RESEARCH ON THE STATE AND LEVEL OF COMMUNICATIONS IN THE INCLUSIVE EDUCATION MARKET

  • N. R. Baluk Lviv University of Trade and Economics
  • N. F. Basij Lviv University of Trade and Economics
Keywords: communications, communication barriers, level of awareness, inclusive education, inclusion, child with special educational needs, benefits of inclusion

Abstract

The article analyzes the statistical indicators of the number of people with special educational needs in Ukraine and in terms of individual regions. A significant number of children with special educational needs necessitate the introduction and development of an inclusive education system as opposed to their segregation in specialized boarding schools. With the help of content analysis of official sites, insufficient content of Internet resources of the main state education authorities and some public organizations was revealed. Based on the analysis of the results of the questionnaire survey of teachers of secondary schools in Lviv and Lviv region, a low level of objective assessment of inclusion and superficial awareness of the details and specifics of inclusive education was revealed. It is investigated that in general the school environment of Lviv and Lviv region has formed a sufficiently favorable environment for the implementation of inclusion. The main communication links between the participants in the inclusion process are out-lined and a sufficient level of communication in any direction is not identified. There are no communication links be-tween government bodies, the public, and parents of normolipemic children. There is a minimum level of communica-tion between children with special educational needs, their parents and other children and their parents in inclusive classes. The advantages of the introduction of inclusive education for all participants of inclusion process and society in general are formulated, which will allow all members of society to freely receive all necessary public services and guarantees, as well as bring mutual benefits. The main barriers to communication in the environment of inclusion at different levels are outlined: the personal level of teachers, the level of the immediate school environment of children with special educational needs, the whole-school and general education levels, as well as at the public level. Most communication barriers are due to a lack of information about the features and benefits of inclusive education inroduc-tion. Based on the analysis of essence and nature of obstacles, measures to eliminate them are formulated.

References

1. UNESCO: The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education: World Conference on Special Needs Education: Access and Quality, Salamanca, Spain, 7-10 June 1994. Paris: UNESCO, 1994. 50 p.
2. Верховна Рада ухвалила закон “Про вне-сення змін до закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послугˮ // Укрінформ. – 23.05.2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2233310-rada-uhvalila-zakon-pro-inkluzivnu-osvitu.html.
3. В Україні низький рівень толерантності щодо дітей-інвалідів – ЮНІСЕФ // Укрінформ. – 20.11.2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://www.ukrinform.ua/rubric-society/1917623-v-ukrajini-nizkiy-riven-tolerantnosti-schodo-ditey-invalidiv-yunisef.html.
4. Драчковська О. Півасистента, або Інклюзія по-українськи / О. Драчковська // Міжнародний громадсько-політичний тижневик Дзеркало тижня. – 8.12.2017. – Вип. №46 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dt.ua/SOCIUM/pivasistenta-abo-inklyuziya-po-ukrayinski-262824_.html. 5. Швадчак Н. Як працює в Україні інклюзи-вна освіта / Н. Швадчак // LB.ua. – 29.02.2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lb.ua/society/2016/02/29/328959_yak_pratsyuie_ukraini_inklyuzivna_osvita.html.
6. Беловольченко Г. Про доступність просто-ру й інклюзивну освіту: інтерв’ю з експерткою з соціальних питань / Г. Беловольченко // Ди-вись.info. – 23.05.2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dyvys.info/2017/05/23/pro-dostupnist-prostoru-j-inklyuzyvnu-osvitu-interv-yu-z-ekspertkoyu-z-sotsialnyh-pytan.
7. Дудар О. Інклюзивна освіта: чи готові зага-льноосвітні школи прийняти особливих дітей / О. Дудар // Дивись.info. – 9.03.2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dyvys.info/ 2017/03/09/inklyuzyvna-osvita-chy-gotovi-zagalnoosvitni-shkoly-pryjnyaty-osoblyvyh-ditej.
8. Особливий підхід: навіщо потрібна інклю-зія батькам здорових дітей? // Національна асамб-лея людей з інвалідністю України. Всеукраїнське громадське об’єднання. – 10.08.2018 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://naiu.org.ua/ osoblyvyj-pidhid-navishho-potribna-inklyuziya-batkam-zdorovyh-ditej.
9. Національна доповідь про стан і перспек-тиви розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України ; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), А. М. Гуржій (заст. голови), О. Я. Савченко (заст. голови) ; за заг. ред. В. Г. Кременя]. - К. : Педагогічна думка, 2016. - 448 с. - Бібліогр.: с. 21. - (До 25-річчя незалежності України).
10. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки // Профспілка працівни-ків освіти і науки України. – 01.07.2013 [Електрон-ний ресурс]. – Режим доступу: https://pon.org.ua/ novyny/2446-nacionalna-strategiya-rozvitku-osviti-v-ukrayini.html.
11. В Україні кількість людей з інвалідністю зросла до 2,6 млн і становить 6% населення // День day.kyiv.ua. – 27.11.2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://day.kyiv.ua/uk/news/281117-v-ukrayini-kilkist-lyudey-z-invalidnistyu-zrosla-do-26-mln-i-stanovyt-6-naselennya.
12. Кількість людей-інвалідів // Доступ до пра-вди [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dostup.pravda.com.ua/request/kilkist_liudiei_invalidiv.
13. Інклюзивне навчання. Статистичні дані // Міністерство освіти і науки України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/ statistichni-dani.
14. Населення // Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.
15. Соціальний захист населення України. Статистичний збірник // Державна служба статис-тики України. - Київ, 2017. – 122 с.
16. Освіта в Україні (дошкільна, загальна сере-дня, позашкільна). Інформаційно-статистичні мате-ріали за результатами діяльності у 2016/2017 н. р. // Інститут освітньої аналітики. – Київ, 2017. – 80 с.
17. Pirrie Anne Head George Martians in the Playground: Researching Special Educational Needs Oxford Review of Education / Anne Pirrie. – Vol. 33, No. 1 (Feb., 2007). – Pp. 19-31.
18. Allen K. Eileen, Cowdery Glynnis E. The Exceptional Child. USA: CENGAGE Learning, 2012. - 736 p.
19. Дітям з особливими потребами. Інклюзив-не навчання. Статистичні дані. // Міністерство осві-ти і науки України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/statistichni-dani.
Published
2020-06-18
Section
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ