SERM STRATEGY IN THE MARKETING ACTIVITY OF A TOURIST ENTERPRISE

PDF (Українська)

Keywords

Search Engine Reputation Management (SERM)
Online Reputation Management (ORM)
SERM-strategy
reputation management
matrix of tonality of platforms
tourist enterprise

How to Cite

Vynogradova, O., & Drokina, N. (2021). SERM STRATEGY IN THE MARKETING ACTIVITY OF A TOURIST ENTERPRISE. Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe, 1(2), 21-29. https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-2-3

Abstract

The article substantiates the importance of reputation management measures in search engine results. The concepts of SERM (Search Engine Reputation Management) and ORM (Online Reputation Management) are considered, their main differences are identified. The structure of the reputation management system in the Internet (ORM) of the tourist enterprise is built and SERM is allocated as one of its directions. Areas of reputation management on the Internet, namely, Search Engine Reputation Management (SERM), Social Media Reputation Management (SMRM), Hidden Marketing (HM), OMR (Online Media Relations), work with feedback, claim work, communication with public leaders’ opinions, travel bloggers, and Crisis ORM are highlighted. The concept of SERM for tourist enterprise is formulated as system of actions providing use of various techniques and services of online optimization for creation and maintenance of steady positive impression in target audience from the tourist enterprise, its personnel and its activity in search results systems and, as a result, increase the loyalty of contact groups to the tourism enterprise. The main task of reputation management in search delivery and the purpose of SERM-strategy of the tourist enterprise are defined. The conceptual model of development of SERM-strategy of the tourist enterprise which has a kind of interconnected and consecutive stages of development and realization of actions for creation at users of a positive opinion of the tourist enterprise in delivery of search engines is constructed. The conceptual model of development of SERM-strategy of the tourist enterprise includes the following stages: definition of the purpose and tasks of SERM; definition of a direction of SERM-strategy of the tourist enterprise; definition of the list of reputational queries; strategy development; implementation of the developed strategy; comparison of the achieved goals with the result. A matrix for determining the tonality of sites in the analysis of search results for reputational queries, that includes the distribution of positive, neutral and negative content to determine the tone of the Internet site is proposed.

https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-2-3
PDF (Українська)

References

Анохина К.О. Характеристика взаємозв'язку репутації, іміджу, бренда та гудвілу як складових нематеріальних активів підприємства. URL: http://fei.idgu.edu.ua/conference/dokl/d21.pdf. (дата звернення: 30.05.2021).

Бортніков П.Г. Маркетингова підтримка репутації фінансової установи. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/13837/1/18_115-120_Vis_720_Menegment.pdf. (дата звернення: 30.05.2021).

Бурбело О.А. Солоха Д.В., Зінченко А.М. Репутація компаній: управління і захист: монографія. Луганськ : Янтар, 2009. 104 с.

Горин С.В. Деловая репутация организации. Москва : Изд- во «Феникс», 2006. 256 с.

Родіонов О.В. Погорелов Ю.С. Вплив ділової репутації підприємства на його розвиток. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Emp/2009_21/17RodPog.htm. (дата звернення: 30.05.2021).

Тривайло А.Ю., Миколайчук И.П. Формирование репутационного капитала организации. URL: http://www.ibl.ru/konf/021210/23.html (дата звернення: 30.05.2021).

Чирва О.А., Краснокутська Н.С. Змістовна характеристика ділової репутації підприємства в системі понять репутаційного менеджменту. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Vdnuet/econ/2011_4/Chirva.pdf (дата звернення: 30.05.2021).

Щербакова К. Ділова репутація як складова конкурентоспроможності підприємства. Економіка. 2010. № 2 (102). С. 58-63.

Woodfin Glen. Online Reputation Management Top Tips DIY. URL: http://www.glenwoodfin.com/seo/online-reputation-management-toptips-diy/ (access date: 30.05.2021).

Gaudette Yvonne. 6 Ways to Blend Online Reputation Management and Marketing. URL: http://www.smallbiztechnology.com/archive/2010/12/6-ways-to-blend-online-reputat.html/ (access date: 30.05.2021).

Weinzierl Jack. Web Branding: Exposure. URL: http://jackweinzierl.com/web-branding-exposure/ (access date: 30.05.2021).

Proffitt Brian. Inside The Mysterious World Of Online Reputation Management. URL: http://readwrite.com/2012/08/27/inside-the-mysteriousworld-of-online-reputation-management (access date: 30.05.2021).

Wright Tony. Proactive SEO Reputation Management in 6 Easy Steps. URL: http://www.pubcon.com/pubcon-speaker-tony-wright-proactive-seoreputation-management-in-6-easy-steps-–-all-for-free (access date: 30.05.2021).

Міцура О.О., Хижняк М.О. Управління онлайн-репутацією: теоретичні засади та методичні підходи. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 4. С. 121-129. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2012_4_16

Файзулаєва К.А. Маркетингова діяльність підприємства у мережі Інтернет. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/Vetp/2011_35/11fkacad.pdf (дата звернення: 30.05.2021).

Kate Coleman. 77 Online Reputation Statistics for 2021. URL: https://statuslabs.com/reputation-management-stats-2021/ (access date: 30.05.2021).

Dan Hinckley. New Study: Data Reveals 67% of Consumers are Influenced by Online Reviews. URL: https://moz.com/blog/new-data-reveals-67-of-consumers-are-influenced-by-online-reviews (access date: 30.05.2021).

SERM (Search Engine Reputation Management). URL: https://itforce.ua/uk/seo-prodvizhenie-sajta/serm-search-engine-reputation-management/ (дата звернення: 30.05.2021).

Ольга Коцофане. Що таке SERM і як працює управління репутацією в інтернеті. URL: https://web-promo.ua/ua/blog/chto-takoe-serm-i-kak-rabotaet-upravlenie-reputacziej-v-internete/ (дата звернення: 30.05.2021).

SERM в Україні: повне керівництво по управлінню репутацією в Google. URL: https://economics.segodnya.ua/ua/economics/business/serm-v-ukraine-polnoe-rukovodstvo-po-upravleniyu-reputaciey-v-google-1421652.html (дата звернення: 30.05.2021).

The 2021 Edelman Trust Barometer. URL: https://www.edelman.com/trust/2021-trust-barometer (access date: 30.05.2021).

SERM: управление репутацией в Интернете. URL: https://lanet.click/ru/services/serm/ (дата обращения: 30.05.2021).

Управление репутацией в интернете (SERM). URL: https://fmf.ru/rm/serm/ (дата обращения: 30.05.2021).

SERM: управління репутацією в інтернеті. URL: https://www.seotm.com/ua/services/pro/upravlinnya-reputatsiyeyu.html (дата звернення: 30.05.2021).

Управління репутацією (SERM). URL: https://webbranding.ua/uk/upravlenie-reputaciej-serm/ (дата звернення: 30.05.2021).

Управління репутацією в інтернеті, SERM. URL: https://kebeta.agency/article/upravlenie_reputaciei_v_internete_serm (дата звернення: 30.05.2021).

Максим Селіщев. Як керувати репутацією інтернет-магазину. URL: https://horoshop.ua/ua/blog/kak-upravlyat-reputatsiey-internet-magazina/ (дата звернення: 30.05.2021).

Aaron Minc. What is Online Reputation Management? URL: https://www.minclaw.com/online-reputation-management/ (access date: 30.05.2021).

Online Reputation Management. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Online_Reputation_Management (access date: 30.05.2021).

Anokhyna K.O. (2012). Kharakterystyka vzaiemozviazku reputatsii, imidzhu, brenda ta hudvilu yak skladovykh nematerialnykh aktyviv pidpryiemstva. Retrieved from: http://fei.idgu.edu.ua/conference/dokl/d21.pdf. [in Ukrainian]

Bortnikov P.H. (2011). Marketynhova pidtrymka reputatsii finansovoi ustanovy. Retrieved from: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/13837/1/18_115-120_Vis_720_Menegment.pdf. [in Ukrainian].

Burbelo O.A. Solokha D.V., Zinchenko A.M. (2009). Reputatsiia kompanii: upravlinnia i zakhyst: monohrafiia. Luhansk: Yantar [in Ukrainian].

Gorin S.V. (2006). Delovaja reputacija organizacii. Мoscow: Feniks. [in Russian].

Rodionov O.V. Pohorelov Yu.S. (2009). Vplyv dilovoi reputatsii pidpryiemstva na yoho rozvytok. Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Emp/2009_21/17RodPog.htm. [in Ukrainian].

Trivajlo A.Ju., Mikolajchuk I.P. (2010). Formirovanie reputacionnogo kapitala organizacii. Retrieved from: http://www.ibl.ru/konf/021210/23.html [in Russian].

Chyrva O.A., Krasnokutska N.S. (2011). Zmistovna kharakterystyka dilovoi reputatsii pidpryiemstva v systemi poniat reputatsiinoho menedzhmentu. Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Vdnuet/econ/2011_4/Chirva.pdf [in Ukrainian].

Shcherbakova K. (2010). Dilova reputatsiia yak skladova konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. Ekonomika. 2 (102). 58-63. [in Ukrainian].

Woodfin Glen. (2011, December 9). Online Reputation Management Top Tips DIY. Retrieved from: http://www.glenwoodfin.com/seo/online-reputation-management-toptips-diy/

Gaudette Yvonne. (2011, May 3). 6 Ways to Blend Online Reputation Management and Marketing. Retrieved from: http://www.smallbiztechnology.com/archive/2010/12/6-ways-to-blend-online-reputat.html/

Weinzierl Jack. (2019, June 7). Web Branding: Exposure. URL: http://jackweinzierl.com/web-branding-exposure/

Proffitt Brian. (2012, August 27). Inside The Mysterious World Of Online Reputation Management. Retrieved from: http://readwrite.com/2012/08/27/inside-the-mysteriousworld-of-online-reputation-management

Wright Tony. (2011, June 28). Proactive SEO Reputation Management in 6 Easy Steps. Retrieved from: http://www.pubcon.com/pubcon-speaker-tony-wright-proactive-seoreputation-management-in-6-easy-steps-–-all-for-free

Mitsura O.O., Khyzhniak M.O. (2012). Upravlinnia onlain-reputatsiieiu: teoretychni zasady ta metodychni pidkhody. Marketynh i menedzhment innovatsii. 4. 121-129. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2012_4_16 [in Ukrainian].

Faizulaieva K.A. (2011). Marketynhova diialnist pidpryiemstva u merezhi Internet. Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/Vetp/2011_35/11fkacad.pdf [in Ukrainian].

Kate Coleman. (2021). 77 Online Reputation Statistics for 2021. Retrieved from: https://statuslabs.com/reputation-management-stats-2021/

Dan Hinckley. (2015, September 2). New Study: Data Reveals 67% of Consumers are Influenced by Online Reviews. Retrieved from: https://moz.com/blog/new-data-reveals-67-of-consumers-are-influenced-by-online-reviews

SERM (Search Engine Reputation Management). Retrieved from: https://itforce.ua/uk/seo-prodvizhenie-sajta/serm-search-engine-reputation-management/ [in Russian].

Olha Kotsofane. (2021, May 21). Shcho take SERM i yak pratsiuie upravlinnia reputatsiieiu v interneti. Retrieved from: https://web-promo.ua/ua/blog/chto-takoe-serm-i-kak-rabotaet-upravlenie-reputacziej-v-internete/ [in Ukrainian].

SERM v Ukraini: povne kerivnytstvo po upravlinniu reputatsiieiu v Google. (2020, March 26). Retrieved from: https://economics.segodnya.ua/ua/economics/business/serm-v-ukraine-polnoe-rukovodstvo-po-upravleniyu-reputaciey-v-google-1421652.html [in Ukrainian].

The 2021 Edelman Trust Barometer. (2021, March 16). Retrieved from: https://www.edelman.com/trust/2021-trust-barometer

SERM: upravlenie reputaciej v Internete. Retrieved from: https://lanet.click/ru/services/serm/ [in Russian].

Upravlenie reputaciej v internete (SERM). Retrieved from: https://fmf.ru/rm/serm/ [in Russian].

SERM: upravlinnia reputatsiieiu v interneti. Retrieved from: https://www.seotm.com/ua/services/pro/upravlinnya-reputatsiyeyu.html [in Ukrainian].

Upravlinnia reputatsiieiu (SERM). Retrieved from: https://webbranding.ua/uk/upravlenie-reputaciej-serm/ [in Ukrainian].

Upravlinnia reputatsiieiu v interneti, SERM. Retrieved from: https://kebeta.agency/article/upravlenie_reputaciei_v_internete_serm [in Ukrainian].

Maksym Selishchev. (2020, August 17). Yak keruvaty reputatsiieiu internet-mahazynu. URL: https://horoshop.ua/ua/blog/kak-upravlyat-reputatsiey-internet-magazina/ [in Ukrainian].

Aaron Minc. (2021, May 7). What is Online Reputation Management? Retrieved from: https://www.minclaw.com/online-reputation-management/

Online Reputation Management. Retrieved from: https://ru.wikipedia.org/wiki/Online_Reputation_Management