УПРАВЛІННЯ КРЕАТИВНІСТЮ КОМАНД В АСПЕКТІ ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ПІДПРИЄМСТВА

  • О. І. Кліпкова Львівський навчально-науковий інститут ДВНЗ “Університет банківської справиˮ
  • В. Ю. Боруцька Львівський навчально-науковий інститут ДВНЗ “Університет банківської справиˮ
Ключові слова: команда, колектив, креативність, корпоративна культура, творче мислення, соціальна лінь, мотивація, ресурс, потенціал

Анотація

Метою статті є виявлення особливостей створення ефективної креативної команди в органі-зації, дослідження впливу інноваційної культури на досягнення цілей управління. Актуальність теми дослі-дження визначається постійним зростанням важливості ролі та характеристик персоналу в досягненні цілей підприємства. У статті проведено аналіз причин нестачі творчого мислення серед працівників, можливих шляхів його розвитку шляхом використання спектра методологій та підходів. Відображено загрози креатив-ності команд, зокрема феномен соціальної ліні та як його уникнути. Зазначено, що ефективне управління ко-мандами є ключовим чинником досягнення успіху організації завдяки грамотній мотивації працівників, правиль-ному відбору учасників до команди, наданню можливості вільного висловлення та представлення своїх ідей чи аргументів. Зосереджено увагу на інструментарії впровадження інноваційної культури та умінні створити команду. Такі заходи чинять неймовірно потужний та корисний вплив не лише на працівників, але й на їхню здатність робити все необхідне для досягнення успіху організації. Акцентовано увагу на складових та критері-ях оцінки інноваційної культури підприємства. Виокремлено компоненти оцінки креативних ресурсів працівни-ка підприємства та визначено напрями їх розвитку для формування лояльності працівників до місця їхньої пра-ці. Наведено види та способи використання внутрішньої мотивації з метою формування позитивного впливу на продуктивність праці груп у команді. У статті зауважено, що фактична продуктивність команди зале-жить від трьох факторів: потенційної продуктивності управлінської команди, синергії та загроз. Зазначено, що учасники згуртованої команди здатні модифікувати поведінку, якщо з’являється якийсь внутрішній тиск, на користь групових норм. У матеріалах статті акцентовано увагу на ефекті соціальної ліні команди як на груповому ефекті у соціальній психології, одному з механізмів функціонування команди, який відкрив Максимі-ліан Рінгельман. Дослідник визначив, що продуктивність групи не перевищує половини суми продуктивності її членів. Наведено перелік рекомендацій щодо покращення групової динаміки в боротьбі з соціальною лінню. При написанні статті використано спектр емпіричних методів досліджень з метою формування теоретичної конструкції креативної команди.

Посилання

1. Druker P. F. Entsyklopedyia menedzhmenta (The Practice of Management) : per. s anhl. – M. : Izdatelskyi dom “Viliamsˮ, 2004. – 432 p.
2. Білецька К. В. Засади формування креатив-ного лідера як менеджера нового покоління / К. В. Білецька // Економічний часопис Східноєвро-пейського національного університету імені Лесі Українки. – 2015. – № 4. – С. 58-64.
3. Продіус О. І. Креативний менеджмент як за-порука сучасного ефективного управління / О. І. Продіус // Економіка: реалії часу. – 2012. – № 3-4(4-5). – С. 67-72.
4. Веретенко Д. Мотивация по-украински [Еле-ктронний ресурс]. – Режим доступу: http:// hrliga. com/ index.php?module=profession&op= view&id=910.
5. Прокопенко Г. И. 100 идей для развития творческого потенциала сотрудников [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.hrliga.com/ index.php?module=profession &op=view&id=138.
6. Чинарова К. Коллектив-креатив (Управление творческим коллективом) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.hr-portal.ru.
7. Крикуненко Д. О. Управління процесом фо-рмування креативності персоналу як фактора інно-ваційного розвитку підприємства / Д. О. Крикунен-ко // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2012. – №4. – С. 209-216.
8. Forsyth, D. R. Performance. Group Dynamics / D. R. Forsyth // Belmont: CA, Wadsworth, Cengage Learning 2006. – P. 280-290.
9. Чиксентмігаї М. Потік. Психологія оптима-льного досвіду / М. Чиксентмігаї. – Х. : Книжковий клуб “Клуб Сімейного Дозвілляˮ, 2017. – 565 с.
10. Пінк Д. Драйв: Що насправді нас мотивує / Д. Пінк. – Х. : Книжковий Клуб “Клуб Сімейного Дозвілляˮ, 2016. – 208 с.
11. Social loafing in the team or what to do with people who skive work. [Electronic Resource]. – Access mode: https://iconxlab.com/posts/social-loafing-in-the-team-or-what-to-do-with-people-who-skive-work/.
12. Harvard Business Revier [Electronic Resource]. – Access mode: http://crealogia.livejourn al.com/16772.html.
Опубліковано
2020-07-03
Розділ
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ