MODERN IMAGE OF THE UNIVERSITY: WAYS OF IMPROVEMENT
Abstract
Based on the analysis of the theoretical provisions of the theory of communications, approaches to defining the concept of "image of a higher education institution" are considered. It was found that the image is mostly interpreted as an emotional perception of the subject's image in the minds of the target audiences. It was determined that the image is a powerful tool for achieving the goals of subjects in any field, including in the field of higher education. The target audiences of the image of higher education institutions are outlined: the forces of the external environment of direct action (applicants and their parents, students, state management bodies in the field of higher education, potential employers), internal target audiences (administration, scientific and pedagogical staff, actual students). It was found that the main directions of image formation in the field of higher education are: the image of higher education in general, the image of domestic higher education; the image of specific specialties / professions / educational-professional programs, the image of specific higher education institutions. The main components of the image of higher education institutions are defined as: the quality of educational services, the cost of training on a contractual basis, the image of higher educational institutions management, the image of staff, the image of higher educational institutions as an employer, the level of psychological and physical comfort of participants in the educational process, the image of students and graduates, the external attributes of higher education institutions and their style, image in the eyes of stakeholders, social image, media mention. The most important factors affecting the image of higher education institutions are outlined: factors influencing the image of the university in the eyes of those seeking educational services and their parents; factors forming the image of a higher education institution in the educational and business environment; factors shaping the university's image among state bodies; factors forming the external image of the university in the social sphere; factors forming the internal image among scientific and pedagogical personnel; factors forming the general image of the university.
References
2. Василенко В. Ю. Сучасний стан дослідження процесу формування іміджу закладу вищої освіти: теоретичний аспект. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія “Соціальні комунікаціїˮ. 2017. Вип. 13. С. 20-27. URL:
https://periodicals.karazin.ua/sc/article/download/14995/13946/.
3. Горбенко Н. В. Особливості формування іміджу сучасного університету. Освітологічний дискурс. 2014. № 1 (5). С. 36-45. URL: https://core.ac.uk/download/ pdf/33689228.pdf.
4. Євтушенко Г. В., Пилипчук В. К., Смірнова Н. О. Особливості позиціонування вищого навчального закладу на ринку освітніх послуг. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2016. Вип. 7, ч. 3. С. 102-107. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2016_7(3)__28.
5. Карпенко Ю. М., Карпенко Н. Л. Імідж вищого навчального закладу: основні складові та проблеми формування. Науковий вісник Полісся. 2015. № 1 (1). С. 118-124. URL: http://nvp.stu.cn.ua/article/view/47479.
6. Колосовська І. І. Імідж організації: технологія створення і процес управління. Наукові записки Української академії друкарства. 2010. № 1. С. 166-172. URL: http://nz.uad.lviv.ua/static/media/1-17/23.pdf.
7. Королько В. Г., Некрасова О. В. Зв’язки з громадськістю. Наукові основи, методика, практика : підручник. Вид. 3-тє, доп. і перероб. Київ : Видавн. дім “Києво-Могилянська академіяˮ, 2009. 832 с.
8. Коюда В. О., Пасько М. І. Теоретико-прикладні аспекти формування іміджу вищого навчального закладу. Проблеми економіки. 2018. № 3. С. 113-121. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problemsof-economy-2018-3_0-pages-113_121.pdf.
9. Пасько М. І. Характеристика та особливості іміджу підприємства. Економіка розвитку. №1 (85). 2018. URL: http://www.ed.ksue.edu.ua/ER/knt/eu181_85/e181pas.pdf.
10. Про вищу освіту : Закон України від 1.07.2014 р. № 1556-VІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
11. Про захист прав споживачів : Закон України від 12.05.1991 р. № 3682-ХІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text.
12. Раєвнєва О. В., Гриневич Л. В. Формування іміджевої політики університету: методичне підгрунтя // Соціальна відповідальність бізнесу і адміністрації - створення інноваційного управління : монографія. Бердянськ, 2015. С. 93-103. URL: http://repository.hneu.edu. ua/jspui/bitstream/123456789/12613/1/%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D1%8F%20_3.pdf.
13. Семенчук Т. Б., Басараб Н. А. Формування іміджу підприємства. Економіка і суспільство. 2016. №7. С. 473-477. URL: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/7_ukr/79.pdf.
14. Семенчук Т. Б., Гера О. Г. Сучасна модель формування іміджу організації. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. 2014. Вип. 7. Ч. 3. С. 178-181. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_07/156.pdf.
15. Хавкіна Л. М. Іміджелогія : навч.- метод. посіб. для студ. зі спец. “Журналістикаˮ. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013. 64 с.
16. Чернега Н. С. Основні етапи розвитку наукових положень щодо змісту формування іміджу організації. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. Вип. 42. URL: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i42/16.pdf.