INNOVATIONS IN TRADE MARKETING IN THE FMCG SEGMENT

  • H. A. Zaiachkovska Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute
  • Yu. O. Vlasiuk Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute
  • А. О. Sicula Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute
Keywords: innovations, trade marketing, sales promotion, everyday goods, staging, omnichannel, in-store tools

Abstract

The article considers the use of trade marketing tools in the market of everyday goods in the conditions of economic turbulence caused by the COVID-19 epidemic. The purpose of the article is to reveal the essence of tools to stimulate consumer demand and explore the use of innovations in trade marketing in the FMCG market. An analysis of the essence of trade marketing revealed that manufacturers use the Push-strategy to push products through the market-ing channel to distributors, and they, in turn, push the goods to retailers. It is determined that among the tools to in-crease consumer demand, which are used in trade marketing, there are sales incentives on the sell-in & sell-out system, special events and merchandising. At the same time, trade incentives are carried out in order to: persuade trade enter-prises to buy goods in large quantities; increase the level of trade support for goods; build relationships and provide incentives at the request of the distribution channel participants. End-user inducement involve the use of measures aimed at existing consumers, the involvement of casual consumers as well as incentives for non-consumers. A study of the current state of the FMCG market in Ukraine revealed the following trends: consumers tend to choose products carefully; buyers in the shopping process appreciate the speed of the purchase, the width and depth of the range of goods and their price; retail trade focuses more and more on the buyer and his emotions; manufacturers use analytical data to plan promotional activities, implement automation for intelligent sales forecasting, gamification, etc.; use of non-standard merchandising that evokes emotions and impressions; participation in events. The study highlighted the following innovations in trade marketing in the FMCG market: automation of all marketing tools, integration of digital and traditional marketing tools in planning promotion campaigns, use of staging to attract customers, ensuring rapid product availability to customers, use omnichannel and in-store communications for simplification of goods purchase. Further research should focus on in-depth study of shopper marketing at food products stores.

References

1. Маранчак М. Nielsen Shopportunities: 10 трендів FMCG-рітейлу, які важливо знати прямо зараз. URL: https://rau.ua/novyni/nielsen-10-trendov-fmcg/ (дата звернення 11.03.2020).
2. Davies G. Trade Marketing Strategy. ‒ London: SAGE Publications Inc, 1993. ‒ 240 р.
3. Randall G. Trade Marketing Strategies ‒ The Partnership between Manufacturers, Brands, and Retailers. ‒ 2nd Ed. ‒ Oxford: Butterworth-Heinemann, 1994. ‒ 183 р.
4. Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. ‒ 1st Ed. ‒ Wiley, 2016. - 200 p.
5. Kotler P., Stigliano G. Retail 4.0. 10 regole per l'era digitale. ‒ Mondadori Electa, 2018. ‒ 206 p.
6. Fornari D. Trade marketing & sales management. Le nuove sfide commerciali. ‒ EGEA, 2018. ‒ 373 р.
7. Blokdyk G. Trade marketing. ‒ 2nd Edition. ‒ 5STARCooks, 2018. ‒ 266 р.
8. Basheer P. A. Trade Marketing Focus: Empower Key Influencing Factors. - Partridge Publishing India, 2017. ‒ 192 р.
9. Соломянюк Н. М. Трейд маркетинг як складова маркетингового планування. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/11_2013/14.pdf (дата звернення 07.03.2020).
10. Данніков О. В. Місце та роль маркетингу в підприємницькій діяльності торговельно-посередницьких підприємств. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/14713733.pdf (дата звернення 07.03.2020).
11. Ушакова Н. Г. Механізм формування си-стеми заходів трейд-маркетингу / Ушакова Н. Г., Зарецька Л. М. // Економічна стратегія і перспекти-ви розвитку сфери торгівлі та послуг. ‒ 2012. ‒ Вип. 1(2). ‒ С. 210-218.
12. Богун Л. Ю. Класифікація інструментів трейд-маркетингу / Богун Л. Ю., Розумей С. Б., Ніколаєнко І. В. // Економічний аналіз. ‒ Тернопіль, 2018. ‒ Т. 28. ‒ № 4. ‒ С. 167-172.
13. Войткевич Н. И. Трейд-маркетинг про-изводителей пива / Войткевич Н. И. // Проблемы совершенствования организации производства и управления промышленными предприятиями. ‒ Самара : СГЭУ, 2015. ‒ № 1. ‒ С. 17-21.
14. Что такое торговый маркетинг? URL: http://www.marketch.ru/marketing_marginalia/chto-takoe-torgovyy-marketing-infografika/ (дата звернен-ня 11.04.2020).
15. Задачи стимулирования сбыта. URL: http://www.marketch.ru/notes_on_marketing/marketing_strategy/objectives-of-sales-promotion/ (дата звер-нення 12.04.2020).
16. Trade marketing in Ukraine 2019. URL: http://fmcgclub.com/ru/events/trade-marketing-forum-2 (дата звернення 12.03.2020).
17. Делай как они! Лучшие стратегии трейд маркетинга 2018. URL: http://www.hub1.com.ua/2018/11/28/tm12/ (дата звернення 11.03.2020).
18. Diyanova S. N., Guba E. N., Guseva M. V., Popova T. S. Strategies and Innovations in Modern Trade Marketing. URL: https://www.um.edu.mt/ li-brary/oar/bitstream/123456789/46159/1/Strategies_and_innovations_in_modern_trade_marketing.pdf (дата звернення 11.03.2020).
19. 4 тренда в трейд-маркетинге, которые помогут привлечь покупателя. URL: https://www.gfk.com/ru/insights/4-trenda-v-treid-marketinge-kotorye-pomogut-privlech-pokupatelja (дата звернення 10.04.2020).
20. Концепция омни-каналов. URL: http://www.soft4retail.ru/omnichannel-conception (дата звернення 10.04.2020).
21. Ефективні in-store рішення. URL: https://sostav.ua/columns/2011/11/29/147/45457 (дата звернення 12.03.2020).
Published
2020-07-03
Section
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ