СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТОВОЇ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ У СФЕРІ РОЗДРІБНИХ ПРОДАЖІВ

  • І. С. Середа Львівський торговельно-економічний університет
Ключові слова: мережа Інтернет, електронна комерція, електронний ринок, роздрібні продажі, інтернет-користувачі, комерційний сайт

Анотація

В останні роки у всьому світі спостерігається суттєве зростання активності щодо здійснення електронних комерційних операцій, до яких на сьогодні долучено практично 1/3 всього населення; збільшується час, проведений користувачами в мережі, що вказує на значущість електронної комерції як складової ринкової економіки. Дослідження показують, що сутність електронної комерції трактується авторитетними міжнародними структурами й організаціями приблизно в одному контексті, зокрема робиться особливий акцент на застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій для здійснення акту купівлі-продажу, а також виділяються окремі форми господарської діяльності як складові електронної комерції. Особливості проведення електронних комерційних операцій у розвинених країнах традиційно регламентуються рядом нормативно-правових і законодавчих актів. Проведене дослідження стану глобальної електронної комерції засвідчило суттєвий приріст чисельності інтернет-користувачів, які є потенційною аудиторією для торговельних структур електронного ринку. Прямо пропорційно цьому показнику зросли й обсяги роздрібних продажів у Інтернеті, а частка електронних угод досягла практично ¼ від загального обсягу глобальної роздрібної торгівлі. Рейтингування позицій окремих країн і регіонів світу за часткою електронних роздрібних продажів засвідчило безумовну перевагу Азії, головним гравцем ринку якої є Китай. Також Азійсько-Тихоокеанський регіон займає лідерські позиції як за обсягом торговельних електронних операцій, так і за темпами залучень нових клієнтів. Високі показники розвитку електронного ринку демонструє також Північна Америка, зокрема США, які є місцем локалізації майже половини всіх комерційних сайтів світу. Найпопулярнішими категоріями серед інтернет-покупців минулого року традиційно залишаються побутова техніка й електроніка, одяг, взуття й аксесуари та продукти харчування. Крім того, дослідження поведінки споживачів на електронному ринку підтвердило, що перед здійсненням покупки користувачі уважно вивчають і порівнюють пропозиції різних продавців, враховують відгуки покупців та звертають увагу на особливості продажу та доставки товарів. Виявлені проблеми, з якими у своїй роботі стикаються сучасні суб’єкти електронної комерції, ефективно можуть бути усунені за допомогою цифрових технологій.

Посилання

1. Clement J. Worldwide e-commerce share of retail sales 2015-2023. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/534123/ecommerceshare-of-retail-sales-worldwide/.
2. Orzoł M., Szopik-Depczyńska K. Develpoment trends in e-commerce sector. 27th International Conference on Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems. 2023. Pp. 4158-4166.
3. Плотнікова Л. І., Романенко М. В., Синенко С. І. Сутність електронної торгівлі у світовій економіці. БізнесІнформ. 2019. № 1. С. 139-143.
4. Soegoto E. Development of E-commerce technology in word. International Conference on Informatics, Engineering, Science and Technology (INCITEST). 9 May 2018, Bandung, Indonesia. URL: https://www.researchgate.net/publication/327903472_Development_of_ECommerce_Technology_in_World_of_Online_Business.
5. Стежко Н., Шевчук О. Тенденції розвитку світової електронної комерції в умовах діджиталізації бізнесу. Цифрова економіка та економічна безпека. 2023. № 5 (05). С. 20-25.
6. Hazarica B., Mousavi R. Review of crossborder E-commerce and Directions for future research. Journal of global information management. 2022. Vol. 30 (2). Pp. 1-18.
7. Khan M. Growing Importance of E-Commerce in Global Market. Information and Knowledge Management. 2015. Vol. 3(3), 147-151.
8. Юрченко М. М., Костова Н. І. Міжнародна електронна комерція: перспективи розвитку. Південноукраїнський правничий часопис. 2020. Вип. 3. С. 125-128.
9. Iankelevich D. Worldwide retail ecommerce sales: emarketer’s updated estimates and forecast through 2019. eMarketer & eTail West. 2019. URL: https://www.emarketer.com/public_media/docs/eMarketer_eTailWest2016_Worldwide_ECommerce_Report.pdf.
10. Яценко О. М., Грязіна А. С., Шевчик О. О. Електронна комерція як елемент глобальної торговельної системи. Актуальні проблеми економіки. 2019. № 8 (218). С. 4-15.
11. Ecommerce worldwide – statistics & facts. Published by Koen van Gelder. Statista. Dec 10, 2024. URL: https://www.statista.com/topics/871/onlineshopping/#topicOverview/.
12. Digital 2024: Global Overview Report. We Are Social. URL: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/.
13. WTO agreement on electronic commerce / EPRS | European Parliamentary Research Service. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2024/762390/EPRS_ATA(202 4)762390_EN.pdf.
14. UNCITRAL Model Law on Electronic Commerce with Guide to Enactment 1996 with additional article 5 bis as adopted in 1998. New York : United Nations, 1999. 76 p. URL: https://www.uncitral.org/pdf/english/texts/electcom/05-89450_Ebook.pdf.
15. Work Programme on Electronic Commerce. Adopted by the General Council on 25 September 1998 / World Trade Organization. 3 p. URL: https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?fil ename=Q:/WT/L/274.pdf&Open=True.
16. Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2024 (in billion U.S. dollars). Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/379046/worldwideretail-e-commerce-sales/.
17. Retail e-commerce market volume worldwide in 2023, by region. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/311357/sales-of-ecommerce-worldwide-by-region/.
18. E-commerce as percentage of total retail sales worldwide from 2021 to 2027. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/534123/ecommerce-share-of-retail-sales-worldwide/.
19. Провідні глобальні платформи електронної комерції у 2024 році. Sigosoft. 3 квітня 2024 р. URL: https://sigosoft.com/uk/blog/leading-globalecommerce-platforms-in-2024/.
20. Симоненко К. Глобальна електронна комерція: ключові цифри та тренди e-commerce 2024. RAU. Асоціація ритейлерів України. 08.10.2024. URL: https://rau.ua/novyni/trendi-e-com-2024/.
21. Шимкович В. 35 ключових показників і трендів ринку інтернет-продажів у 2024 році. Sprava.prom : журнал для інтернет-підприємців України. 28.05.2024. URL: https://sprava.prom.ua/35-trendiv-2024/.
Опубліковано
2024-12-30