COMPONENTS OF MERCHANDISING IN SHAPING THE ATMOSPHERE OF A RETAIL TRADE ENTERPRISE
Abstract
The article presents the results of an attempt to study the role of trade merchandising factors in shaping the atmosphere of a retail trade enterprise for its further efficient and profitable functioning. It is shown that creating the most convenient, favorable atmosphere for a visitor is the main idea when creating a retail trade enterprise (hereinafter - RTE). A trip to the store can be a hard necessity, or it can be a pleasure, a small holiday. The store atmosphere is an environment that the seller can create himself, as opposed to the influence of external factors. The store's atmosphere is determined by a combination of many factors: interior design and equipment, product display, staff qualifications, and much more. And the management of a retailer covers all areas of its operations. The purpose of an effective management implementation system is to build a rationally planned and organized system that allows responding to changes in market conditions through managerial influence on internal variables of business processes. The considered elements of merchandising together form its complex as a system of interrelated and purposeful actions that can change depending on specific market conditions and consumer requirements. According to the abovementioned four-element concept, all its elements are divided into basic components with marketing tools and visual merchandising. Together they form a system of merchandising tools and methods in the form of symmetrical elements, i.e., elements of brand positioning and elements of arrangement of the internal space of a retailer. It is determined that the merchandising process also contains a system of variables that ensure the promotion of goods based on the psychology of customers: distribution of goods in the sales area, planning of the sales space, presentation of commodity items, level of illumination, color reproduction, media aroma support, advertising at the point of sale. Generalizing the functions of merchandising allows to define the components of the merchandising tools. It is concluded that a set of measures for the effective management of a retail trade enterprise is a broad concept that includes both behavioral and visual merchandising, covers all variables of trade and technological processes controlled by the enterprise management that affect the efficiency and profitability of management.
References
2. Duarte P., Silva S. C., Linardi M. A., Novais B. Understanding the implementation of retail self-service check-out technologies using necessary condition analysis. International Journal of Retail & Distribution Management. 2022. Vol. 50. No. 13. Pp. 140-163. https://doi.org/10.1108/IJRDM-05-2022-0164.
3. Шимко О. В. Мерчандайзинг у системі управління торговельним підприємством. БІЗНЕСІНФОРМ. 2020. № 1. С. 383-390. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-1-383-390.
4. Chernetska O., Chernetskyi D. Enterprise management system analytical tools. Economics, Entrepreneurship, Management. 2023. 10(2), 8-16. https://doi.org/10.56318/eem2023.02.008.
5. Караванський С. Практичний словник синонімів української мови. К. : “Українська книга”, 2000. 480 с.
6. Струк Н., Карпій О. Застосування інструментів мерчандайзингу як засіб стимулювання збуту продукції в ритейлі продовольчими товарами. Економіка та суспільство. 2024. № 60. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-7.
7. Севрук І. М. Власні торговельні марки як стратегія роздрібного брендингу торговельних мереж. Економічний простір. 2019. № 150. С. 66-70. https://doi.org/10.32782/2224-6282/150-12.
8. Oubiña J., Rubio N., Yagüe M. Strategic management of store brands: An analysis from the manufacturer's perspective. International Journal of Retail & Distribution Management. 2006. 34. https://doi.org10.1108/09590550610691338.
9. Семенда Д. К., Корман І. І. Вплив мерчандайзингу на поведінку споживачів. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2021. Вип. 1 (28). С. 43-46. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.28-8.
10. Лабунець В. О., Ступчук С. М. Індикатори оцінки рівня ефективності комерційної діяльності підприємств. ЕКОНОМІЧНІ СТУДІЇ. 2018. № 1 (19). С. 46-49.
11. Підприємницькі мережі в торгівлі : монографія / Н.О. Голошубова, О. О. Кавун, В. М. Торопков та ін. ; за заг. ред. Н. О. Голошубової. К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2014. 344 с.
12. Wellhoff A., Masson J-E. Le Merchandising : Bases, nouvelles techniques, Category Management. Paris : Dunod, 2003. 194 р.
13. Середа С. А. Торговельне обладнання – важлива ланка атмосфери роздрібного торговельного підприємства. Сучасні напрями розвитку економіки, підприємництва, технологій та їх правово-го забезпечення : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : Вид-во Львівського торговельно-економічного університету, 2024. С. 259-261.
14. Інноваційний розвиток підприємств сфери торгівлі: світові тенденції та практика в Україні : монографія / С. А. Давимука, Л. І. Федулова, Н. М. Попадинець та ін. ; за заг. ред. С. А. Давимуки. Львів : Друк ФОП “Омельченко В. Г.”, 2016. 432 с.
15. Лишенко М. О., Макаренко Н. О. Теоретичні основи маркетингової концепції управління та формування стратегії розвитку підприємства в умовах сталості. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2023. Vol. 8. № 1. С. 33-40. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-5.
16. Гуштан Т. В., Лихолат С. М., Верескля М. Р. та ін. Типізація, спеціалізація i форматизація як чинники конкурентоспроможності роздрібної торгівлі. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики. 2020. № 3 (34). С. 433-440.
17. Кутрик Н. В. Нормативно-правове забезпечення однородинного будівництва в містах. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2015. Вип. 38. С. 347-356.
18. Riley M., Cotgrave A. Construction Technology 2 : Industrial and Commercial Buildings. 3rd. ed. Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2014. DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-37600-8_1.
19. Ameyama K., Cazes F., Couque H., Dirras G., Kikuchi S., Li J. Harmonic structure, a promising microstructure design. Materials Research Letters. 2022.
10(7), 440-471. https://doi.org/10.1080/21663831.2022.2057203.