РОЛЬ МАРКЕТИНГУ І РЕКЛАМИ У ВПРОВАДЖЕННІ ЕКОЛОГІЧНИХ ІННОВАЦІЙ
Анотація
У статті досліджуються актуальні проблеми впровадження екологічних інновацій і можли-вості сприяння цьому процесові засобами маркетингу і реклами. Метою статті є систематизація особливос-тей екологічних інновацій, а також маркетингових і рекламних підходів, що допомагають у процесі їх впрова-дження на ринок. Підтверджено актуальність зростання ролі екологічного маркетингу у зв’язку з тим, що він є невід’ємною складовою сучасних маркетингових концепцій, зокрема концепцій соціально-етичного, соціально-відповідального, холістичного маркетингу. Розглянуто існуючі класифікації екологічних інновацій. Проаналізо-вано позиції країн Європи у світовому рейтингу за Індексом екологічної ефективності і місце України у цьому рейтингу. Показано вплив впровадження інновацій у сфері екології на окремі параметри діяльності підпри-ємств. Підкреслено, що сучасні методи оцінки економічної ефективності переважно не включають параметри екоефективності, зокрема кількість природних ресурсів, що використовуються для одержання одиниці певно-го товару чи послуги, запропоновано враховувати усі ресурси, що витрачаються протягом усього екологічного циклу виробництва, споживання та утилізації інноваційних продуктів. Розглянуто тенденцію спекулятивного декларування впровадження екологічних інновацій без реального покращення екологічної ситуації з метою по-силення впливу на споживачів засобами маркетингу і реклами. Показано, що ефективним сучасним способом посилення маркетингового і рекламного впливу на споживачів став екологічний брендинг. Проаналізовано низку специфічних маркетингових і рекламних прийомів, що використовуються компаніями для просування екологіч-них товарів. Зазначено, що для підвищення ефективності заходів державної еколого-інноваційної політики і спрямування стимулюючих засобів саме до тих підприємств, які здійснюють реальні екоінноваційні ініціативи, необхідно розробити детальну наукову класифікацію екологічних інновацій. Підкреслено, що подальші дослі-дження доцільно було б спрямувати на нарощування, оцінювання результативності і впровадження у практи-ку комплексу ефективних прийомів екологічного маркетингу і реклами.
Посилання
2. Задихайло Д. Д. Екологічні інновації як фор-ма міжгалузевої конвергенції господарського та екологічного права / Д. Д. Задихайло // Економічна теорія та право. – 2016. – № 4 (27). – С. 145–155.
3. Еколого-енергоефективні інноваційні техно-логії як фактор розвитку соціально-екологічної відповідальності бізнесу [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kdu.edu.ua/Documents/ KSNR_economica_2019/w16.pdf
4. Іпатов А. ТОП-10: українські еко-бренди, які піклуються про довкілля [Електронний ресурс] / А. Іпатов. – 09.06.2019. – Режим доступу : https://shotam.info/top-10-ukrains-ki-eko-brendy-iaki-pikluiut-sia-pro-dovkillia/
5. Кирич Н. Удосконалення інноваційних важе-лів впливу на забезпечення ефективності діяльності виробничого підприємства (еколого-економічні аспекти) / Н. Кирич, Т. Лібусь, С. Співак // Соціа-льно-економічні проблеми і держава. – 2018. – Вип. 1 (18). – С. 52-60. 6. Кожушко Л. Ф. Екологічний менеджмент : підручник / Л. Ф. Кожушко, П. М. Скрипчук. – К. : ВЦ “Академія”, 2007. – 432 с.
7. Механізм формування ринку екологічних інновацій [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.childflora.org.ua/? page_id=75
8. Мотиваційний механізм розвитку екологічно орієнтованої інноваційної діяльності [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://childflora.org.ua/ ?page_id=76
9. Нестеренко Д. Три незвичні українські еко-бренди [Електронний ресурс] / Д. Нестеренко. – Режим доступу : https://devohome.com.ua/pressa-o-nas/tri-nezvichni-ukrajinski-ekobrendi-v-zhurnali-sito-sered-jakih-tm-devohome 10. Сайт приватного акціонерного товариства “Вімм-Білль-Данн Україна” [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.wimm-bill-dann.com.ua/
11. Ульянченко О. В. Екологічні інновації як складова функціонування економічного механізму соціально-етичного маркетингу / О. В. Ульянченко // Вісник Сумського національного аграрного уні-верситету. – Серія “Економіка та менеджмент”. – 2009. – № 8 (37). – С. 84–89.
12. Юрченко Л. I. Екологія : навчальний посіб-ник / Л. І. Юрченко. – К. : ЦУЛ, 2019. – 304 с.
13. 2018 EPI Results [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://epi.envirocenter.yale.edu/epi-topline 14. Araszkiewicz K. Innowacje ekologiczne a konkurencyjność gospodarki regionu : рraca doktorska / K. Araszkiewicz. – Poznań : Uniwersytet Ekonomicznу w Poznaniu, 2012. – 243 s.