TRADE IN THE SYSTEM OF SATISFYING THE NEEDS OF THE POPULATION IN THE CONDITIONS OF AN UNSTABLE ECONOMY
Abstract
The analysis of the role and place of trade in the system of meeting the needs of Ukrainian consumers under conditions of an unstable economy has been conducted, revealing the development characteristics and trends in the volume and structure of wholesale and retail turnover in Ukraine from 2017 to 2023. The article aims to examine theoretical approaches to interpreting trade as a socio-economic system, clarify its structure and the composition of its elements in an organizational-functional aspect, and analyze the main functions of trade, as well as the current state and challenges in their implementation within an unstable economy. It has been proven that meeting the population's demand for consumer goods depends on each sub-sector of the domestic economy's "Trade" sector and all the engaged segments. The study substantiates the advisability of considering trade as a socio-economic system that integrates the subsystems of domestic and foreign trade, structured according to functional characteristics in line with the Classification of Economic Activities (KVED) and divided into wholesale trade, retail trade, and trade mediation; each component's activity is ensured through the orderly interaction of elements of the organizational structure, including business entities, infrastructure supporting their activities, as well as management and control bodies. An organizationalfunctional structure of trade as a socio-economic system is proposed. The main functions of trade in wholesale, retail, and foreign trade sectors are summarized. The trend is confirmed regarding the predominant focus of enterprises on wholesale trade and individual entrepreneurs on retail trade, creating an organic symbiosis of traders in the chains of consumer goods movement from production to circulation and, ultimately, to consumers. The need for innovative transformations in supply chains based on the interaction of domestic manufacturers, foreign trade enterprises (acting as representatives of foreign producers), and entities (both legal and natural persons) in Ukraine's wholesale and retail trade sectors is emphasized. It is proposed to view supply chain management as a process of integrating and coordinating all involved economic entities and activities based on cooperation, efficient business processes, and shared commercial information, with the goal of creating highly efficient commodity distribution systems. Further research is warranted on the intersubjective interactions of foreign, wholesale, and retail trade operators and their partners in integrated supply chains for consumer goods in the wartime economy.
References
2. Демчук Н. І., Безугла Л. С., Ткаліч О. В. Внутрішня торгівля в Україні: стан та перспективи розвитку. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 11. С. 111-114.
3. Дражниця С., Лихогод О., Ярмолюк Я. Сучасні підходи до форматизації роздрібних торговців. Вісник Хмельницького національного університету. 2023. № 5. С. 411-415.
4. Кашперська А. І. Ринок роздрібної торгівлі України: стан і тенденції розвитку. Бізнес Інформ. 2021. № 4. C. 120-127.
5. Коптєва Г. М. Сучасний стан та тенденції розвитку підприємств роздрібної торгівлі. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 6 (17). С. 140-143.
6. Куцик П. О. Внутрішня торгівля України у системі міжгалузевих зв’язків: сучасні тенденції і ключові диспропорції. Підприємництво і торгівля. 2021. Вип. 31. С. 5-12.
7. Куцик П. О., Вірт М. Я., Куцик В. І. Тенденції розвитку підприємств внутрішньої торгівлі за 2010-2022 роки. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2023. Вип. 74. С. 7-14.
8. Лупак Р. Л., Качан О. Є. Специфіка торгівлі як галузі національної економіки: функціональний, економічний та соціальний аспекти. Підприємництво і торгівля. 2023. Вип. 38. С. 44-52.
9. Марков Б. М. Розвиток роздрібної торгівлі: теоретичний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2016. Вип. 7. Ч. 2. С. 89-92.
10. Проскурніна Н. В. Розвиток роздрібної торгівлі в умовах динамічної природи змін. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип. 22(3). С. 34-38.
11. Трут О. О. Передумови та фактори результативного розвитку внутрішньої торгівлі України. Економічний вісник НТУУ “Київський політехнічний інститут”. 2021. № 20. С. 37-43.
12. Формування системи внутрішньої торгівлі України: теорія, практика, інновації : монографія / за ред. В. В. Лісіци, В. І. Місюкевич, О. М. Михайленко. Полтава : Вид-во ПУЕТ, 2020. 232 с.
13. Господарський кодекс України : Закон України від 16.01.2003 № 436-IV (зі змінами). Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text.
14. Податковий кодекс України : Закон України від 02.12.2010 № 2755-VI. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.
15. ДСТУ 4303:2004. Торгівля роздрібна та оптова. Терміни та визначення понять. [Чинний від 2005 - 07 – 01]. БУДСТАНДАРТ Online. URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/docpage.html?id_doc=27271.
16. Щодо правильності трактування специфічних термінів та понять у сфері торгівлі. Опубліковано 04 серпня 2022. Державна податкова служба України. URL: https://tax.gov.ua/nove-propodatki--novini-/603633.html.
17. Апопій В. В. Соціальна функція торгівлі. Економіка і прогнозування. 2007. Т. 4. С. 93-104.
18. Апопій В. В. Актуальні проблеми сучасного розвитку внутрішньої торгівлі України. Торгівля, комерція, підприємництво. 2015. Вип. 8. С. 5-10.
19. Качан О. Концептуальна структура системи внутрішньої торгівлі споживчими товарами та послугами. Development Service Industry Management. 2023. № 4. С. 29-33.
20. Жидик О. І. Роздрібна торгівля: суть та еволюція поглядів. Економіка та держава. 2013. № 12. С. 87-89.
21. Барна М. Ю. Функції внутрішньої торгівлі в сучасних умовах. Торгівля, комерція, підприємництво. 2014. Вип. 17. С. 20-23.
22. Пахуча Е. В. Місце і розвиток міжнародної торгівлі в системі міжнародних економічних відносин. Економіка та суспільство. 2017. Вип. 13. С. 118-123. URL: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/13_ukr/20.pdf.
23. Батракова Т., Фоменко С. Сучасний стан зовнішньої торгівлі України в умовах економічної нестабільності. Цифрова економіка та економічна безпека. 2023. № 4 (04). С. 56-62.
24. Стежко Н. В. Роль зовнішньої торгівлі України у розв’язанні продовольчої проблеми на національному та глобальному рівнях. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2014. № 3 (65). С. 34-42.
25. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua.
26. В Україні кількість ФОПів зросла на 11% від тогоріч. 24 липня 2024. Скільки – Скільки? URL: https://skilky-skilky.info/v-ukraini-kilkist-fopivzrosla-na-11-vid-tohorich/.
27. Кількість підприємств роздрібної торгівлі. Агенція розвитку продажів. URL: https://sales.will-be.best/blog/kilkist-pidpryiemstvrozdribnoi-torhivli/.