НАУКОВА РОБОТА У ФОРМУВАННІ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ТРАЄКТОРІЇ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Л. Г. Медвідь Львівський торговельно-економічний університет
  • Б. Б. Семак Львівський торговельно-економічний університет
Ключові слова: науково-дослідна робота студентів, заклади вищої освіти, здобувачі вищої освіти, індивідуальна освітня траєкторія, студентоцентрований підхід, реферат, тези, доповідь, стаття

Анотація

Стаття присвячена одній з актуальних проблем вищої школи – організації науково-дослідної роботи студентів як складової формування їх індивідуальної освітньої траєкторії. Зокрема, розкривається сутність такого поняття, як науково-дослідна робота студентів, та розкриваються її завдання в умовах удосконалення процесів індивідуалізації навчання, імплементації студентоцентрованого підходу, що передбачає врахування індивідуальних можливостей та потреб здобувачів вищої освіти, розширення їхньої свободи щодо вибору форм та способів науково-дослідної роботи, визначення студентами індивідуального наукового пошуку, а як наслідок, усвідомленого формування індивідуальної освітньої траєкторії. Висвітлюються внутрішні чинники, що сприяють мотивації здобувачів вищої освіти до наукової роботи. За-значається також, що при організації студентської науково-дослідної роботи необхідно враховувати осо-бистісні характеристики студентів у їх готовності до наукової діяльності. Основна увага зосереджується на характеристиці основних форм науково-дослідної роботи студентів: науково-дослідній роботі студентів в освітньому процесі, що передбачена навчальними планами та програмами освітніх компонент, і науково-дослідній роботі студентів, яка здійснюється під керівництвом науково-педагогічних працівників у позанав-чальний час. Характеризуються основні способи подання результатів науково-дослідної роботи студентів, а саме: реферат, тези, доповідь, стаття, презентація тощо. Обґрунтовується необхідність впровадження сучасних форм науково-дослідної роботи як в освітній процес, так і у позанавчальний час. Так, перспективни-ми та ефективними формами науково-дослідної роботи студентів, на думку авторів, є: їх залучення до до-сліджень на підприємствах чи у корпораціях, пов’язаних з підготовкою навчальних кейсів; участь студентів у конкурсах з отримання дослідницьких грантів, участь у наукових проектах, спеціалізованих студентських нау-кових спільнотах, інтернет-форумах і дискусіях. Участь у такій науковій роботі має бути обов’язково відоб-ражена в індивідуальному навчальному плані здобувача вищої освіти та врахована роботодавцями при пра-цевлаштуванні як одна з переваг на ринку праці.

Посилання

1. Богуцька К. І. Наукова робота студентів у системі навчального процесу: методологія та орга-нізація / Богуцька К. І. // Матеріали XІV Міжнарод-ної науково-практичної інтернет-конференції : збі-рник наукових праць. – Переяслав-Хмельницький, 2013. – С. 63-66.
2. Виходцева О. А. Психологічні особливості засвоєння текстової інформації студентами вищих педагогічних закладів освіти: дис... психол. наук: 19.00.07 / Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2004. – 194 с.
3. Власова О. І. Психологічна структура та чинники розвитку соціальних здібностей : дис... д-ра психол. наук: 19.00.07 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. – Київ, 2006. – 425 с.
4. Дослідницькі університети: світовий досвід та перспективи розвитку в Україні : монографія / [А. Ф. Павленко, Л. Л. Антонюк, Н. В. Василькова, Д. О. Ільницький та ін. ; за заг. ред. д.е.н., проф. А. Ф. Павленка та д.е.н., проф. Л. Л. Антонюк]. – К. : КНЕУ, 2014. – 350 с.
5. Основи наукових досліджень : навч.-метод. посіб. / [С. М. Злепко, О. П. Мінцер, С. В. Павлов, Ж. А. Терещенко та ін.]. – Луцьк : ЛБІ МНТУ, Він-ниця ВНТУ, 2011. – 185 с.
6. Основи наукових досліджень : навч. посіб. / [В. С. Марцин, Н. Г. Міценко, О. А. Даниленко та ін.]. – Львів : Ромус-Поліграф, 2002. – 128 c.
7. Нісімчук А. С. Сучасні педагогічні техно-логії : навч. посіб. / А. С. Нісімчук, О. С. Падалка, О. Т. Шпак. – К. : Просвіта, 2000. – 368 с.
8. Пономарьова Г. Ф. Науково-дослідна робо-та студентів у ВНЗ як складова їх професійної під-готовки / Г. Ф. Пономарьова // Наукові записки кафедри педагогіки. – Харків, 2010. – Вип. ХХIV. – С. 138-144.
9. Русанова О. О. Індивідуалізація навчання у вищій школі: теоретичні та методичні засади : мо-нографія / О. О. Русанова; Макіїв. екон.-гуманіт. ін-т. – Донецьк : Дмитренко Л.Р., 2010. – 211 c.
10. Скляр П. П. Психологічні засади гуманіза-ції вищої технічної освіти : автореф. дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.07 / НАПН України, Ін-т психо-логії ім. Г. С. Костюка. – К., 2011. – 43 c.
11. Степаненко Л. М. Наукова робота у профе-сійній підготовці майбутніх психологів до взаємодії з маргінальними соціальними групами / Л. М. Сте-паненко // Освітній дискурс : збірник наукових праць. – К. : Гілея, 2020. – Вип. 19 (1). – С. 75-85.
12. Шопа Я. І. Студентська наукова робота : навч. посібн. / Я. І. Шопа, О. І. Конопельник, Н. Є. Фтомин ; [за ред. П. М. Якібчука]. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2013. – 184 с.
13. Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / М. М. Фіцула. – [2-ге вид., доп.]. – К. : Академвидав, 2014. – 456 с.
14. Яремчук В. Основи науково-дослідної ро-боти студентів : навчальний посібник для студентів факультетів гуманітарного профілю / В. Яремчук. – [2-ге вид., виправл.]. - Острог : НУ “Острозька ака-демія”, 2012. – 56 с.
Опубліковано
2020-06-18
Розділ
ПРОБЛЕМИ ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНИХ ФАХІВЦІВ ДЛЯ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ