ROLE OF MARKETING AND ADVERTISING IN INTRODUCTION OF ECOLOGICAL INNOVATIONS

  • L.K. Hlinenko National University “Lviv Polytechnic”
  • Y. A. Daynovskyy Lviv University of Trade and Economics
  • B. B. Semak Lviv University of Trade and Economics
Keywords: ecological innovations, marketing, advertising, ecological branding, marketing and advertising tech-niques

Abstract

The article investigates the actual problems of implementing the ecological innovations and the possibili-ties of promoting this process by means of marketing and advertising. The aim of the article is to systematize the specif-ic features of environmental innovations, as well as marketing and advertising approaches contributing to their imple-mentation in the market. The article confirms the relevance of the increasing role of ecological marketing due to the fact that it is an inherent part of modern marketing concepts, in particular, the concepts of social-ethical, socially re-sponsible, holistic marketing. The existing classifications of ecological innovations are considered. The European coun-tries positions in the world ranking on environmental performance index and the place of Ukraine in this ranking are analyzed. Influence of innovations introduction in the sphere of ecology on some parameters of enterprises activity is shown. It is emphasized that modern methods of economic efficiency assessment usually do not consider eco-efficiency parameters, such as the amount of natural resources used to obtain a unit of a given product or service. It is proposed to сonsider all the resources spent throughout the ecological cycle of production, consumption and disposal of innova-tive products. The tendency of speculative declaring of implementing the ecological innovations without real improve-ment of ecological situation with the purpose of increasing influence on consumers by means of marketing and advertis-ing is considered. It is shown that ecological branding has become an efficient up-to-date tool for enhancing marketing and advertising impact on consumers. A number of specific marketing and advertising techniques used by companies to promote ecological products are analyzed. It is pointed out that in order to increase the efficiency of the state ecologi-cal innovation policy efforts and to direct the stimulating means to the very enterprises that implement real ecological innovation initiatives, it is necessary to develop a detailed scientific classification of ecological innovations. It is em-phasized that it would be expedient to focus further research on increasing and assessing the effectiveness as well as the implementation in practice of a set of efficient techniques of ecological marketing and advertising.

References

1. Горбач Л. М. Інноваційне забезпечення еко-логічного розвитку: сучасні реалії та перспективи : монографія / Л. М. Горбач. – К. : Кондор, 2016. – 360 с.
2. Задихайло Д. Д. Екологічні інновації як фор-ма міжгалузевої конвергенції господарського та екологічного права / Д. Д. Задихайло // Економічна теорія та право. – 2016. – № 4 (27). – С. 145–155.
3. Еколого-енергоефективні інноваційні техно-логії як фактор розвитку соціально-екологічної відповідальності бізнесу [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kdu.edu.ua/Documents/ KSNR_economica_2019/w16.pdf
4. Іпатов А. ТОП-10: українські еко-бренди, які піклуються про довкілля [Електронний ресурс] / А. Іпатов. – 09.06.2019. – Режим доступу : https://shotam.info/top-10-ukrains-ki-eko-brendy-iaki-pikluiut-sia-pro-dovkillia/
5. Кирич Н. Удосконалення інноваційних важе-лів впливу на забезпечення ефективності діяльності виробничого підприємства (еколого-економічні аспекти) / Н. Кирич, Т. Лібусь, С. Співак // Соціа-льно-економічні проблеми і держава. – 2018. – Вип. 1 (18). – С. 52-60. 6. Кожушко Л. Ф. Екологічний менеджмент : підручник / Л. Ф. Кожушко, П. М. Скрипчук. – К. : ВЦ “Академія”, 2007. – 432 с.
7. Механізм формування ринку екологічних інновацій [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.childflora.org.ua/? page_id=75
8. Мотиваційний механізм розвитку екологічно орієнтованої інноваційної діяльності [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://childflora.org.ua/ ?page_id=76
9. Нестеренко Д. Три незвичні українські еко-бренди [Електронний ресурс] / Д. Нестеренко. – Режим доступу : https://devohome.com.ua/pressa-o-nas/tri-nezvichni-ukrajinski-ekobrendi-v-zhurnali-sito-sered-jakih-tm-devohome 10. Сайт приватного акціонерного товариства “Вімм-Білль-Данн Україна” [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.wimm-bill-dann.com.ua/
11. Ульянченко О. В. Екологічні інновації як складова функціонування економічного механізму соціально-етичного маркетингу / О. В. Ульянченко // Вісник Сумського національного аграрного уні-верситету. – Серія “Економіка та менеджмент”. – 2009. – № 8 (37). – С. 84–89.
12. Юрченко Л. I. Екологія : навчальний посіб-ник / Л. І. Юрченко. – К. : ЦУЛ, 2019. – 304 с.
13. 2018 EPI Results [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://epi.envirocenter.yale.edu/epi-topline 14. Araszkiewicz K. Innowacje ekologiczne a konkurencyjność gospodarki regionu : рraca doktorska / K. Araszkiewicz. – Poznań : Uniwersytet Ekonomicznу w Poznaniu, 2012. – 243 s.
Published
2020-06-18
Section
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ