АНАЛІЗ ВІТЧИЗНЯНОЇ ПРАКТИКИ РОЗВИТКУ КОРПОРАТИВНИХ СИСТЕМ У ТОРГІВЛІ ТА ДИВЕРСИФІКАЦІЇ ЇХ ДІЯЛЬНОСТІ

Ключові слова: корпоративні системи, торговельні підприємства, диверсифікація, ритейл, торгівля

Анотація

Мета статті полягає у дослідженні ключових тенденцій вітчизняної практики розвитку корпоративних систем в торгівлі та проведенні аналізу практик диверсифікації їх діяльності. Досліджуються ключові тенденції розвитку торговельних підприємств, вітчизняної практики розвитку корпоративних систем в сфері торгівлі, досвіду диверсифікації їх діяльності. Проаналізовано динаміку обсягів діяльності торговельних підприємств України в 2010-2020 рр. З’ясовано, що зміна показника кількості зайнятих працівників на торговельних підприємствах носить гіперболічний характер, а чисельність підприємств торгівлі носить відносно стабільну спадну динаміку, що можна вважати позитивною передумовою для реалізації проектів з їх корпоратизації в різних форматах. Проаналізовано динаміку зміни обсягів торговельних площ, яка вказує на зростання ефективності діяльності підприємств торгівлі та їх інвестиційної привабливості. Досліджено динаміку обсягу товарообороту та прибутковості з погляду перспектив впровадження диверсифікаційних процесів. Представлено сформовані авторами п’ять ключових тенденцій становлення та розвитку вітчизняних корпоративних систем в торгівлі. Основною тенденцією в процесі становлення корпоративних систем в торгівлі визначено класичний тип корпоратизації бізнесу шляхом створення акціонерних товариств. Охарактеризовано тенденцію створення інших господарських товариств з перехресною дольовою участю в статутному капіталі. Досліджено розвиток договірних вертикально та горизонтально інтегрованих корпоративних структур через кооперативний і франчайзинговий тип. Визначено, що тенденції створення кластерів та поширення корпоративних відносин через створення та участь у бізнес-асоціаціях в сучасних умовах йдуть на спад. Узагальнено результати досліджень з проблематики формування корпоративних систем і структур в торгівлі через призму різних практик диверсифікації. Визначено, що ідентифікація особливостей та проблемних аспектів відносно створення корпоративних систем в торгівлі з проекцією на диверсифікацію бізнесу є подальшим предметом для дослідження.

Посилання

1. Діяльність суб’єктів господарювання за 2019 рік : стат. збірник. Київ : ДССУ, 2020. 153 с.
2. Діяльність суб’єктів господарювання за 2020 рік : стат. збірник. Київ : ДССУ, 2021. 151 с.
3. Статистичний щорічник України за 2020 рік : стат. збірник. Київ : ДССУ, 2021. 455 с.
4. Офіційна інтернет-сторінка Групи компаній “Fozzi Group”. URL: https://www.fozzy.ua/ua/.
5. Офіційна інтернет-сторінка ТОВ ТВК “Львівхолод”. URL: http://www.lvivcold.com.ua/.
6. Офіційна інтернет-сторінка “ЕКО Маркет”. URL: https://www.eko.com.ua/ua/.
7. Підприємницькі мережі в торгівлі : монографія / за заг. ред. Н. О. Голошубової. К. : КНТЕУ, 2014. 344 с.
8. Власова Н. О., Колючкова О. В. Роздрібні торговельні мережі: регіональні фактори розвитку : монографія. Х. : Харківський держ. ун-т харчування та торгівлі, 2012. 255 с.
9. Миколайчук І. П., Силкіна Ю. О. Сучасні тренди розвитку мережевого ритейлу в Україні. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2019. Вип. 57. С. 39-46.
10. На всьому готовому: як в Україні розвивається ринок франчайзингу. URL : https://rau.ua/novyni/ukrayini-rynok-franchajzyngu/.
Опубліковано
2023-02-16