ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ ТА РІВНЯ КОМУНІКАЦІЙ НА РИНКУ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

  • Н. Р. Балук Львівський торговельно-економічний університет
  • Н. Ф. Басій Львівський торговельно-економічний університет
Ключові слова: комунікації, бар’єри комунікації, рівень обізнаності, інклюзивне навчання, інклюзія, дити-на з особливими освітніми потребами, переваги інклюзії

Анотація

В статті проаналізовано статистичні показники чисельності осіб з особливими освітніми по-требами в Україні та в розрізі окремих областей. Значна кількість дітей з ООП обумовлює необхідність за-провадження та розвитку системи інклюзивної освіти на противагу їх сегрегації у спеціалізованих школах-інтернатах. За допомогою контент-аналізу офіційних сайтів виявлено недостатнє наповнення інтернет-ресурсів основних державних органів управління освітою та окремих громадських організацій. На основі аналізу результатів анкетного опитування вчителів загальноосвітніх закладів м. Львова та Львівської області виявлено низький рівень об’єктивної оцінки інклюзії та поверхову поінформованість про деталі й специфіку інклюзивного навчання. Досліджено, що загалом у шкільному середовищі м. Львова та Львівської області сформоване достатньо сприятливе середовище для імплементації інклюзії. Окреслено основні комунікаційні зв’язки між учасниками процесу інклюзії та не виявлено достатнього рівня комунікацій у жодному напрямі. Відсутні комунікаційні зв’язки між державними органами, громадськістю, батьками нормотипових дітей. Між дітьми з ООП та їхніми батьками та іншими дітьми інклюзивних класів та батьками існує мінімальний рівень комунікацій. Сформульовано переваги запровадження інклюзивного навчання для всіх учасників процесу інклюзії та суспільства загалом, що дозволить всім членам суспільства безперешкодно отримувати всі необ-хідні суспільні послуги та гарантії, а також взаємно приносити посильну користь. Окреслено основні бар’єри комунікацій у середовищі інклюзії на різних рівнях: особистому рівні вчителів, рівні безпосереднього шкільного оточення дітей з ООП, загальношкільному та загальноосвітньому рівнях, а також на суспільному рівні. Біль-шість комунікативних перешкод зумовлені недостатністю інформації про особливості та переваги запро-вадження інклюзивного навчання. На основі аналізу сутності та природи перешкод сформульовано заходи що-до їх усунення.

Посилання

1. UNESCO: The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education: World Conference on Special Needs Education: Access and Quality, Salamanca, Spain, 7-10 June 1994. Paris: UNESCO, 1994. 50 p.
2. Верховна Рада ухвалила закон “Про вне-сення змін до закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послугˮ // Укрінформ. – 23.05.2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2233310-rada-uhvalila-zakon-pro-inkluzivnu-osvitu.html.
3. В Україні низький рівень толерантності щодо дітей-інвалідів – ЮНІСЕФ // Укрінформ. – 20.11.2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://www.ukrinform.ua/rubric-society/1917623-v-ukrajini-nizkiy-riven-tolerantnosti-schodo-ditey-invalidiv-yunisef.html.
4. Драчковська О. Півасистента, або Інклюзія по-українськи / О. Драчковська // Міжнародний громадсько-політичний тижневик Дзеркало тижня. – 8.12.2017. – Вип. №46 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dt.ua/SOCIUM/pivasistenta-abo-inklyuziya-po-ukrayinski-262824_.html. 5. Швадчак Н. Як працює в Україні інклюзи-вна освіта / Н. Швадчак // LB.ua. – 29.02.2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lb.ua/society/2016/02/29/328959_yak_pratsyuie_ukraini_inklyuzivna_osvita.html.
6. Беловольченко Г. Про доступність просто-ру й інклюзивну освіту: інтерв’ю з експерткою з соціальних питань / Г. Беловольченко // Ди-вись.info. – 23.05.2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dyvys.info/2017/05/23/pro-dostupnist-prostoru-j-inklyuzyvnu-osvitu-interv-yu-z-ekspertkoyu-z-sotsialnyh-pytan.
7. Дудар О. Інклюзивна освіта: чи готові зага-льноосвітні школи прийняти особливих дітей / О. Дудар // Дивись.info. – 9.03.2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dyvys.info/ 2017/03/09/inklyuzyvna-osvita-chy-gotovi-zagalnoosvitni-shkoly-pryjnyaty-osoblyvyh-ditej.
8. Особливий підхід: навіщо потрібна інклю-зія батькам здорових дітей? // Національна асамб-лея людей з інвалідністю України. Всеукраїнське громадське об’єднання. – 10.08.2018 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://naiu.org.ua/ osoblyvyj-pidhid-navishho-potribna-inklyuziya-batkam-zdorovyh-ditej.
9. Національна доповідь про стан і перспек-тиви розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України ; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), А. М. Гуржій (заст. голови), О. Я. Савченко (заст. голови) ; за заг. ред. В. Г. Кременя]. - К. : Педагогічна думка, 2016. - 448 с. - Бібліогр.: с. 21. - (До 25-річчя незалежності України).
10. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки // Профспілка працівни-ків освіти і науки України. – 01.07.2013 [Електрон-ний ресурс]. – Режим доступу: https://pon.org.ua/ novyny/2446-nacionalna-strategiya-rozvitku-osviti-v-ukrayini.html.
11. В Україні кількість людей з інвалідністю зросла до 2,6 млн і становить 6% населення // День day.kyiv.ua. – 27.11.2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://day.kyiv.ua/uk/news/281117-v-ukrayini-kilkist-lyudey-z-invalidnistyu-zrosla-do-26-mln-i-stanovyt-6-naselennya.
12. Кількість людей-інвалідів // Доступ до пра-вди [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dostup.pravda.com.ua/request/kilkist_liudiei_invalidiv.
13. Інклюзивне навчання. Статистичні дані // Міністерство освіти і науки України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/ statistichni-dani.
14. Населення // Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.
15. Соціальний захист населення України. Статистичний збірник // Державна служба статис-тики України. - Київ, 2017. – 122 с.
16. Освіта в Україні (дошкільна, загальна сере-дня, позашкільна). Інформаційно-статистичні мате-ріали за результатами діяльності у 2016/2017 н. р. // Інститут освітньої аналітики. – Київ, 2017. – 80 с.
17. Pirrie Anne Head George Martians in the Playground: Researching Special Educational Needs Oxford Review of Education / Anne Pirrie. – Vol. 33, No. 1 (Feb., 2007). – Pp. 19-31.
18. Allen K. Eileen, Cowdery Glynnis E. The Exceptional Child. USA: CENGAGE Learning, 2012. - 736 p.
19. Дітям з особливими потребами. Інклюзив-не навчання. Статистичні дані. // Міністерство осві-ти і науки України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/statistichni-dani.
Опубліковано
2020-06-18
Розділ
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ