RESEARCH OF PROFESSIONAL RESPONSIBILITIES OF CATEGORY MANAGERS OF PHARMACEUTICAL ORGANIZATIONS

PDF (Українська)

Keywords

category manager
pharmaceutical organization
job responsibilities
drug
rights
responsibilities

How to Cite

Sahaidak-Nikitiuk, R., & Barnatovych, S. (2021). RESEARCH OF PROFESSIONAL RESPONSIBILITIES OF CATEGORY MANAGERS OF PHARMACEUTICAL ORGANIZATIONS. Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe, 1(2), 49-53. https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-2-6

Abstract

The pharmaceutical market of Ukraine and its features are studied. 10,776 medicines are registered in Ukraine. Pharmaceutical companies of Ukraine produce drugs of almost all dosage forms of all pharmacotherapeutic groups. А characteristic feature of a market economy is the saturation of the pharmaceutical market with a variety of goods. The expediency of introducing the position of a categorical manager has been determined. The place of the category manager in the channel of goods movement is defined. The tasks of the category manager of pharmaceutical organizations are formulated. The task of a category manager is to manage a certain category of goods manager. The professional responsibilities of category managers of pharmaceutical organizations are proposed, divided into general responsibilities, responsibilities in the field of marketing, responsibilities in the field of procurement, responsibilities in the field of assortment, responsibilities in the field of pricing, responsibilities in the field of interactions with subordinates, responsibilities in the field of planning and reporting, responsibilities in the field of analysis of sales effectiveness by category of pharmaceutical products. The rights and responsibilities of a category manager for pharmaceutical organizations are studied and formulated. The category manager is guided by normative materials on the organization of trade; standard of work with suppliers of the pharmaceutical organization; the standard of merchandising of the pharmaceutical organization; standards and technical conditions for storage and transportation of inventory; reporting regulations for category managers of the pharmaceutical organization; methods of analysis of demand and activity of competitors; labor regulations; orders, instructions of the head of the pharmaceutical organization; job description.

https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-2-6
PDF (Українська)

References

Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/

Буянова Е., Давыдов Н. Категорийный менеджмент. Теория и практика в России. Москва : ЕСR-RYS, 2008. 47 с.

Голова А. Г. Управление продажами: учебник. Москва : Дашков и К, 2015, 280 с.

Должанский И. З., Лозюк В. Н. Управление ассортиментом торгового предприятия на основе портфельной теории. Ефективна економіка. 2010. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=347

Йенс Нордфальт. Ритейл-маркетинг: Практики и исследования. Москва : Альпина Паблишер, 2015. 490 с.

Киселев К. М., Николаева М. А. Категорийный менеджмент. Москва : Норма : ИНФРА-М, 2013. 208с.

Киселев В. М. Методология управления ассортиментом товаров в интегрированных торговых каналах. Управление каналами дистрибуции. 2006. № 2. С. 120-130.

Киселев В. М. Теоретические и практические аспекты формирования ассортимента товаров. Современные приоритеты питания, пищевой промышленности и торговли. 2006. С. 219-224.

Киселев В. М., Мазанько Е. И. Управление ассортиментом товаров. Москва-Кемерово : Объединенное издательство «Российские университеты», 2006. 206 с.

Магомедов Ш. Ш. Управление товарным ассортиментом и запасами: учебник для бакалавров. Москва : Издательство «Дашков и К», 2016. 176 с.

Сысоева С. В. Стандарт розничного предприятия. Разработка инструкций и регламентов. Санкт-Петербург : Питер, 2007. 368 с.

Сысоева С. В., Бузукова Е. А. Управление ассортиментом в рознице. Категорийный менеджмент. Санкт-Петербург : Питер, 2011. 288 с.

Управление ассортиментом и качеством товаров и услуг : учебное пособие / сост. Э. Н. Разнодежина. Ульяновск : УлГТУ, 2016. 112 с.

Чувакова С. Г. Управление ассортиментом магазина : практ. пособие. Москва : Дашков и Ко, 2012. 260 с.

Derzhavna sluzhba statistiki Ukrayini. UKR: http://www.ukrstat.gov.ua/

Buyanova E., Davy`dov N. (2008). Kategorijny`j menedzhment. Teoriya i praktika v Rossii. Moskva : ESR-RYS, 47.

Golova A. G. (2015). Upravlenie prodazhami: uchebnik. Moskva : Dashkov i K, 280.

Dolzhanskij I. Z., Lozyuk V. N. (2010). Upravlenie assortimentom torgovogo predpriyatiya na osnove portfelnoj teorii. Efektivna ekonomika, 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=347

Jens Nordfalt. (2015). Ritejl-marketing: Praktiki i issledovaniya. Moskva : Alpina Pablisher, 490.

Kiselev K. M., Nikolaeva M. A. (2013). Kategorijny`j menedzhment. Moskva : Norma : INFRA-M, 208.

Kiselev V. M. (2006). Metodologiya upravleniya assortimentom tovarov v integrirovannykh torgovykh kanalakh. Upravlenie kanalami distribuczii. 2, 120-130.

Kiselev V. M. (2006). Teoreticheskie i prakticheskie aspekty` formirovaniya assortimenta tovarov. Sovremenny`e prioritety` pitaniya, pishhevoj promy`shlennosti i torgovli. 219-224.

Kiselev V. M., Mazanko E. I. (2006). Upravlenie assortimentom tovarov. Moskva-Kemerovo : Obedinennoe izdatelstvo «Rossijskie universitety», 206.

Magomedov Sh. Sh. (2016). Upravlenie tovarnym assortimentom i zapasami: uchebnik dlya bakalavrov. Moskva : Izdatelstvo «Dashkov i K», 176.

Sysoeva S. V. (2007). Standart roznichnogo predpriyatiya. Razrabotka instrukczij i reglamentov. Sankt-Peterburg : Piter, 368.

Sysoeva S. V., Buzukova E. A. (2011). Upravlenie assortimentom v roznicze. Kategorijnyj menedzhment. Sankt-Peterburg : Piter, 288.

Upravlenie assortimentom i kachestvom tovarov i uslug : uchebnoe posobie / sost. E. N. Raznodezhina. Ul`yanovsk : UlGTU, 2016, 112.

Chuvakova S. G. (2012). Upravlenie assortimentom magazina: prakt. posobie. Moskva : Dashkov i Ko, 260.