SCIENTIFIC WORK IN THE FORMATION OF INDIVIDUAL EDUCA-TIONAL TRAJECTORY OF APPLICANTS OF HIGHER EDUCATION

  • L.G. Мedvid Lviv University of Trade and Economics
  • B. B. Semak Lviv University of Trade and Economics
Keywords: scientific work of students, institutions of higher education, applicants of higher education, individual educational trajectory, student-centered approach, essay, abstract, report, article

Abstract

The article is devoted to one of the current problems of higher education - the organization of scientific work of students as a part of the formation of their individual educational trajectory. In particular, the essence of such a concept as scientific work of students is revealed and its tasks in terms of improving the processes of individualization of learning, implementation of student-centered approach, which implies consideration of the individual capabilities and needs of higher education applicants, expanding their freedom to choose forms and methods of scientific work, students' determination of individual scientific search, and as a consequence - conscious formation of individual educa-tional trajectory, are disclosed. The internal factors that contribute to the motivation of higher education applicants to implement the scientific work are highlighted. It is also noted that when organizing student scientific work it is neces-sary to consider the personal characteristics of students in their readiness for scientific activity. It is emphasized on the characteristics of the main forms of scientific work of students: scientific work of students in the educational process, provided by curricula and programs of educational components, and scientific work of students, which is carried out under the guidance of scientific&teaching staff during the extracurricular activities. The main ways of presenting the results of students' research work are characterized, namely: essay, abstract, report, article, presentation, etc. The necessity of introduction of modern forms of scientific work both in educational process and in extracurricular time is substantiated. Thus, promising and effective forms of scientific work of students, according to the authors, are their involvement in research in enterprises or corporations related to the development of case studies; participation of stu-dents in competitions for research grants, participation in research projects, specialized student research communities, online forums and discussions. Participation in such scientific work must be represented in the individual curriculum of the applicant and considered by employers during the employment process as one of the advantages in the labor mar-ket.

References

1. Богуцька К. І. Наукова робота студентів у системі навчального процесу: методологія та орга-нізація / Богуцька К. І. // Матеріали XІV Міжнарод-ної науково-практичної інтернет-конференції : збі-рник наукових праць. – Переяслав-Хмельницький, 2013. – С. 63-66.
2. Виходцева О. А. Психологічні особливості засвоєння текстової інформації студентами вищих педагогічних закладів освіти: дис... психол. наук: 19.00.07 / Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2004. – 194 с.
3. Власова О. І. Психологічна структура та чинники розвитку соціальних здібностей : дис... д-ра психол. наук: 19.00.07 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. – Київ, 2006. – 425 с.
4. Дослідницькі університети: світовий досвід та перспективи розвитку в Україні : монографія / [А. Ф. Павленко, Л. Л. Антонюк, Н. В. Василькова, Д. О. Ільницький та ін. ; за заг. ред. д.е.н., проф. А. Ф. Павленка та д.е.н., проф. Л. Л. Антонюк]. – К. : КНЕУ, 2014. – 350 с.
5. Основи наукових досліджень : навч.-метод. посіб. / [С. М. Злепко, О. П. Мінцер, С. В. Павлов, Ж. А. Терещенко та ін.]. – Луцьк : ЛБІ МНТУ, Він-ниця ВНТУ, 2011. – 185 с.
6. Основи наукових досліджень : навч. посіб. / [В. С. Марцин, Н. Г. Міценко, О. А. Даниленко та ін.]. – Львів : Ромус-Поліграф, 2002. – 128 c.
7. Нісімчук А. С. Сучасні педагогічні техно-логії : навч. посіб. / А. С. Нісімчук, О. С. Падалка, О. Т. Шпак. – К. : Просвіта, 2000. – 368 с.
8. Пономарьова Г. Ф. Науково-дослідна робо-та студентів у ВНЗ як складова їх професійної під-готовки / Г. Ф. Пономарьова // Наукові записки кафедри педагогіки. – Харків, 2010. – Вип. ХХIV. – С. 138-144.
9. Русанова О. О. Індивідуалізація навчання у вищій школі: теоретичні та методичні засади : мо-нографія / О. О. Русанова; Макіїв. екон.-гуманіт. ін-т. – Донецьк : Дмитренко Л.Р., 2010. – 211 c.
10. Скляр П. П. Психологічні засади гуманіза-ції вищої технічної освіти : автореф. дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.07 / НАПН України, Ін-т психо-логії ім. Г. С. Костюка. – К., 2011. – 43 c.
11. Степаненко Л. М. Наукова робота у профе-сійній підготовці майбутніх психологів до взаємодії з маргінальними соціальними групами / Л. М. Сте-паненко // Освітній дискурс : збірник наукових праць. – К. : Гілея, 2020. – Вип. 19 (1). – С. 75-85.
12. Шопа Я. І. Студентська наукова робота : навч. посібн. / Я. І. Шопа, О. І. Конопельник, Н. Є. Фтомин ; [за ред. П. М. Якібчука]. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2013. – 184 с.
13. Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / М. М. Фіцула. – [2-ге вид., доп.]. – К. : Академвидав, 2014. – 456 с.
14. Яремчук В. Основи науково-дослідної ро-боти студентів : навчальний посібник для студентів факультетів гуманітарного профілю / В. Яремчук. – [2-ге вид., виправл.]. - Острог : НУ “Острозька ака-демія”, 2012. – 56 с.
Published
2020-06-18
Section
ПРОБЛЕМИ ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНИХ ФАХІВЦІВ ДЛЯ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ