ЕФЕКТИВНІ ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ ЯК ІНСТРУМЕНТ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ КРАЇНИ

  • В. О. Псьота Державний університет “Житомирська політехніка”
Ключові слова: публічні закупівлі, державний сектор, життєвий цикл, зелені закупівлі, сталий розвиток економіки

Анотація

У статті досліджуються актуальні проблеми ефективності використання бюджетних кош-тів у контексті сталого розвитку економіки країни. У результаті дослідження проведено аналіз понять “еко-номія” та “ефективність” бюджетних коштів та доведено, що ефективне використання бюджетних кош-тів відбувається при виконанні соціальних, екологічних та економічних критеріїв у процесі здійснення публіч-них закупівель. У роботі проведено аналіз сучасного законодавства державних закупівель щодо виконання зо-бов’язань України на шляху до Євроінтеграції у частині побудови сталої економіки, використовуючи інстру-ментарій публічних закупівель. Зокрема, досліджено нове поняття “вартість життєвого циклу” та запропо-новано розширити його складові екологічним чинником. Встановлено, що загальної методики, яка б узагальню-вала та уніфікувала підходи до визначення переможця торгів, щоб забезпечити оптимальну ефективність використання державних фінансів, не існує. Проаналізовано нормативне регулювання врахування життєвого циклу товарів під час тендерних торгів та доведено, що відповідальність за виконання цієї норми повністю лягає на замовника, який має врахувати вартість життєвого циклу товарів ще на стадії планування та під-готовки вимог до предмета закупівель. У роботі велика увага приділяється врахуванню екологічної складової у життєвому циклі товарів. Проведено аналіз закупівель протягом 2017-2019 років та визначено пріоритетні галузі для першочергового застосування ідеї “зелених закупівель”, запропоновано впровадження їх як критерію для визначення переможця торгів, на регіональному та місцевому рівнях. На сьогодні ефективні публічні заку-півлі, які б враховували соціальні, економічні та екологічні критерії під час відбору переможця, застосовують-ся вкрай мало, тому подальші дослідження необхідно пов’язати з пошуком стратегії для збільшення частки екологічної продукції під час публічних закупівель.

Посилання

1. Про державні закупівлі; Директива 2014 року 2014/24/ЄС. URL: http://www.sigmaweb.org/ publications/EU-Directives-Public-Sector-Utilities-2014-UA.pdf.
2. Rais S.L.A, Bidin Z. A., Bohari A.A.M. & Saferi M. M. The Possible Challenges of Green Procurement Implementation // Conference Series: Materials Science and Engineering, Volume 429, conference1.
3. Ruparatna R., Hewage K. Sustainable procurement in the Canadian construction industry: challenges and benefits // Canadian Building Magazine. 2015. №42 (6). С. 417-426.
4. Schmidt J.S. & Osebold R. Environmental management systems as a driving factor in sustainability: implementation status, benefits and barriers in German construction companies // Journal of Civil Engineering and Management, №23. 2017. С. 150-162.
5. Mosgaard M.M. Improving the practice of green procurement of small goods// Journal of Cleaner Production № 90, March 1, 2015. С. 264-274.
6. Bruno B.F. Da Costa & Ana Lucia T.S. Da Motta . Key factors hindering sustainable procurement in the Brazilian public sector// International Journal of Sustainable Development and Planning. № 14. 2019. С. 152 - 171.
7. Martine G. Rietbergen M.G. & Block C. Assessing the Potential Impact of the CO 2 Staircase on Carbon Reduction in the Netherlands. Cleaner Production Journal. № 52, August 1, 2013. С. 33-451.
8. Stofova L., Szaryszova P., Bednarova L., Kottner A. Environmental criteria of public procurement as an inctrument of development sustainability of Sovakia. Humanities and Social Sciences, vol. XXI, №23 2/2016. С. 209-217.
9. Конащук Н. Є. Використання “зеленихˮ критеріїв у державних закупівлях. Наукові записки Національного університету “Острозька академіяˮ. Серія: Економіка. – 2016. – № 3. – С. 133-136. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoa_2016_3_26.
10. Адаптація механізму впровадження “зе-ленихˮ закупівель до вітчизняних економічних умов / Халіна В. Ю., Устіловська А. С., Гончаренко П. І., Вєтрова В. В. // Ефективна економіка. – 2019. – №4.
11. Про публічні закупівлі: Закон України від 25.12.2015р. №922-VIII (в редакції від 13.04.17) / Верховна Рада України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/main/922-19.
12. Про здійснення закупівель суб’єктами, що здійснюють діяльність у сфері водопостачання, енергетики, транспорту та поштових послуг: Дире-ктива 2014/25/ЄС Європейського парламенту та ради від 26 лютого, що припиняє дію Директиви 2004/17/ЄС // Офіційний вісник Європейського Союзу, 28.3.2014 – С.243.
13. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/.
14. Про приєднання до Угоди: Угода про державні закупівлі. Закон України від 16.03.2016 № 1029-VIII (в редакції від 16.03.2016) / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/981_050.
15. Про Основні засади (стратегію) держав-ної екологічної політики України на період до 2020 року. Закон України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). – 2011. – № 26. – Ст. 218. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2818-17.
16. Про Основні засади (стратегію) держав-ної екологічної політики України на період до 2030 року // Відомості Верховної Ради (ВВР). – 2019. – № 16. – Ст. 70.
17. ProZorro, аналітичний модуль. URL: http://bipro.prozorro.org/qlikview/index.htm.
Опубліковано
2020-06-18
Розділ
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ