ТОРГІВЛЯ В СИСТЕМІ ЗАДОВОЛЕННЯ ПОТРЕБ НАСЕЛЕННЯ В УМОВАХ НЕСТАБІЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ
Анотація
Проведено аналіз ролі та місця торгівлі в системі задоволення потреб українських споживачів в умовах нестабільної економіки, виявлено особливості розвитку та тенденції зміни обсягів і структури оптового та роздрібного товарообороту України в 2017-2023 рр. Метою статті є дослідження теоретичних підходів до трактування торгівлі як соціально-економічної системи, уточнення її структури та видового складу елементів в організаційно-функціональному аспекті, проведення аналізу основних функцій торгівлі, стану й проблем їх реалізації в умовах нестабільної економіки. Доведено, що вирішення завдань задоволення потреб населення у споживчих товарах залежить від кожної з підгалузей галузі вітчизняної економіки “Торгівля” та всіх задіяних у ній сегментів. Обґрунтовано доцільність розглядати торгівлю як соціально-економічну систему, що поєднує підсистеми внутрішньої та зовнішньої торгівлі, структуровані за функціональною ознакою відповідно до КВЕД із поділом на оптову торгівлю, роздрібну торгівлю та торговельне посередництво; діяльність кожної складової забезпечується на основі упорядкованої взаємодії елементів організаційної структури, якими є сукупність суб’єктів господарювання, інфраструктурного забезпечення їх діяльності, органів управління і контролю. Запропоновано організаційно-функціональну структуру торгівлі як соціально-економічної системи. Узагальнено основні функції торгівлі в розрізі оптової, роздрібної та зовнішньої торгівлі. Підтверджено наявність тренду щодо переважної орієнтації підприємств на провадження оптової торгівлі, а фізичних осіб-підприємців – на провадження роздрібної торгівлі, внаслідок чого виникає органічний симбіоз торговців у ланцюгах просування споживчих товарів від сфери виробництва через сферу обігу до споживачів. Наголошено на потребі інноваційних трансформацій ланцюгів постачання товарів на основі взаємодії вітчизняних товаровиробників, підприємств зовнішньої торгівлі (як представників зарубіжних продуцентів), суб’єктів (юридичних та фізичних осіб) оптової та роздрібної торгівлі України. Запропоновано розглядати управління ланцюгом постачань як процес інтеграції та координації всіх суб’єктів господарювання та видів діяльності, які в нього входять, на основі співпраці, ефективних бізнес-процесів та спільного використання комерційної інформації з метою створення високоефективних товаропровідних систем. Подальших досліджень заслуговує аналіз міжсуб’єктної взаємодії операторів зовнішньої, оптової, роздрібної торгівлі та їх партнерів в інтегрованих ланцюгах постачання споживчих товарів в умовах економіки воєнного часу.
Посилання
2. Демчук Н. І., Безугла Л. С., Ткаліч О. В. Внутрішня торгівля в Україні: стан та перспективи розвитку. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 11. С. 111-114.
3. Дражниця С., Лихогод О., Ярмолюк Я. Сучасні підходи до форматизації роздрібних торговців. Вісник Хмельницького національного університету. 2023. № 5. С. 411-415.
4. Кашперська А. І. Ринок роздрібної торгівлі України: стан і тенденції розвитку. Бізнес Інформ. 2021. № 4. C. 120-127.
5. Коптєва Г. М. Сучасний стан та тенденції розвитку підприємств роздрібної торгівлі. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 6 (17). С. 140-143.
6. Куцик П. О. Внутрішня торгівля України у системі міжгалузевих зв’язків: сучасні тенденції і ключові диспропорції. Підприємництво і торгівля. 2021. Вип. 31. С. 5-12.
7. Куцик П. О., Вірт М. Я., Куцик В. І. Тенденції розвитку підприємств внутрішньої торгівлі за 2010-2022 роки. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2023. Вип. 74. С. 7-14.
8. Лупак Р. Л., Качан О. Є. Специфіка торгівлі як галузі національної економіки: функціональний, економічний та соціальний аспекти. Підприємництво і торгівля. 2023. Вип. 38. С. 44-52.
9. Марков Б. М. Розвиток роздрібної торгівлі: теоретичний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2016. Вип. 7. Ч. 2. С. 89-92.
10. Проскурніна Н. В. Розвиток роздрібної торгівлі в умовах динамічної природи змін. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип. 22(3). С. 34-38.
11. Трут О. О. Передумови та фактори результативного розвитку внутрішньої торгівлі України. Економічний вісник НТУУ “Київський політехнічний інститут”. 2021. № 20. С. 37-43.
12. Формування системи внутрішньої торгівлі України: теорія, практика, інновації : монографія / за ред. В. В. Лісіци, В. І. Місюкевич, О. М. Михайленко. Полтава : Вид-во ПУЕТ, 2020. 232 с.
13. Господарський кодекс України : Закон України від 16.01.2003 № 436-IV (зі змінами). Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text.
14. Податковий кодекс України : Закон України від 02.12.2010 № 2755-VI. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.
15. ДСТУ 4303:2004. Торгівля роздрібна та оптова. Терміни та визначення понять. [Чинний від 2005 - 07 – 01]. БУДСТАНДАРТ Online. URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/docpage.html?id_doc=27271.
16. Щодо правильності трактування специфічних термінів та понять у сфері торгівлі. Опубліковано 04 серпня 2022. Державна податкова служба України. URL: https://tax.gov.ua/nove-propodatki--novini-/603633.html.
17. Апопій В. В. Соціальна функція торгівлі. Економіка і прогнозування. 2007. Т. 4. С. 93-104.
18. Апопій В. В. Актуальні проблеми сучасного розвитку внутрішньої торгівлі України. Торгівля, комерція, підприємництво. 2015. Вип. 8. С. 5-10.
19. Качан О. Концептуальна структура системи внутрішньої торгівлі споживчими товарами та послугами. Development Service Industry Management. 2023. № 4. С. 29-33.
20. Жидик О. І. Роздрібна торгівля: суть та еволюція поглядів. Економіка та держава. 2013. № 12. С. 87-89.
21. Барна М. Ю. Функції внутрішньої торгівлі в сучасних умовах. Торгівля, комерція, підприємництво. 2014. Вип. 17. С. 20-23.
22. Пахуча Е. В. Місце і розвиток міжнародної торгівлі в системі міжнародних економічних відносин. Економіка та суспільство. 2017. Вип. 13. С. 118-123. URL: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/13_ukr/20.pdf.
23. Батракова Т., Фоменко С. Сучасний стан зовнішньої торгівлі України в умовах економічної нестабільності. Цифрова економіка та економічна безпека. 2023. № 4 (04). С. 56-62.
24. Стежко Н. В. Роль зовнішньої торгівлі України у розв’язанні продовольчої проблеми на національному та глобальному рівнях. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2014. № 3 (65). С. 34-42.
25. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua.
26. В Україні кількість ФОПів зросла на 11% від тогоріч. 24 липня 2024. Скільки – Скільки? URL: https://skilky-skilky.info/v-ukraini-kilkist-fopivzrosla-na-11-vid-tohorich/.
27. Кількість підприємств роздрібної торгівлі. Агенція розвитку продажів. URL: https://sales.will-be.best/blog/kilkist-pidpryiemstvrozdribnoi-torhivli/.