ІННОВАЦІЇ У ТРЕЙД-МАРКЕТИНГУ В СЕГМЕНТІ FMCG

  • Г. А. Заячковська Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут
  • Ю. О. Власюк Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут
  • А. О. Сікула Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут
Ключові слова: інновації, трейд-маркетинг, стимулювання збуту, товари повсякденного попиту, стейджінг, омніканальність, in-store інструменти

Анотація

У статті розглянуто використання інструментів трейд-маркетингу на ринку товарів повсяк-денного попиту в умовах економічної турбулентності, викликаної епідемією COVID-19. Мета статті - роз-крити сутність інструментів активізації купівельного попиту та дослідити використання інновацій у трейд-маркетингу на ринку FMCG. Проведений аналіз сутності трейд-маркетингу дав змогу встановити, що вироб-ники використовують Push-стратегію для проштовхування товарів по маркетинговому каналу дис-триб’юторам, а ті, у свою чергу, проштовхують товари підприємствам роздрібної торгівлі. Встановлено, що серед інструментів активізації купівельного попиту, які використовують у трейд-маркетингу, виділяють стимулювання збуту по системі sell-in & sell-out, спеціальні події та мерчандайзинг. При цьому стимулювання торгівлі проводять з метою: переконання торговельних підприємств купувати товар у великій кількості; підвищення рівня торговельної підтримки товару; побудови зв’язків та проведення заходів стимулювання на вимогу учасників каналу розподілу. Стимулювання кінцевого споживача передбачає використання заходів, спрямованих на існуючих споживачів, залучення випадкових споживачів та стимулювання осіб, які не є спожи-вачами. Дослідження сучасного стану ринку FMCG в Україні дало змогу виявити такі тренди: споживачі схильні ретельно вибирати товари; покупці у процесі шопінгу цінують швидкість здійснення покупки, ширину і глибину асортименту товарів та їх ціну; роздрібна торгівля акцентує все більше уваги на покупцеві та його емоціях; виробники використовують аналітичні дані для планування промоактивностей, впроваджують ав-томатизацію для інтелектуального прогнозування продажів, гейміфікацію тощо; використання нестандарт-ного мерчандайзингу, який викликає емоції і враження; участь в івентах. У результаті дослідження виокрем-лено наступні інновації в трейд-маркетингу на ринку FMCG: автоматизація всіх маркетингових інстру-ментів, інтеграція цифрових та традиційних маркетингових інструментів при плануванні кампаній просуван-ня, використання стейджінгу для залучення покупців, забезпечення швидкої доступності продукту покупцям, використання омніканальності та in-store комунікацій для спрощення купівлі товарів. У подальших досліджен-нях необхідно сконцентрувати увагу на поглибленому вивченні шоппер-маркетингу в місцях продажу про-дуктів.

Посилання

1. Маранчак М. Nielsen Shopportunities: 10 трендів FMCG-рітейлу, які важливо знати прямо зараз. URL: https://rau.ua/novyni/nielsen-10-trendov-fmcg/ (дата звернення 11.03.2020).
2. Davies G. Trade Marketing Strategy. ‒ London: SAGE Publications Inc, 1993. ‒ 240 р.
3. Randall G. Trade Marketing Strategies ‒ The Partnership between Manufacturers, Brands, and Retailers. ‒ 2nd Ed. ‒ Oxford: Butterworth-Heinemann, 1994. ‒ 183 р.
4. Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. ‒ 1st Ed. ‒ Wiley, 2016. - 200 p.
5. Kotler P., Stigliano G. Retail 4.0. 10 regole per l'era digitale. ‒ Mondadori Electa, 2018. ‒ 206 p.
6. Fornari D. Trade marketing & sales management. Le nuove sfide commerciali. ‒ EGEA, 2018. ‒ 373 р.
7. Blokdyk G. Trade marketing. ‒ 2nd Edition. ‒ 5STARCooks, 2018. ‒ 266 р.
8. Basheer P. A. Trade Marketing Focus: Empower Key Influencing Factors. - Partridge Publishing India, 2017. ‒ 192 р.
9. Соломянюк Н. М. Трейд маркетинг як складова маркетингового планування. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/11_2013/14.pdf (дата звернення 07.03.2020).
10. Данніков О. В. Місце та роль маркетингу в підприємницькій діяльності торговельно-посередницьких підприємств. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/14713733.pdf (дата звернення 07.03.2020).
11. Ушакова Н. Г. Механізм формування си-стеми заходів трейд-маркетингу / Ушакова Н. Г., Зарецька Л. М. // Економічна стратегія і перспекти-ви розвитку сфери торгівлі та послуг. ‒ 2012. ‒ Вип. 1(2). ‒ С. 210-218.
12. Богун Л. Ю. Класифікація інструментів трейд-маркетингу / Богун Л. Ю., Розумей С. Б., Ніколаєнко І. В. // Економічний аналіз. ‒ Тернопіль, 2018. ‒ Т. 28. ‒ № 4. ‒ С. 167-172.
13. Войткевич Н. И. Трейд-маркетинг про-изводителей пива / Войткевич Н. И. // Проблемы совершенствования организации производства и управления промышленными предприятиями. ‒ Самара : СГЭУ, 2015. ‒ № 1. ‒ С. 17-21.
14. Что такое торговый маркетинг? URL: http://www.marketch.ru/marketing_marginalia/chto-takoe-torgovyy-marketing-infografika/ (дата звернен-ня 11.04.2020).
15. Задачи стимулирования сбыта. URL: http://www.marketch.ru/notes_on_marketing/marketing_strategy/objectives-of-sales-promotion/ (дата звер-нення 12.04.2020).
16. Trade marketing in Ukraine 2019. URL: http://fmcgclub.com/ru/events/trade-marketing-forum-2 (дата звернення 12.03.2020).
17. Делай как они! Лучшие стратегии трейд маркетинга 2018. URL: http://www.hub1.com.ua/2018/11/28/tm12/ (дата звернення 11.03.2020).
18. Diyanova S. N., Guba E. N., Guseva M. V., Popova T. S. Strategies and Innovations in Modern Trade Marketing. URL: https://www.um.edu.mt/ li-brary/oar/bitstream/123456789/46159/1/Strategies_and_innovations_in_modern_trade_marketing.pdf (дата звернення 11.03.2020).
19. 4 тренда в трейд-маркетинге, которые помогут привлечь покупателя. URL: https://www.gfk.com/ru/insights/4-trenda-v-treid-marketinge-kotorye-pomogut-privlech-pokupatelja (дата звернення 10.04.2020).
20. Концепция омни-каналов. URL: http://www.soft4retail.ru/omnichannel-conception (дата звернення 10.04.2020).
21. Ефективні in-store рішення. URL: https://sostav.ua/columns/2011/11/29/147/45457 (дата звернення 12.03.2020).
Опубліковано
2020-07-03
Розділ
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ