: https://refdb.ru/look/1609285.html (дата звернення: 2.03.2021).
Нагернюк Д. В. Основні чинники, що формують конкурентоспроможність підприємств ресторанного господарства. Ефективна економіка. 2016. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5142 (дата звернення: 2.03.2021).
Обозна А. О., Шабельник Н. М., Федотов І. А. Аналіз сучасного ринку ресторанних послуг та ефективність їх застосування на підприємстві. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 13. С. 17–23.
Організація кейтерингового обслуговування. URL: https://pidruchniki.com/13500826/turizm/organizatsiya_keyteringovogo_obslugovuvannya (дата звернення: 2.03.2021).
Погасій С. О., Краснокутська Ю. В., Нікітіна І. В. Аналіз основних трендів розвитку ринку готельних послуг. Проблеми і перспективи розвитку підприємництва. 2019. № 23. С.180–191.
Приходько Д. О. Теоретичні аспекти конкурентоспроможності ресторанів японської кухні. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. Вип. 14. С. 516–521. URL: http://global-national.in.ua/issue-14-2016/22-vipusk-14-gruden-2016-r/2599-prikhodko-d-o-teoretichni-aspekti-konkurentospromozhnosti-restoraniv-yaponskoji-kukhni (дата звернення: 2.03.2021).
Ринок ресторанного бізнесу України (2010). URL:
http://poglyad.com/blog-4/post-437 (дата звернення: 2.03.2021).
Статистичний щорічник України за 2018 рік. Державна служба статистики України. Житомир : ТОВ «Бук-друк», 2019. 482 с.
Стратегія підвищення конкурентоспроможності міста Львова. Огляд опитування в’їзних туристів. URL: https://www.city-adm.lviv.ua/lmrdownloads/turystu/2010_11_18_Inbound_Tourism_Survey_Repor__UKR.pdf (дата звернення: 2.03.2021).
Чепурда Г. М., Івашина Л. Л. Проблеми розвитку готельного господарства у місті Черкаси під час пандемії. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2020. № 2. С. 5–12.
8 шагов к успешному планированию продвижения ресторана. URL: http://prohotelia.com/2014/12/successful-restaurant-promotion-plan/ (дата звернення: 2.03.2021).
Anketa vybirkovoho opytuvannia vidviduvachiv (turystiv ta odnodennykh vidviduvachiv), (2005), “Questionnaire for a sample survey of visitors (tourists and one-day visitors)”, available at: https://www.dst.dk/Site/Dst/SingleFiles/GetArchiveFile.aspx?fi=842027219&fo=0&ext=ukraine (accessed: 2.03.2021).
Anketa hostia hotelia – Shepil's'ka, (2019), “Hotel guest questionnaire – Shepilska”, available at: http://shepilska.com.ua/anketa/ (accessed: 2.03.2021).
Baran, O. P. (2017), Upravlinnia konkurentospromozhnistiu zakladu restorannoho hospodarstva, [Managing the competitiveness of a restaurant enterprise], TNEU, Ternopil', Ukraine.
Basiuk, D. I. and Mel'nyk, D. O. (2019), Kompleksnyj pidkhid do otsinky iakosti posluh hotel'nykh pidpryiemstv, Ekonomika ta derzhava, “A comprehensive approach to assessing the quality of hotel enterprise services”, Economics and State, vol. 3, pp. 30–33.
Voroniuk, T. A. (2019), Formuvannia mekhanizmu upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv restorannoho hospodarstva, “Formation of a competitiveness management mechanism for restaurant enterprises”, dissertation Ph.D, Economic sciences, Odesa National Academy of Food Technologies, Odesa, Ukraine.
Hirniak, L. I., and Hlahola, V. A. (2018), Suchasnyj stan, perspektyvy ta tendentsii rozvytku restorannoho hospodarstva v Ukraini, Infrastruktura rynku, “Current state, prospects and trends of the restaurant industry in Ukraine”, Market Infrastructure, vol. 16, pp. 71–78.
Druzhynina, V. V. (2019), Vykorystannia ekspertnoho metodu dlia otsinky konkurentospromozhnosti restorannykh zakladiv u turystychnij sferi, Ekonomika i suspil'stvo, “Application of the expert method for evaluating the competitiveness of restaurant establishments in the tourism sector”, Economy and Society, vol. 20, pp. 221–228.
Druzhynina, V. V., Zinchenko, D. S., and Kyrychenko, A. V. (2015), Imidzh iak vahomyj faktor konkurentnospromozhnosti zakladiv restorannoho hospodarstva, Visnyk Donets'koho natsional'noho universytetu, Seriia В: Ekonomika i pravo, “Image as a significant competitiveness factor in the restaurant industry”, Bulletin of Donetsk National University. Series В: Economics and Law, vol. 1, pp. 92–95.
Kizyma, V. L. and Bortnik, N. V. (2016), Marketynhove doslidzhennia rynku turystychnykh i hotel'nykh posluh Ukrainy, Naukovyj visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu, Seriia Ekonomichni nauky, “Marketing survey of the Ukrainian market of tourist and hotel services”, Scientific Bulletin of Kherson State University, Series Economic Sciences, vol. 17, no. 2, pp. 37–40.
Koveshnykov, V. S., Matviienko, A. T. and Razmetova, O. H. (2018), Orhanizatsiia hotel'no-restorannoho hospodarstva [Hotel and restaurant business organisation], textbook, Lira-K, Kyiv, Ukraine.
Kozhushko, S. P. and Zakharova, S. H. (2020), Marketynhovi doslidzhennia ta metody zboru marketynhovoi informatsii v suchasnomu hotel'nomu pidpryiemstvi, Derzhava ta rehiony, “Marketing research and methods of collecting marketing information in a modern hotel enterprise”, State and Regions, vol. 4 (115), pp. 81–84.
Kompaniia ArtCatering (2020), “ArtCatering Company”, available at: http://artcatering.lviv.ua (accessed: 2.03.2021).
Kompaniia Chef (2020), “Chef Company”, available at: www.chef.lviv.ua (accessed: 2.03.2021).
Konkurentospromozhnist' pidpryiemstva: otsinka rivnia ta napriamy pidvyschennia (2013), [Enterprise competitiveness : assessment of the level and directions of increase], monohrafiia, za zah. red. Yankovoho O. H., Atlant, Odesa, Ukraine.
Marketynhove doslidzhennia hoteliu “YeVA” (2015), ““EBA” hotel marketing research”, available at: https://knowledge.allbest.ru/marketing/3c0b65635b2ad78b5c43a89521206d37_0.html (accessed: 2.03.2021).
Mizhnarodnyj protsesual'nyj kodeks marketynhovykh i sotsial'nykh doslidzhen' ICC/ESOMAR (2015), “International Code of Practice for Market and Social Research ICC/ESOMAR”, available at: https://refdb.ru/look/1609285.html (accessed: 2.03.2021).
Naherniuk, D. V. (2016), Osnovni chynnyky, scho formuiut' konkurentospromozhnist' pidpryiemstv restorannoho hospodarstva, Efektyvna ekonomika, “The main factors contributing to the competitiveness of the restaurant industry”, Effective Economics, vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5142 (accessed: 2.03.2021).
Obozna, A. O., Shabel'nyk, N. M. and Fedotov, I. A. (2019), Analiz suchasnoho rynku restorannykh posluh ta efektyvnist' ikh zastosuvannia na pidpryiemstvi, Investytsii: praktyka ta dosvid, “Analysis of the current restaurant services market and the effectiveness of applying these services at the enterprise”, Investments: Practice and Experience, vol. 13, pp. 17–23.
Orhanizatsiia kejterynhovoho obsluhovuvannia (2019), “Organising a catering service”, available at: https://pidruchniki.com/13500826/turizm/organizatsiya_keyteringovogo_obslugovuvannya (accessed: 2.03.2021).
Pohasij, S. O., Krasnokuts'ka, Yu. V. and Nikitina, I. V. (2019), Analiz osnovnykh trendiv rozvytku rynku hotel'nykh posluh, Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryiemnytstva, “Analysis of the main development trends in the market of hotel services”, Problems and Prospects of Entrepreneurship Development, vol. 23, pp.180–191.
Prykhod'ko, D. O. (2016), Teoretychni aspekty konkurentospromozhnosti restoraniv iapons'koi kukhni. Hlobal'ni ta natsional'ni problemy ekonomiky, “Theoretical aspects of the Japanese cuisine restaurants' competitiveness”, Global and National Economic Problems, vol. 14, pp. 516–521, available at: http://global-national.in.ua/issue-14-2016/22-vipusk-14-gruden-2016-r/2599-prikhodko-d-o-teoretichni-aspekti-konkurentospromozhnosti-restoraniv-yaponskoji-kukhni (accessed: 2.03.2021).
Rynok restorannoho biznesu Ukrainy (2010). “Restaurant business market in Ukraine”, available at: http://poglyad.com/blog-4/post-437 (accessed: 2.03.2021).
Statystychnyj schorichnyk Ukrainy za 2018 rik, Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2019), [Statistical Yearbook of Ukraine 2018, State Statistics Service of Ukraine], TOV «Buk-druk», Zhytomyr, Ukraine.
Stratehiia pidvyschennia konkurentospromozhnosti mista L'vova. Ohliad opytuvannia v'iznykh turystiv (2010), “A strategy for enhancing the competitiveness of the city of Lviv. Review of the inbound tourist survey”, available at: https://www.city-adm.lviv.ua/lmrdownloads/turystu/2010_11_18_Inbound_Tourism_Survey_Repor__UKR.pdf (accessed: 2.03.2021).
Chepurda, H. M. and, Ivashyna, L. L. (2020), Problemy rozvytku hotel'noho hospodarstva u misti Cherkasy pid chas pandemii, Innovatsii ta tekhnolohii v sferi posluh i kharchuvannia, “Problems of the development of the hotel industry in the city of Cherkasy during the pandemic”, Innovation and Technology in Services and Nutrition, vol. 2, pp. 5–12.
8 shagov k uspeshnomu planirovaniju prodvizhenija restorana (2014), “8 steps to successful planning of restaurant promotion”, available at: http://prohotelia.com/2014/12/successful-restaurant-promotion-plan/ (accessed: 2.03.2021).