CONCEPTUAL PRINCIPLES OF SOCIAL TOURISM DEVELOPMENT IN UKRAINE

PDF (Українська)

Keywords

tourism
tourism industry
social tourism
world tourism industry
national economy

How to Cite

Rogovyi, A., & Zabashtanskyi, M. (2021). CONCEPTUAL PRINCIPLES OF SOCIAL TOURISM DEVELOPMENT IN UKRAINE. Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe, (1), 79-83. https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-1-10

Abstract

Generalization of existing conceptual approaches to understanding the essence and importance of social tourism in the development of the national economy has revealed key development trends, identified its structural elements, and deepened the essence of the definition of "social tourism". Recreation at the expense of social expenditures of the state, non-governmental funds, charitable organizations in order to restore productive forces and preserve public health. Scientific approaches to understanding the constituent principles (target orientation, accessibility and timeliness, humanism, systemic and irreversible, economic expediency) and functions (social, economic, cultural) of social tourism are characterized. The conclusion on expediency of activation of processes of development of social tourism in the country and development of the corresponding concept of the state incorporated in national strategy of social and economic development is made.

https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-1-10
PDF (Українська)

References

Бейдик О. О. Рекреаційно-туристичні ресурси України: методологія та методика аналізу, термінологія, районування Київ : Київський університет, 2002. 395 с.

Горіна Г. О. Ринок туристичних послуг: монографія. Кривий Ріг : Чернявський Д. О. 2016. 305 с.

Квартальнов В., Федорченко В. Туризм социальный: история и современность. Киев : Выща шк., 1989. 341 с.

Ткаченко Т. І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу: [монографія]. 2-гевид. Київ : Київ. нац. торг.- екон. ун-т, 2009. 463 с.

Писаревський І. М. Туризм як національний пріоритет : монографія. Харків : ХНАМГ, 2010. 284 c.

Minnaert L., Maitland, R., Miller G. Social tourism and its ethical foundations. Tourism Culture and Communication. 2007. Vol. 7. P. 7-17.

Haulot A. Social tourism: Current dimensions of future developments. Journal of Travel Research. 1982. Vol. 2. Issue 3. P. 20-40.

Beidyk O. O. (2002). Rekreatsiino-turystychni resursy Ukrainy: metodolohiia ta metodyka analizu, terminolohiia, raionuvannia K.: Kyivskyi universytet. 395 р.

Horina H. O. (2016). Rynok turystychnykh posluh: monohrafiia. Kryvyi Rih: Cherniavskyi D. O. 305 р.

Kvartalnov V., Fedorchenko V. (1989). Turyzm sotsyalnыi: ystoryia y sovremennost. K.: Vyshcha shk. 341 р.

Tkachenko T. I. (2009). Stalyi rozvytok turyzmu: teoriia, metodolohiia, realii biznesu: [monohrafiia]. 2-hevyd. K.: Kyiv. nats. torh.- ekon. un-t. 463 р.

Pysarevskyi I. M. (2010). Turyzm yak natsionalnyi priorytet: monohrafiia. Kh.: KhNAMH. 284 р.

Minnaert L., Maitland, R., Miller G. (2007). Social tourism and its ethical foundations. Tourism Culture and Communication. Vol. 7. P. 7-17.

Haulot A. (1982). Social tourism: Current dimensions of future developments. Journal of Travel Research. Vol. 2. Issue 3. P. 20-40.