КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ВИСОКОТЕХНОЛОГІЧНИХ СТАРТАПІВ У СФЕРІ ІКТ

Ключові слова: інноваційно-технологічна діяльність, інноваційний проєкт, прогресивні технології, стартап, інформаційно-комунікаційні технології, цифрова трансформація

Анотація

У дослідженні наголошено на актуальності формування та реалізації державної політики становлення та розвитку високотехнологічних стартапів у сфері інформаційно-комунікаційних технологій (далі – ІКТ). Узагальнено наукові погляди на поняття “стартап”. Виявлено специфічні характеристики стартапів у порівнянні з іншими суб’єктами господарювання. Запропоновано авторське визначення поняття стартапу як окремого бізнес-проєкту, який реалізується суб’єктом сектора ІКТ та/чи іншого виду економічної діяльності, стосується створення, виведення та закріплення на ринку нового високотехнологічного ІКТ-продукту (програмного чи апаратного забезпечення, телекомунікаційного обладнання, інших послуг зі спектра ІКТ), що задовольняє принципово нові потреби, створює і розвиває нові ринки (ринкові сегменти). Обґрунтовано концептуальні характеристики ролі та призначення організаційно-економічних засад функціонування високотехнологічних стартапів у сфері ІКТ, зокрема визначено групи засад: загальних; фахово-професійних та інвестиційно-атрактивних. Визначено організаційно-економічні засади функціонування та розвитку високотехно-логічних стартапів у сфері ІКТ. Доведено, що державна політика стимулювання розвитку високотехно-логічних стартапів у сфері ІКТ слугує потужним фактором підтримки й ресурсного забезпечення неоіндустріалізації та цифрової трансформації, зміцнення технологічної конкурентоспроможності національного господарства, адже є драйвером активізації й реалізації потенціалу сучасних стратегічних галузей національної економіки, в яких широко застосовуються мікроелектроніка, інформатика, біотехнології, генна інженерія, нові види енергії і матеріалів, освоєння космічного простору, супутникового зв’язку тощо, забезпечується становлення єдиних мереж великих і дрібних компаній, сполучених електронною мережею на основі Інтернету, здійснюючих тісну взаємодію в галузі технологій, контролю якості продукції, планування високотехнологічних інновацій. Розвинуто тезу про те, що державна політика розвитку високотехнологічних стартапів у сфері ІКТ є ефективним інструментом стимулювання інвестиційно-інноваційного розвитку економіки.

Посилання

1. Брінь П., Дягілєва Г. Економічна сутність підривних інновацій. Економічний аналіз. 2011. № 8/2. С. 73-75.
2. Васильців Т. Г., Лупак Р. Л., Штець Т. Ф. Обґрунтування стратегічних напрямів, цілей та
заходів державної політики реалізації потенціалу ІТ-сектору економіки України. Підприємництво і торгівля. 2018. Вип. 23. С. 56-63.
3. Колесник В. І. Управління стартапами в Україні: проблеми та перспективи. Економіка харчової промисловості. 2017. Т. 9. Вип. 4. С. 57-61.
4. Куцик П. О., Процикевич А. І. Концептуальні характеристики функціонування та особливості державного регулювання розвитку ринку ІТ-послуг. Економічний дискурс. 2017. Вип. 3. С. 47-54.
5. Менеджмент стартап проєктів : підручник / О. А. Гавриш, В. В. Дергачова, М. О. Кравченко та ін. Київ : КПІ ім. І. Сікорського, Вид-во “Політехніка”, 2019. 337 с.
6. Мрихіна О. Б., Стоянковський А. Р., Міркунова Т. І. Перспективи стартап-компаній у контексті конкурентоспроможного розвитку українського ринку високих технологій. Актуальні проблеми економіки. 2015. № 9 (171). С. 215-225.
7. Рис Е. Бизнес с нуля. Метод LeanStartup для быстрого тестирования идей и выбора бизнес-модели : учебник. Киев : Альпина Паблишер, 2012. 254 с.
8. Ситник Н. І. Концептуальні основи стартапів: їх сутність і класифікація. Бізнес-Інформ. 2016. № 8. С. 64-68.
9. Федоров Р. К. Стан та основні напрями розвитку стартапів в Україні. Ефективна економіка. 2021. № 4. URL : http://www.ekonomy.nauka.com.ua/?op= 1&z=8783.
10. Чухрай Н. І., Демків Я. Д. Маркетинг на ринках високотехнологічних товарів : монографія. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2013. 2058 с.
11. Blank S., Dorf B. The startup: Owner’s Manual. Pescadero : K&S Ranch, 2012. 628 p.
12. Ferguson L. A Business Model for Success – and for Good: Interview with Neil Blumenthal. Tufts Now. 2019. April, 4. URL : https://now.tufts.edu/ arti-cles/business-model-success-and-good.
13. Graham P. Startup equals Growth: Want to Start a Startup? URL : http://www.paulgraham.com/ growth.html.
14. Kutsyk P., Kovtun O., Klochan V., Klochan I., Krakhmalova N., Prokopenko O. O uso da engen-haria econômica no contexto da gestão estratégica empresarial. Laplage Em Revista. 2021. № 7(Extra-E). P. 427-436.
15. Kutsyk P., Lupak R., Kutsyk V., Prot-sykevych A. State Policy of the Investment Processes Development on the Market of IT Services: Analytical and Strategic Aspects of Implementation in Ukraine. Economic Annals-XXI. 2020. № 182 (3-4). P. 64-76.
16. Pahwa A. What Is A Startup? Feedough. 2019. April, 30. URL : https://www.feedough.com/ what-is-startup.
17. Rainer L., Malinauskaite L., Marinova I. The Vital Role of Business Processes for a Business Model: the Case of a Startup Company. Problems and Perspectives in Management. 2014. Vol. 12. № 4. P. 213–220.
18. Robehmed N. What Is A Startup? Forbes. 2013. December, 16. URL : https://www.forbes.com/sites/natalierobehmed/2013/12/16/what-is-a-startup/#33d0e540440c.
19. Shtets T., Lupak R., Vasyltsiv T. General aspects of state policy to ensure the digital transfor-mation of the national economy. International independent scientific journal. 2020. № 20. Vol. 2. P. 14-19.
Опубліковано
2022-09-05