СУЧАСНИЙ ІМІДЖ УНІВЕРСИТЕТУ: ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ

Ключові слова: імідж, імідж закладу вищої освіти, складові іміджу університету, фактори впливу на імідж університету

Анотація

На основі аналізу теоретичних положень теорії комунікацій розглянуто підходи до визначення поняття “імідж закладу вищої освітиˮ. З’ясовано, що здебільшого імідж тлумачиться як емоційне сприйняття образу суб’єкта у свідомості цільових аудиторій. Визначено, що імідж є потужним інструментом досягнення цілей суб’єктів у будь-якій сфері, у тому числі у сфері вищої освіти. Окреслено цільові аудиторії іміджу ЗВО: сили зовнішнього середовища прямої дії (абітурієнти та їхні батьки, студенти, державні органи управління у сфері вищої освіти, потенційні роботодавці), внутрішні цільові аудиторії (керівництво, науково-педагогічний персонал, дійсні студенти). З’ясовано, що основними напрямами формування іміджу в сфері вищої освіти є: імідж вищої освіти загалом, імідж вітчизняної вищої освіти; імідж конкретних спеціальностей / професій / ОПП, імідж конкретних ЗВО. Основними складовими іміджу ЗВО визначено: якість освітніх послуг, вартість навчання на контрактних засадах, імідж керівництва ЗВО, імідж персоналу, імідж ЗВО як роботодавця, рівень психологічного та фізичного комфорту учасників освітнього процесу, імідж студентів та випускників, зовнішня атрибутика ЗВО та його стиль, імідж в очах стейкхолдерів, соціальний імідж, згадуваність у ЗМІ. Окреслено найважливіші фактори впливу на імідж ЗВО: чинники, що впливають на імідж університету в очах здобувачів освітніх послуг та їхніх батьків; чинники, що формують імідж закладу вищої освіти в освітньому та бізнес-середовищі; чинники, що формують імідж університету серед державних органів; чинники, що формують зовнішній імідж університету у соціальній сфері; чинники, що формують внутрішній імідж серед науково-педагогічного персоналу; чинники, що формують загальний імідж університету. Оптимальними інструментами формування іміджу університету визначено класичні та інноваційні засоби реклами і заходи зв’язків із громадськістю.

Посилання

1. Барна Н. В. Іміджелогія : навч. посіб. для дистанційного навчання / за наук. ред. В. М. Бебика. Київ : Університет “Українаˮ, 2008. 217 с.
2. Василенко В. Ю. Сучасний стан дослідження процесу формування іміджу закладу вищої освіти: теоретичний аспект. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія “Соціальні комунікаціїˮ. 2017. Вип. 13. С. 20-27. URL:
https://periodicals.karazin.ua/sc/article/download/14995/13946/.
3. Горбенко Н. В. Особливості формування іміджу сучасного університету. Освітологічний дискурс. 2014. № 1 (5). С. 36-45. URL: https://core.ac.uk/download/ pdf/33689228.pdf.
4. Євтушенко Г. В., Пилипчук В. К., Смірнова Н. О. Особливості позиціонування вищого навчального закладу на ринку освітніх послуг. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2016. Вип. 7, ч. 3. С. 102-107. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2016_7(3)__28.
5. Карпенко Ю. М., Карпенко Н. Л. Імідж вищого навчального закладу: основні складові та проблеми формування. Науковий вісник Полісся. 2015. № 1 (1). С. 118-124. URL: http://nvp.stu.cn.ua/article/view/47479.
6. Колосовська І. І. Імідж організації: технологія створення і процес управління. Наукові записки Української академії друкарства. 2010. № 1. С. 166-172. URL: http://nz.uad.lviv.ua/static/media/1-17/23.pdf.
7. Королько В. Г., Некрасова О. В. Зв’язки з громадськістю. Наукові основи, методика, практика : підручник. Вид. 3-тє, доп. і перероб. Київ : Видавн. дім “Києво-Могилянська академіяˮ, 2009. 832 с.
8. Коюда В. О., Пасько М. І. Теоретико-прикладні аспекти формування іміджу вищого навчального закладу. Проблеми економіки. 2018. № 3. С. 113-121. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problemsof-economy-2018-3_0-pages-113_121.pdf.
9. Пасько М. І. Характеристика та особливості іміджу підприємства. Економіка розвитку. №1 (85). 2018. URL: http://www.ed.ksue.edu.ua/ER/knt/eu181_85/e181pas.pdf.
10. Про вищу освіту : Закон України від 1.07.2014 р. № 1556-VІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
11. Про захист прав споживачів : Закон України від 12.05.1991 р. № 3682-ХІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text.
12. Раєвнєва О. В., Гриневич Л. В. Формування іміджевої політики університету: методичне підгрунтя // Соціальна відповідальність бізнесу і адміністрації - створення інноваційного управління : монографія. Бердянськ, 2015. С. 93-103. URL: http://repository.hneu.edu. ua/jspui/bitstream/123456789/12613/1/%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D1%8F%20_3.pdf.
13. Семенчук Т. Б., Басараб Н. А. Формування іміджу підприємства. Економіка і суспільство. 2016. №7. С. 473-477. URL: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/7_ukr/79.pdf.
14. Семенчук Т. Б., Гера О. Г. Сучасна модель формування іміджу організації. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. 2014. Вип. 7. Ч. 3. С. 178-181. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_07/156.pdf.
15. Хавкіна Л. М. Іміджелогія : навч.- метод. посіб. для студ. зі спец. “Журналістикаˮ. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013. 64 с.
16. Чернега Н. С. Основні етапи розвитку наукових положень щодо змісту формування іміджу організації. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. Вип. 42. URL: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i42/16.pdf.
Опубліковано
2023-05-23