CONCEPTUAL FUNDAMENTALS OF STATE POLICY FOR THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF HIGH-TECH STARTUPS IN THE FIELD OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Keywords: innovative&technological activities, innovative project, advanced technologies, startup, information and communication technologies, digital transformation

Abstract

The study emphasizes the relevance of the formation and implementation of state policy for the formation and development of high-tech startups in the field of information and communication technologies (hereinafter – ICT). Scientific views on the concept of «startup» are generalized. The specific characteristics of startups in comparison with other business entities are revealed. The author’s definition of the concept of startup as a separate business project implemented by the ICT sector and / or other economic activities, related to the creation, introduction and consolida-tion of a new high-tech ICT product (software or hardware, telecommunications equipment, etc.) ICT spectrum ser-vices), which meets fundamentally new needs, creates and develops new markets (market segments) is proposed. The conceptual characteristics of the role and purpose of organizational and economic principles of functioning of high-tech startups in the field of ICT are substantiated, in particular, groups of principles are determined: general; profes-sional and investment-attractive. The organizational and economic principles of functioning and development of high-tech startups in the field of ICT are determined. It is proved that the state policy of stimulating the development of high-tech ICT startups is a powerful factor in supporting and providing support for neo-industrialization and digital trans-formation, strengthening the technological competitiveness of the national economy, as it is a driver for biotechnology, genetic engineering, new types of energy and materials, space exploration, satellite communications, etc., ensures the formation of a single network of large and small companies connected by an electronic network based on the Internet, carrying out close cooperation in technology, product quality control, planning high-tech innovations. The thesis is developed that the state policy of development of high-tech startups in the field of ICT is an effective tool for stimulating investment and innovation development of the economy.

References

1. Брінь П., Дягілєва Г. Економічна сутність підривних інновацій. Економічний аналіз. 2011. № 8/2. С. 73-75.
2. Васильців Т. Г., Лупак Р. Л., Штець Т. Ф. Обґрунтування стратегічних напрямів, цілей та
заходів державної політики реалізації потенціалу ІТ-сектору економіки України. Підприємництво і торгівля. 2018. Вип. 23. С. 56-63.
3. Колесник В. І. Управління стартапами в Україні: проблеми та перспективи. Економіка харчової промисловості. 2017. Т. 9. Вип. 4. С. 57-61.
4. Куцик П. О., Процикевич А. І. Концептуальні характеристики функціонування та особливості державного регулювання розвитку ринку ІТ-послуг. Економічний дискурс. 2017. Вип. 3. С. 47-54.
5. Менеджмент стартап проєктів : підручник / О. А. Гавриш, В. В. Дергачова, М. О. Кравченко та ін. Київ : КПІ ім. І. Сікорського, Вид-во “Політехніка”, 2019. 337 с.
6. Мрихіна О. Б., Стоянковський А. Р., Міркунова Т. І. Перспективи стартап-компаній у контексті конкурентоспроможного розвитку українського ринку високих технологій. Актуальні проблеми економіки. 2015. № 9 (171). С. 215-225.
7. Рис Е. Бизнес с нуля. Метод LeanStartup для быстрого тестирования идей и выбора бизнес-модели : учебник. Киев : Альпина Паблишер, 2012. 254 с.
8. Ситник Н. І. Концептуальні основи стартапів: їх сутність і класифікація. Бізнес-Інформ. 2016. № 8. С. 64-68.
9. Федоров Р. К. Стан та основні напрями розвитку стартапів в Україні. Ефективна економіка. 2021. № 4. URL : http://www.ekonomy.nauka.com.ua/?op= 1&z=8783.
10. Чухрай Н. І., Демків Я. Д. Маркетинг на ринках високотехнологічних товарів : монографія. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2013. 2058 с.
11. Blank S., Dorf B. The startup: Owner’s Manual. Pescadero : K&S Ranch, 2012. 628 p.
12. Ferguson L. A Business Model for Success – and for Good: Interview with Neil Blumenthal. Tufts Now. 2019. April, 4. URL : https://now.tufts.edu/ arti-cles/business-model-success-and-good.
13. Graham P. Startup equals Growth: Want to Start a Startup? URL : http://www.paulgraham.com/ growth.html.
14. Kutsyk P., Kovtun O., Klochan V., Klochan I., Krakhmalova N., Prokopenko O. O uso da engen-haria econômica no contexto da gestão estratégica empresarial. Laplage Em Revista. 2021. № 7(Extra-E). P. 427-436.
15. Kutsyk P., Lupak R., Kutsyk V., Prot-sykevych A. State Policy of the Investment Processes Development on the Market of IT Services: Analytical and Strategic Aspects of Implementation in Ukraine. Economic Annals-XXI. 2020. № 182 (3-4). P. 64-76.
16. Pahwa A. What Is A Startup? Feedough. 2019. April, 30. URL : https://www.feedough.com/ what-is-startup.
17. Rainer L., Malinauskaite L., Marinova I. The Vital Role of Business Processes for a Business Model: the Case of a Startup Company. Problems and Perspectives in Management. 2014. Vol. 12. № 4. P. 213–220.
18. Robehmed N. What Is A Startup? Forbes. 2013. December, 16. URL : https://www.forbes.com/sites/natalierobehmed/2013/12/16/what-is-a-startup/#33d0e540440c.
19. Shtets T., Lupak R., Vasyltsiv T. General aspects of state policy to ensure the digital transfor-mation of the national economy. International independent scientific journal. 2020. № 20. Vol. 2. P. 14-19.
Published
2022-09-05