АНАЛІЗ КЛЮЧОВИХ АСПЕКТІВ ФОРМУВАННЯ ПОЛІТИКИ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ РОЗВИТКУ КОРПОРАТИВНИХ СИСТЕМ У ТОРГІВЛІ

Ключові слова: диверсифікація, корпоративні системи, торгівля, стратегія, корпоративна інтегрована структура

Анотація

Стаття присвячена дослідженню процесу формування пріоритетів політики диверсифікації в системі розвитку корпоративних систем в торгівлі. Метою статті виступає визначення ключових аспектів формування політики диверсифікації розвитку корпоративних систем в торгівлі. У ході дослідження було визначено та охарактеризовано ключові аспекти впливу на політику диверсифікації у сфері торгівлі, зокрема - залежність диверсифікації від корпоратизації бізнес-структури, від етапу життєвого циклу розвитку суб’єкта господарювання та від рівня трансформації діяльності. Встановлено, що корпоративні системи в сфері торгівлі в процесі формування політики диверсифікації ставлять різні цілі з врахуванням етапу зростання бізнес-структури з акцентом на диференціацію завдань та пріоритетів діяльності бізнесу. Визначено, що для бізнес-структури корпоративного типу, для якої торгівля є основною сферою діяльності, політика диверсифікації стосуватиметься розширення спектра бізнесів зі збереженням материнського бізнесу як пріоритетного напрямку діяльності. Представлено авторську розробку алгоритму та критеріїв ухвалення рішень відносно доцільності і видів диверсифікації діяльності корпоративних систем у сфері торгівлі. Відповідно до алгоритму визначено, що після першого кроку – ухвалення рішення про диверсифікацію, суб’єкти господарювання можуть ухвалити три стратегічних альтернативних рішення: про диверсифікацію та її типи, про збереження та розвиток існуючого бізнесу чи про відмову від нього та інвестування в нові напрямки діяльності. Запропоновано основні критерії для обрання даних альтернативних рішень. Визначено, що взаємозв’язок стратегічних аспектів з етапами алгоритму розвитку процесів диверсифікації корпоративних систем у сфері торгівлі та чітка ідентифікація пріоритетів є ключовими завданнями. Доведено, що формування стратегічних пріоритетів розвитку політики диверсифікації для корпоративних систем в сфері торгівлі залежить від етапу життєвого циклу розвитку корпоративних систем, що і визначає подальші напрямки для поглиблення наукового дослідження.

Посилання

1. Smith A. An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Edited by S. M. Soares. MetaLibri Digital Library, 29th May 2007. 754 р.
2. Ілляшенко С. М., Доценко Г. О. Диверсифікація як один з основних шляхів підвищення адаптаційних можливостей підприємств (теоретичні аспекти) : монографія / за заг. ред. д.е.н., проф. С. М. Ілляшенка. Суми : ВТД “Університетська книга”, 2006. 240 с.
3. Портер М. Стратегія конкуренції: Методика аналізу галузей і діяльності конкурентів. К. : Основи, 1998. 390 с.
4. Пересадько Г. О. Формування критеріальної бази управління вибором стратегій диверсифікації. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Економіка та менеджмент”. 2005. № 6-7 (18-19). С. 34-43.
5. Цогла О. О. Формування конкурентних переваг підприємства шляхом диверсифікації його діяльності. Актуальні проблеми економіки. 2010. № 4. С. 110-115.
6. Кузьмін О. Є., Дрималовська Х. В. Чинники впливу на диверсифікацію діяльності підприємств. Вісник Національного університету “Львівська політехніка” Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2013. № 769. С. 143-148.
7. Юнал Т., Жигалкевич Ж. Управління конкурентоспроможністю підприємства на засадах диверсифікації діяльності. Актуальні проблеми економіки та управління : збірник наукових праць молодих вчених. 2020. Вип. 14.
8. Коцко Т. А., Артеменко Д. Т. Забезпечення економічної безпеки підприємства в умовах диверсифікації діяльності. Актуальні проблеми економіки та управління. 2019. № 13. URL: http://ape.fmm.kpi.ua/article/view/167624.
9. Панін А., Бояринова К. О. Економічна диверсифікація як основа розвитку підприємства. Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи : зб. тез доп. ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. 22 квіт. 2021 р. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во “Політехніка”, 2021. 100 с. URL: http://confmanagement.kpi.ua/proc/article/view/230512/229479.
10. Гладка А. В. Диверсифікація як один із елементів економічного зростання підприємства. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 16. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/16_ukr/43.pdf.
Опубліковано
2023-02-16