СКЛАДОВІ МЕРЧЕНДАЙЗИНГУ У ФОРМУВАННІ АТМОСФЕРИ РОЗДРІБНОГО ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
В статті наведено результати спроби дослідження ролі чинників торговельного мерчендайзингу у формуванні атмосфери роздрібного торговельного підприємства, подальшого його ефективного та прибуткового функціонування. Показано, що створення максимально зручної, сприятливої атмосфери для відвідувача – основна ідея при створенні роздрібного торговельного підприємства (далі – РТП). Похід до магазину може бути тяжкою необхідністю, а може бути задоволенням, маленьким святом. Атмосфера магазину – середовище, яке продавець здатен створювати сам, на відміну від впливу зовнішніх факторів. Атмосфера магазину визначається сукупністю дуже багатьох чинників: дизайн інтер’єру та обладнання, викладення товару, кваліфікація персоналу та багато іншого. Натомість управління роздрібним торговельним підприємством охоплює всі сфери його діяльності. Метою системи реалізації ефективного управління є побудова раціонально спланованої й організованої системи, що дає змогу реагувати на зміни ринкової кон’юнктури за рахунок управлінського впливу на внутрішні змінні бізнес-процесів. Розглянуто елементи мерчандайзингу, що в сукупності утворюють його комплекс як систему взаємопов’язаних і цілеспрямованих дій, здатних змінюватися залежно від конкретних умов ринку і вимог споживачів. Відповідно до чотирьохелементної концепції всі її елементи поділяються на базові складові з інструментами маркетингу та візуальний мерчандайзинг. У сукупності вони формують систему інструментів і методів мерчандайзингу у вигляді симетричних елементів, тобто елементів позиціювання бренда та елементів облаштування внутрішнього простору роздрібного торговельного підприємства. Встановлено, що процес мерчандайзингу також містить систему змінних, що забезпечують просування товарів на основі психології покупців: розподіл товарів у торговельному залі, планування торговельного простору, викладення товарних позицій, рівень освітленості, перенесення кольорів, медійного аромосупроводження, рекламу в місцях продажів. Узагальнення функцій мерчандайзингу дає змогу визначити складові інструментарію мерчандайзингу. Зроблено висновок: комплекс заходів ефективного управління роздрібним торговельним підприємством є широким поняттям, що містить і поведінковий, і візуальний мерчандайзинг, охоплює всі підконтрольні менеджменту підприємства змінні торговельно-технологічних процесів, які впливають на ефективність і прибутковість управління.
Посилання
2. Duarte P., Silva S. C., Linardi M. A., Novais B. Understanding the implementation of retail self-service check-out technologies using necessary condition analysis. International Journal of Retail & Distribution Management. 2022. Vol. 50. No. 13. Pp. 140-163. https://doi.org/10.1108/IJRDM-05-2022-0164.
3. Шимко О. В. Мерчандайзинг у системі управління торговельним підприємством. БІЗНЕСІНФОРМ. 2020. № 1. С. 383-390. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-1-383-390.
4. Chernetska O., Chernetskyi D. Enterprise management system analytical tools. Economics, Entrepreneurship, Management. 2023. 10(2), 8-16. https://doi.org/10.56318/eem2023.02.008.
5. Караванський С. Практичний словник синонімів української мови. К. : “Українська книга”, 2000. 480 с.
6. Струк Н., Карпій О. Застосування інструментів мерчандайзингу як засіб стимулювання збуту продукції в ритейлі продовольчими товарами. Економіка та суспільство. 2024. № 60. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-7.
7. Севрук І. М. Власні торговельні марки як стратегія роздрібного брендингу торговельних мереж. Економічний простір. 2019. № 150. С. 66-70. https://doi.org/10.32782/2224-6282/150-12.
8. Oubiña J., Rubio N., Yagüe M. Strategic management of store brands: An analysis from the manufacturer's perspective. International Journal of Retail & Distribution Management. 2006. 34. https://doi.org10.1108/09590550610691338.
9. Семенда Д. К., Корман І. І. Вплив мерчандайзингу на поведінку споживачів. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2021. Вип. 1 (28). С. 43-46. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.28-8.
10. Лабунець В. О., Ступчук С. М. Індикатори оцінки рівня ефективності комерційної діяльності підприємств. ЕКОНОМІЧНІ СТУДІЇ. 2018. № 1 (19). С. 46-49.
11. Підприємницькі мережі в торгівлі : монографія / Н.О. Голошубова, О. О. Кавун, В. М. Торопков та ін. ; за заг. ред. Н. О. Голошубової. К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2014. 344 с.
12. Wellhoff A., Masson J-E. Le Merchandising : Bases, nouvelles techniques, Category Management. Paris : Dunod, 2003. 194 р.
13. Середа С. А. Торговельне обладнання – важлива ланка атмосфери роздрібного торговельного підприємства. Сучасні напрями розвитку економіки, підприємництва, технологій та їх правово-го забезпечення : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : Вид-во Львівського торговельно-економічного університету, 2024. С. 259-261.
14. Інноваційний розвиток підприємств сфери торгівлі: світові тенденції та практика в Україні : монографія / С. А. Давимука, Л. І. Федулова, Н. М. Попадинець та ін. ; за заг. ред. С. А. Давимуки. Львів : Друк ФОП “Омельченко В. Г.”, 2016. 432 с.
15. Лишенко М. О., Макаренко Н. О. Теоретичні основи маркетингової концепції управління та формування стратегії розвитку підприємства в умовах сталості. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2023. Vol. 8. № 1. С. 33-40. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-5.
16. Гуштан Т. В., Лихолат С. М., Верескля М. Р. та ін. Типізація, спеціалізація i форматизація як чинники конкурентоспроможності роздрібної торгівлі. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики. 2020. № 3 (34). С. 433-440.
17. Кутрик Н. В. Нормативно-правове забезпечення однородинного будівництва в містах. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2015. Вип. 38. С. 347-356.
18. Riley M., Cotgrave A. Construction Technology 2 : Industrial and Commercial Buildings. 3rd. ed. Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2014. DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-37600-8_1.
19. Ameyama K., Cazes F., Couque H., Dirras G., Kikuchi S., Li J. Harmonic structure, a promising microstructure design. Materials Research Letters. 2022.
10(7), 440-471. https://doi.org/10.1080/21663831.2022.2057203.