СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ КРЕАТИВНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ОРГАНІЗАЦІЇ

  • І. І. Свидрук Львівський торговельно-економічний університет
  • Ю.І. Турянський Львівський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України
Ключові слова: креативна організація, управлінські рішення, інтелектуальний потенціал, конфліктність середовища, креативна етика

Анотація

Статтю присвячено актуальним питанням обґрунтування теоретико-методологічних засад, що визначають концептуальну платформу процесів креативного управління вітчизняними організаціями у період глобалізаційних трансформацій економічного простору. Зазначено, що цільові установки та ресурсні обмеження креативного управління відповідають загальним цілям інноваційного розвитку організації. Показано, що креативному менеджменту властиві певні особливості процесів управління: організаційна система характеризується децентралізацією і широкою самостійністю, специфічні інструменти стимулюють творчість, заохочення самостійності пошуку ідей, позитивну атмосферу творчої конкуренції в колективі, ротацію функцій. Інструментом управління творчо-пошуковою діяльністю в організації визначено розширення повноважень відповідного персоналу, організаційна раціоналізація, можливість доступу до інтерактивного середовища знань, а також сприятливе психологічне оточення. Проаналізовано дуальність умов ухвалення управлінських рішень у креативному менеджменті організації, завдяки якій виникають можливості конструктивного вирішення наукової проблеми шляхом вибору оптимальних альтернатив серед потенційно можливих. Показано, що ця суперечливість вимагає від креативних менеджерів здатності до антиномії, тобто вирішення суперечливих завдань шляхом застосування інтуїтивних способів прийняття управлінських рішень, що ґрунтуються на спонтанності процесів їх ухвалення. Виявлено протиріччя між стійкістю і керованістю креативною організацією, що вимагає від менеджерів адекватного визначення ступеня допустимої свободи при одночасному збереженні можливостей стабільного управління організацією. Розглянуто специфічні фактори конфліктності середовища, завдяки яким управлінські рішення набувають ознак компромісності. Визначено вимоги до особистості креативного керівника організації: відкритість у пізнанні, вміння критично оцінювати проблему та адекватно формулювати підлеглим нові творчі завдання. Визначено та запропоновано критерії диференціювання креативної етики організації.

Посилання

1. Грабовська І. В. Креативний менеджмент в системі управління підприємством: сутність, значення та проблеми розвитку / Грабовська І. В. // Вісник Хмельницького національного університету (Економічні науки). –2018. – № 5(1). – С. 141-146.
2. Гуменна О. В. Управління розробкою креативних рішень в організації / Гуменна О. В. // Інноваційні ідеї в економічній науці: пошуки вирішення сучасних проблем : матеріали наук.-практ. конф., 24-25 березня 2016 року. – К. : НаУКМА. С. 19-21.
3. Давимука С. А. Креативний сектор еконо-міки: досвід та напрями розбудови : монографія / Давимука С. А., Федулова Л. І. – Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», 2017. – 528 с.
4. Літовченко Б. В. Виклики креативної економіки природі та культурі організації / Літовченко Б. В. // Науковий погляд: економіка та управління. – 2016. – № 1. – С. 116-123.
5. Пащенко О. П. Креативний менеджмент як фактор успішності сучасного бізнесу / Пащенко О. П. // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2017. – Вип. 17. – С. 406-410.
6. Прогнімак О. Д. Креативне майбутнє Ук-раїни: перспективи і перешкоди / Прогнімак О. Д. // Економічний вісник Донбасу. – 2018. – № 3(53). – С. 212-227.
7. Харун О. А. Формування креативності персоналу за умов інноваційного розвитку підприємств / Харун О. А. // Науковий вісник Ужгородського національного університету. – 2017. – Вип. 16. – С. 142-146.
8. Crevier L.Ph., Parrott L. Synergy between adaptive management and participatory modelling: The two processes as interconnected spirals // Ecological Informatics. – 2019. – Vol. 53. – Art. 100982.
9. Manzoni B., Volker L. Paradoxes and management approaches of competing for work in creative professional service firms // Scandinavian Journal of Management. – 2017. – Vol. 33, Is. 1. – P. 23-35.
10. Taha V.A., Tej J., Sirkova M. Creative Management Techniques and Methods as a Part of the Management Education // Procedia – Social and Behavioral Sciences. – 2015. – Vol. 197. – P. 1918-1925.
Опубліковано
2019-12-30
Розділ
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ