Abstract
The article considers the theoretical and methodological principles of the study of international tourist activity of the enterprise. The aim of the article is to study and clarify on the basis of critical logical and semantic analysis of the essence of the concepts «tourist activity», «tourist enterprise», disclosure of functions and features of tourist enterprise in globalization conditions and quantitative assessment of development of these enterprises in Ukraine. According to the results of the analysis, the essence and the concept of tourist activity are clarified. Based on statistical materials highlighted the role of international tourism in the country's economy and economic criteria for the development of tourism. The presence of essential contradictions in the approaches of scientists to the definition of the concept of «tourist activity» is revealed, through scientific controversy the author's formulation of this definition is offered. The essence and variety of interpretations by the scientific community of the concept of «market of tourist services», the terms «tourist services» and «tourist product», are considered, given offers on the author's interpretation of the categories «market of tourist services», «tourist service» and systematization of their species diversity. Proposed to interpret the market of tourist services as a sphere of economic relations between producers, intermediaries and consumers of tourist services. The peculiarities of tourist enterprises in comparison with other enterprises in the system of domestic economy are revealed, the functions and peculiarities of the tourist enterprise in the conditions of globalization are generalized. The analysis of the basic approaches to systematization of species diversity of tourist enterprises and typology of functions of separate categories of tourist activity participants is carried out. The objectivity of differentiation of species diversity of functions of travel agents and tour operators, conditioned by the leading position of tour operators in the system «producer of a tourist product-intermediary-consumer» is substantiated. The results of quantitative assessment of the processes of development of tourist enterprises in Ukraine are reflected.
References
Стратегія розвитку туризму та курортів на період до 2026 року. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/249826501
Мировой Атлас Данных. Туризм. URL: https://knoema.ru/atlas/topics/%D0%A2%D1%83%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%BC
Методика розрахунку обсягів туристичної діяльності : Наказ Держтурадміністрації України та Держкомстату України від 12.11.2003 р. № 142/394. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1128-03/page
Биржаков М. Б. Введение в туризм / М. Б. Биржаков. ‒ М.-СПб. : «Издательский Дом ГЕРДА», НП «Издательство «Невский Фонд», 2014. 544 с.
Брич В. Я. Організація туризму : підручник / За заг. ред. д.е.н., проф. В. Я. Брича. Тернопіль : ТНЕУ, 2017. 448 с.
Дядечко Л. П. Економіка туристичного бізнесу : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 224 с.
Шандор Ф. Ф., Кляп М. П. Сучасні різновиди туризму : підручник. Київ : Знання, 2013. 334 с. ‒ (Вища освіта XXI століття). URL: https://westudents.com.ua/glavy/93345-41-turistichna-dyalnst.html
Сокол Т. Г. Основи туристичної діяльності : підручник / Під ред. проф. Орлова В. Ф. Київ : Грамота, 2004. 327 с.
Школа І. М. Розвиток туристичного бізнесу регіону : монографія / за ред. Школи І. М. Чернівці : Книги –ХХІ, 2007. 292 с.
Моісєєва Н. І. Інноваційність туристичної сфери в умовах сталого розвитку: стратегічний вимір : дис. ... доктора екон. наук : 08.00.05. Харків, 2019. 523 с.
Опанасюк Н. А. Поняття туристичної діяльності: практико-правові аспекти визначення. Бюлетень Міністерства юстиції України. 2014. № 10. С. 92‒102.
Tourism 2020 Vision. URL: http://www.unwto.org/facts/eng/vision.html.
Бондаренко М. П. Теоретичні засади розвитку індустрії туризму. Економiчний часопис-XXI. 2012. № 3-4. С. 19‒22.
Гарбера О. Є. Організація туристичної діяльності в системі світового ринку послуг. Економіка та держава. 2010. № 10. С. 86‒89.
Козубова Н. В. Туристичні послуги як об’єкт ринкових відносин в Україні. Інноваційна економіка. 2014. № 2. С. 137‒143.
Сагалакова Н. О. Характеристика туристичного продукту як специфічного об'єкту ціноутворення. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 17. С. 27‒33.
Балашова Р. І. Методичні особливості сутності, поняття і характерних рис туристичного підприємства. Економіка промисловості. 2008. № 3. С. 38‒47.
Незвещук-Когут Т. С. Удосконалення управління діяльністю туристичних підприємств : дис. ...канд. екон. наук : 08.00.04. Херсон, 2012. 195 с.
Бойко М. Г., Михайліченко Г. І. Економіко-предметне обґрунтування розвитку термінологічного апарату туризму. Економіка та держава. 2010. № 3. С. 47‒49.
Пілігрім К. І. Особливості розвитку туристичних підприємств із урахуванням ролі персоналу та його мотивації. Торгівля, комерція, підприємництво. 2014. Вип. 17. С. 135‒140.
Горіна Г. О. Сутність та особливості типології туристичних підприємств як суб’єктів управління. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2016. Вип. 20. С. 46‒49. – (Сер. Економіка і менеджмент).
Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua.
Алмашій Я. І. Теоретико-методологічні засади ефективної діяльності туризму в сучасній ринковій економіці. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. 2012. Вип. 2. URL: http://tourlib.net/statti_ukr/almashij.htm.
Мельниченко С., Зікій Н. Туристичні підприємства України: виклики реальності. Вісник КНТЕУ. 2019. № 3. С. 70‒84.
Барна М. Ю., Табака Н. М. Діяльність туристичної галузі у пандемійний та постпандемійний період. Сучасні напрями розвитку економіки, підприємництва, технологій та їх правового забезпечення : матер. міжнар. наук.-практ. конф. Львів : вид-во ЛТЕУ, 2020. С. 173‒174.
Strategy for the development of tourism and resorts for the period up to 2026 (Strateghija rozvytku turyzmu ta kurortiv na period do 2026 roku) [Online], available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/249826501
World Data Atlas. Tourism (Mirovoj Atlas Dannyh. Turizm) [Online], available at: https://knoema.ru/atlas/topics/%D0%A2%D1%83%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%BC
Methods of calculating the volume of tourist activity: Order of the State Tourism Administration of Ukraine and the State Statistics Committee of Ukraine dated 12.11.2003 № 142/394 (Metodyka rozrakhunku obsjaghiv turystychnoji dijaljnosti : Nakaz Derzhturadministraciji Ukrajiny ta Derzhkomstatu Ukrajiny vid 12.11.2003 r. # 142/394) [Online], available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1128-03/page
Byrzhakov M. B. (2014), Vvedenie v turizm (Introduction to tourism), ‒ M.-SPb. : «Izdatel'skij Dom GERDA», NP «Izdatel'stvo «Nevskij Fond», ‒ 544 p.
Brych V. Ja. (2017), Organization of tourism: a textbook (Orghanizacija turyzmu : pidruchnyk), edited by Doctor of Economics, Prof. Brich V. Ya. Ternopil: TNEU, 448 p.
Djadechko L. P. (2007), Economics of tourism business: textbook (Ekonomika turystychnogho biznesu : navch. posib). Kyiv: Center for Educational Literature, 2007. - 224 p.
Shandor F. F. and Kljap M. P. (2013), Modern varieties of tourism: a textbook (Suchasni riznovydy turyzmu : pidruchnyk). K: Knowledge, 334 p. - (Higher education of the XXI century), available at: https://westudents.com.ua/glavy/93345-41-turistichna-dyalnst.html
Sokol T. Gh. (2004), Fundamentals of tourism: a textbook (Osnovy turystychnoji dijaljnosti : pidruchnyk), edited by prof. Orlova V. F., K.: Gramota, 327 p.
Shkola I. M. (2007), Development of tourist business in the region: a monograph (Rozvytok turystychnogho biznesu reghionu : monoghrafija), edited by Shkola I. M., Chernivtsi: Books – X XI, 2007. 292 p.
Moisjejeva N. I. (2019), Innovation of the tourism sector in terms of sustainable development: a strategic dimension: dis. ... Doctor of Economics. Sciences: 08.00.05 (Innovacijnistj turystychnoji sfery v umovakh stalogho rozvytku: strateghichnyj vymir : dys. ... doktora ekon. nauk : 08.00.05), Kharkiv, 523 p.
Opanasjuk N. A. (2014), The concept of tourist activity: practical and legal aspects of definition (Ponjattja turystychnoji dijaljnosti: praktyko-pravovi aspekty vyznachennja), Bulletin of the Ministry of Justice of Ukraine, № 10, pp. 92-102.
Tourism 2020 Vision [Online], available at: http://www.unwto.org/facts/eng/vision.html.
Bondarenko M. P. (2012), Theoretical principles of tourism industry (Teoretychni zasady rozvytku industriji turyzmu), Economic Journal-XXI, № 3-4, pp. 19-22.
Gharbera O. Je. (2010), Organization of tourist activity in the system of the world market of services (Orghanizacija turystychnoji dijaljnosti v systemi svitovogho rynku poslugh), Economy and State, № 10, pp. 86-89.
Kozubova N. V. (2014), Tourist services as an object of market relations in Ukraine (Turystychni poslughy jak objekt rynkovykh vidnosyn v Ukrajini), Innovative economy, № 2, pp. 137-143.
Saghalakova N. O. (2015), Characteristics of tourist product as a specific object of pricing (Kharakterystyka turystychnogho produktu jak specyfichnogho objektu cinoutvorennja), Investments: practice and experience, № 17, pp. 27-33.
Balashova R. I. (2008), Methodical features of the essence, concepts and characteristics of a tourist enterprise (Metodychni osoblyvosti sutnosti, ponjattja i kharakternykh rys turystychnogho pidpryjemstva), Economics of Industry, № 3, pp. 38-47.
Nezveshhuk-Koghut T. S. (2012), Improving the management of tourist enterprises: dis. ... cand. econ. Science: 08.00.04 (Udoskonalennja upravlinnja dijaljnistju turystychnykh pidpryjemstv: dys. ...kand. ekon. nauk : 08.00.04), Kherson, 195 p.
Bojko M. Gh. and Mykhajlichenko Gh. I. (2010), Economic and subject substantiation of the development of the terminological apparatus of tourism (Ekonomiko-predmetne obghruntuvannja rozvytku terminologhichnogho aparatu turyzmu), Economy and State, № 3, pp. 47-49.
Pilighrim K. I. (2014), Peculiarities of development of tourist enterprises taking into account the role of staff and its motivation (Osoblyvosti rozvytku turystychnykh pidpryjemstv iz urakhuvannjam roli personalu ta jogho motyvaciji), Trade, commerce, entrepreneurship, № 17, pp. 135-140.
Ghorina Gh. O. (2016), The essence and features of the typology of tourist enterprises as subjects of management (Sutnistj ta osoblyvosti typologhiji turystychnykh pidpryjemstv jak subjektiv upravlinnja), Scientific Bulletin of the International Humanities University, № 20, pp. 46-49. (Ser. Economics and Management).
Official site of the State Statistics Service of Ukraine (Oficijnyj sajt Derzhavnoji sluzhby statystyky Ukrajiny) [Online], available at: http://www.ukrstat.gov.ua.
Almashij Ja. I. (2012), Theoretical and methodological principles of effective tourism in the modern market economy (Teoretyko-metodologhichni zasady efektyvnoji dijaljnosti turyzmu v suchasnij rynkovij ekonomici) [Online], Bulletin of the Chernivtsi Trade and Economic Institute, № 2, available at: http://tourlib.net/statti_ukr/almashij.htm.
Meljnychenko S. and Zikij N. (2019), Tourist enterprises of Ukraine: challenges of reality (Turystychni pidpryjemstva Ukrajiny: vyklyky realjnosti), Visnyk KNTEU, № 3, pp. 70-84.
Barna M. Ju. and Tabaka N. M. (2020), Activity of the tourist industry in the pandemic and post-pandemic period (Dijaljnistj turystychnoji ghaluzi u pandemijnyj ta postpandemijnyj period), Modern directions of economic development, entrepreneurship, technologies and their legal support: mater. international scientific-practical conf., Lviv: LTEU Publishing House, pp. 173-174.